Den här webbplatsen använder cookies i vissa funktioner för att förbättra din upplevelse. Genom att använda webbplatsen accepterar du att cookies används. Du kan läsa mer om cookies här.
I din kundvagn:
Kundvagnen är tom

Driva företag

44 sätt att få en roligare arbetsdag




Ibland är det segt på jobbet. Då är det bra att ha en lista med saker man kan göra för att få en roligare arbetsdag.

En sån här lista

44 sätt att få en roligare arbetsdag


1. När du vaknar på morgonen – bestäm en sak som du är riktigt entusiastisk över på jobbet och som du ska göra idag. Det ger en glad och positiv känsla som du tar med dig som en bra start på dagen.

2. Sätt mer än bara mål.
Skriv ner fem saker som du verkligen skulle vilja se hända i år. Se till så att de här sakerna täcker in både fysiska, sociala, romantiska, karriärmässiga och privata områden. Lägg listan längst bak i din månadskalender, så att du kan se om du är på väg dit du vill.

3. Rensa bort det tråkiga först.
Att göra det tråkigaste på jobbet först och sedan belöna dig själv med att göra det roligaste är ett bra tips för att få en motiverande dag.

4. Lär dig något nytt.
Bestäm dig för att varje person som du kommer i kontakt med idag kan lära dig något nytt. Styr alla samtal, så att du får mer kunskaper om något som andra kan, men inte du.

5. Reparera relationer på jobbet.
Fundera över en relation med någon som du är missnöjd med (alla har sådana). Se till att ta tag i den här situationen genom att först se vilken roll du själv har i den dåliga relationen. Närma dig sedan personen ifråga och försök att lösa problemet med din nya insikt.

6. Gör vad du kan.
Det är alltid lätt att se vad som är omöjligt att göra. Det svåra är att se vad som kan göras. Finns det någon eller något som håller dig tillbaka? Lägg mycket mer av din uppmärksamhet på saker som du kan kontrollera istället för att ha ont i magen av det du ändå inte kan göra något åt.

7. Ge dig själv en present.
Köp blommor att ha på ditt skrivbord eller köp en riktigt bra penna att använda på jobbet. Små saker gör oss glada.

8. Gör ett experiment - var positiv.
Försök att inte säga något negativt eller fördömande på hela dagen. Det kommer inte att gå, men försök.

9. Bli en del av lösningen.
Titta närmare på områden inom ditt jobb där det finns problem eller där något saknas. Ta fram lösningar på de här problemen. Om du inte kommer på lösningar, så gå vidare till nästa brist och leta efter svar och dela med dig av dina tankar till någon som kan hjälpa dig att sätta bollen i rörelse. Även om inget förändras, så blir du i alla fall en person som försöker att ändra på saker på ett konstruktivt sätt. En vis person sa att det viktigaste med ett problem inte är lösningen, utan styrkan vi får av att leta efter och kanske hitta den.

10. Gör en sak i taget.
Att koncentrera sig på en sak och att göra den bra är mycket mer tillfredsställande än att ha många bollar i luften. Notera hur lång tid det tar för dig att göra ditt jobb idag jämfört med de dagar då du normalt gör flera saker samtidigt. Du kommer att märka att din produktivitet inte blir bättre av att hetsa runt och att din stressnivå sjunker.

11. Berätta om bra saker.
Nästa gång någon gör något för dig som är mer än vad du hade förväntat dig – berätta det för hans/hennes chef. Det känns alltid bra att berömma andra.

12. Lär dig släppa irritationen.
Gör en lista på saker som verkligen irriterar dig på jobbet. Var specifik. Häll ut allt ditt gift på pappret. När du är klar med listan går du tillbaka till punkt ett och går sedan igenom allt som du har skrivit ner igen och tittar på vad du kan göra åt varje enskild punkt. Skriv ner vad du kan göra. Titta också på vad du inte kan göra något åt och släpp det. Erkänn att en del av sakerna är lite smålöjliga och inte är värda att du förstör humöret på dem.

13. Skapa flow.
Flow är definitionen på ett tillstånd där du glömmer bort tiden och bara gör något. Finns det något som du gör på jobbet som ger dig flow? Vad är det? När du hittar den aktiviteten, så måste du försöka skapa ett jobb eller en hel karriär runt det.

14. Om du reflekterar över det som har varit och tänker på när du fick det jobb du har nu – vilka aspekter av jobbet var det som var viktiga för dig då? Försök att komma ihåg hur spännande du tyckte att det var med just de sakerna. Gör sedan en lista över tio skäl till varför du fortfarande gillar ditt jobb och lägg listan någonstans där du kan se den då och då.

15. Ställ in dig på att bli en person som accepterar tillfälliga försämringar om resultatet blir långsiktiga förbättringar. Många företag drar sig för att ändra på saker som inte fungerar bara för att de tycker att det blir för jobbigt under övergångstiden. Dumt tänkt. Tänk istället att det måste bli sämre innan det blir bättre.
Skapa din egen framtid. Vad har du gjort för att skapa din framtid? Om du inte har gjort något redan är det dags att sätta igång nu. Vad vill du ha ut av ditt jobb? Ta små steg, men se till att ta dem, så att saker börja hända idag.

16. Visualisera mera. Planera alltid det du gör med tanke på slutresultatet. Om du ska prata inför en grupp eller bara sortera papper på skrivbordet – börja inte förrän du har visualiserat vad du vill ha eller få ut av att göra jobbet. Om du tror att det här är onödigt, så kom ihåg att allt du gör är resultatet av den mentala bild som du har av slutresultatet. Om du har en vag, halvhjärtad idé om vad du vill åstadkomma, så är det också vad du kommer att få. Var tydlig och specifik.

17. Skriv en skitlista. Den innehåller allt som du ständigt skjuter upp för att det känns så jobbigt. Gör en av de där sakerna varje dag, så är de snart borta från skrivbordet och du slipper dessutom den gnagande olustkänslan som du annars bär med dig.

18. Skapa ett nytt lösenord till datorn. Istället för ”Xza#lmBq” kanske du kan ha din dröm som lösenord. Då blir du påmind om den hela tiden.

19. Skapa en spellista med snabb rockmusik eller liknande att lyssna på när du gör mindre spännande jobb.

20. Skriv ett brev till dig själv där du beskriver var du vill vara om tre, sex, tolv månader. Skriv brevet som om allt redan har hänt.

21. Ändra din skrivbordsbakgrund på datorn till något som sporrar dig och hjälper dig framåt.

22. Hitta motiverande talesätt och använd dem i din e-postsignatur, så kommer du att gilla att skicka e-post mycket mer.

23. Ställ fram en godisskål på ditt bord och låt bara dem som kan få dig att skratta att ta godis ur skålen.

24. Skicka ett tackkort till någon som gjort något för dig. Gör det minst en gång i veckan.

25. Skicka anonyma tackkort och uppskattning till andra och försök skapa en trend på jobbet.

26. Skicka lappar till folk på möten, precis som i skolan. Skriv något roligt så att de får skratta.

27. Använd en lätt boll eller ballong att kasta runt på möten. Det gör det lättare för stressade personer att hålla intresset vid liv.

28. Sälj in idéer till andra på samma sätt som du skulle göra om du pratade med en uttråkad tonåring. För att få andra att vakna till och tycka att saker är roliga ska du prata mindre om strukturrationaliseringar och mer om sånt som är kul.

29. Lär dig ett trolleritrick som du kan använda på nästa möte eller under nästa presentation.

30. Lägg ut ett pussel i kafferummet och se om det blir lagt av någon eller några.

31. Starta en bokklubb på jobbet. Det kan vara klassiska romaner eller affärslitteratur.

32. Starta ett bibliotek på jobbet där alla kan byta bok mot bok.

33. Låt någon som vill läsa in sig på veckans branschnyheter och sammanfatta dem så att alla får ta del av dem.

34. Skapa en rolig akronym för ditt nästa projekt. Till exempel:
SKITKUL:
Stark
Kommunikation
I
Tiden
Kan
Underlätta
Livet
(Ja, du förstår själv)

35. Ät lunch utomhus när vädret tillåter. Varför inte anordna en picknick för alla som vill?

36. Använd en grönsak som pekare under mötet. Det får andra på gott humör. En selleristjälk kommer att lätta upp stämningen mer än du tror.

37. Utlys en teckningstävling där deltagarna bara får använda MS Paint.

38. Sätt upp ett snöre eller en tejp i din dörröppning och få alla som vill dig något att gå in till dig ”Limbo-style”.

39. Gör en cirkel på golvet och kalla den ”självförtroende-zonen”. När någon står i cirkeln måste alla applådera.

40. Starta alla möten med en rolig historia.

41. Dela ut saker som låter på dina möten. Visslor, tutor eller något annat som gör att du kan säga: ”Alla som håller med tutar nu”.

42. Använd en ”pratsak” på mötena, gärna något smålöjligt. Bara den som har ”pratsaken” får säga något. Det gör också att bara en person i taget pratar på dina möten.

43. Leta efter saker som du gillar med ditt jobb. Jobb är ofta lika med något som du måste göra fast du egentligen inte vill. Det skapar en känsla av hjälplöshet. För att motverka det här, så tänk på de roliga delarna av ditt jobb, inklusive de många fördelar som du och andra människor får av det. Sedan väljer du helt enkelt att göra ditt jobb tack var de här roliga sakerna. Ett enkelt byte av perspektiv kommer att lyfta både din motivation och din produktivitet.

44. Hantera jobbet som en lek. Det bästa sättet att göra det på är att hitta ett jobb som du älskar att göra. Har du ett sånt jobb? Om inte, hur ska du kunna ha det om ett år?


Andra läser om...

Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUponMSNReporter
Artikeln är skyddad med Google authorship

Våra mest sålda böcker

Våra mest lästa artiklar

Starta-Eget.se är ett projekt inom Bokförlaget Redaktionen
stefan@redaktionen.se