Den här webbplatsen använder cookies i vissa funktioner för att förbättra din upplevelse. Genom att använda webbplatsen accepterar du att cookies används. Du kan läsa mer om cookies här.
I din kundvagn:
Kundvagnen är tom

Driva företag

10 tips om telefonförsäljning



1. Varför ringa kalla samtal?
a) Det är effektivt och billigt.
Telefonförsäljare når i snitt 33 av 100 personer medan till exempel utskick når 1 % eller ännu färre.
b) Det är lätt att komma igång.
Du behöver bara en telefon och en lista med telefonnummer till din målgrupp.
c) Du kan enkelt lära dig att sticka ut från mängden.
Istället för att göra som alla andra och ringa samtal som ingen vill ta emot, så kan du lära dig att ringa med stil, finess och med respekt för den du kontaktar.

2. Om du är rädd för att ringa och sälja, lär dig tänka lite annorlunda.
Telefonen är inte till för att du ska sälja nu – den är till för att du på ett extremt billigt sätt ska ta reda på vilka som inom kort kan bli dina kunder.

3. Samla information om vad kunderna upplever som problem i sin respektive värld.
När du har fått höra om samma problem tre gånger, så är det dags att skriva en tipsartikel om problemet. Den kan du lägga ut på hemsidan och sedan erbjuda en länk till artikeln till de kunder som du pratar med. Nu har du ett bra tillfälle till att efter ett par dagar på nytt kontakta kunden och fråga om han/hon har läst artikeln.

4. Skapa ett tipsbrev som du skickar ut via e-post.
När du pratar med folk som du har ringt upp, så kan du fråga om du får lägga till deras e-postadress i din prenumerationslista. Då får du chans att visa vad du kan på längre sikt. Det kommer att göra susen. På det här viset blir alla samtal som du ringer vettiga och meningsfulla.

5. Sitt inte och prata för länge med en surkart.
Det största misstaget många telefonsäljare gör är att försöka övertyga personer som ändå kommer att säga nej att köpa. Man pratar på för sin egen självkänslas skull. Man anstränger sig för att man ju faktiskt har en bra sak att sälja – men det spelar ingen roll. Det är ju inte du som ska köpa. Du måste veta när du ska släppa kunden och ringa nästa. Lägg på och ta sikte på en ny kund på listan. Upp i sadeln igen!

6. Skaffa bra utrustning.
En telefon med ett headset måste du minst ha för att dina kalla samtal ska bli bekvämare att ringa.

7. Vilka är dina kunder egentligen?
Jag har hört siffror som säger att 80 % av alla misslyckande telefonsäljsamtal beror på att man helt enkelt pratar med fel person om fel sak.

8. Gör en kundprofil som grund för samtalen du ska ringa.
Att lyckas med att ringa kalla samtal handlar om att ringa tillräckligt många personer som stämmer överens med din kundprofil. Om du har haft ditt företag en tid är det ganska lätt att ta fram en kundprofil genom att bara titta på vilka dina nuvarande kunder är och anstränga dig för att hitta fler av samma sort.

9. Titta på vad dina tio viktigaste kunder har gemensamt.
Är det storleken på företaget? Tillhör de en särskild bransch? Finns de på något speciellt ställe? När du har hittat de gemensamma nämnarna har du också hittat din bästa möjliga marknad att bearbeta vidare. Om ditt företag är nytt på marknaden, så kan du titta på vilka kunder dina konkurrenter har. Dessa är också dina möjliga kunder.

10. Erkänn för dig själv att det är läskigt att ringa främmande människor.
Ja, så är det – åtminstone i början. Det är hemskt att ringa och få ”nej” i örat hela dagarna. D.v.s. det är hemskt om man inte vet att det är likadant för alla som försöker sälja i telefon och att ett surt nej inte är riktat personligt mot dig.

Andra läser om...

Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUponMSNReporter
Artikeln är skyddad med Google authorship

Våra mest sålda böcker

Våra mest lästa artiklar

Starta-Eget.se är ett projekt inom Bokförlaget Redaktionen
stefan@redaktionen.se