Den här webbplatsen använder cookies i vissa funktioner för att förbättra din upplevelse. Genom att använda webbplatsen accepterar du att cookies används. Du kan läsa mer om cookies här.
I din kundvagn:
Kundvagnen är tom

Artiklar

Rensa på jobbet - 14 tips om att få ordning igen




Ett bra sätt att alltid känna sig redo för uppgifter är att ha ordning. Här kommer tips om hur du kan rensa och börja om på ett bättre sätt.

1. Rensa ditt skrivbord nu direkt innan du läser vidare. I motsats till vad folk verkar tro - att ett rörigt skrivbord visar att man är man inte har någon koll och att man är bra mycket mer stressad än vad som är nyttigt. Även en mindre oreda växer snabbt och tar mer och mer plats. Håll ditt skrivbord rent från allt som du inte jobber med just nu.

2. Om du lätt får panik av att slänga saker, lägg dem i en speciell låda som du skriver ett datum på. Om du inte har öppnat lådan på två månader kan du slänga den.

3. Organisera ditt skrivbord. Om du är högerhänt, se till så att telefonen finns på vänster sida eftersom du behöver plats på höger sida för att skriva ner saker i ditt anteckningsblock.

4. Om ett dokument som inte rör dig landar på ditt skrivbord, så tala omedelbart om för avsändaren att du inte behöver finnas med på utskickslistan. Nyckelfrågan är: ”Skulle jag kunna betala för att få den här informationen”? Om inte, gör dig av med listan.

5. Om du inte känner dig bekväm med att slänga saker ens efter två månader – leta efter hamstern på jobbet. Det finns alltid en person som sparar allt. Bli hans/hennes bästa kompis, så kommer du om du vill att få tillgång till det där som du ändå aldrig kommer att behöva.

6. Lita på mig – det mesta av sånt som arkiveras och som är över ett år gammalt kommer aldrig att behövas igen.

7. Släng saker. Ja, även de gamla biljetterna som skräpar i plånboken. Fråga dig själv, ”Vad är det värsta som kan hända om jag slänger det här?” Svaren du får kommer oftast att leda gammalt skräp dit det hör hemma – i papperskorgen.

8. Skaffa en datumstämpel och datera allt som hamnar på ditt skrivbort direkt när det landar där. Det hjälper dig att bestämma när du ska arkivera eller slänga papper.

Överlev och blomstra under lågkonjunkturen!

Det är inget tvivel om att Sverige går in i en ny lågkonjunktur. Rekordhöga energipriser, en galopperande inflation och stigande räntor får svenskarna att hålla hårdare i plånboken nu.
Resultatet är att många företag kommer att gå omkull och många anställda kommer att förlora sina jobb.

Pessimismen är stor och det är lätt att ryckas med om man inte aktar sig.

Det finns hopp och det finns ljuspunkter
Ja, det kommer att bli tufft ett tag men även lågkonjunkturer erbjuder möjligheter om man bara bestämmer sig och fokuserar på ljuset som ändå finns på många sätt.
Den här boken är full av konkreta tips och handlingsplaner som är gjorda för att minska stötarna och faktiskt se till att ditt företag både överlever och växer under den här tiden – och kommer ut starkare på andra sida.

475 överlevnadstips för för små företag i tuffa tider uppmanar dig: Delta inte i lågkonjunkturen!
Så, låt dig inte skrämmas – ta istället fart nu och paddla mot strömmen. För det är ju vad det handlar om i ett nötskal. I högkonjunktur kan du glida med och bara styra – i lågkonjunktur måste du kavla upp ärmarna och låta paddeln gå snabbare i vattnet för att du ska hålla farten uppe och komma någonstans.
Lösningen är att göra mer av det som fungerar, att bita ihop, att öka takten och inte börja gnälla utan kämpa. Det gäller alla på hela företaget. Det är en fajt nu. Och du ska vinna den.

Ur innehållet:
☑️ 118 enkla metoder för att göra försäljningen bättre
☑️ 122 sätt att få koll på kostnaderna
☑️ 30 tips som hjälper dig att ändra tankesätt
☑️ 72 snabba tips om hur du gör ditt jobb smartare och effektivare
☑️ 20 sätt att anpassa din produkt/tjänst till lågkonjunkturen
☑️ 30 tankar om hur du tar med kunderna på resan
☑️ 35 tips om hur du jobbar effektivare med hjälp av internet
☑️ 54 saker du måste tänka på för att få med personalen
☑️ 11 viktiga tips som hjälper dig att bygga en bättre framtid

Boken är skriven av Stefan Ekberg, författare till ett femtiotal böcker för folk som vill lite mer än andra. Den här boken är ett direkt svar på den allmänna pessimismen och är uppbyggd för att snabbt ge dig inspiration så ditt företag inte bara överlever utan växer under lågkonjunkturen.

Läs om 475 överlevnadstips för för små företag i tuffa tider och få ett fantastiskt erbjudande.


9. Nyckeln till att hantera papper är att se till att de rör på sig hela tiden. Flytta papper till din utkorg, ditt arkiv, din ”att läsa-mapp eller till soporna. Låt dem inte bara ligga och ta upp plats i onödan.

10. Gör dig av med papper. Att skyffla runt papper på skrivbordet från hög till hög är tidskrävande och tar bort ditt fokus från vad du har att göra. Leta fram en enormt stor papperskorg och fyll den. Ju större papperskorg du har, desto mer kommer du att använda den. Att slänga saker kan du göra till en konstform. Ha det så kul!

11. Dokument ska inte vara en hinderbana. Lägg dina mest använda filer längst fram i skåpet. Testa sedan genom att se om du inom två minuter kan hitta de dokument du behöver.

12. Rensa aldrig ditt skrivbord genom att bara lägga ner sakerna i en låda. Där åkte du dit, eller hur? Tänk på att du förr eller senare måste gå igenom den där lådan. Ta lite extra tid på dig och skapa ett system för att bättre och mer effektivt förvara saker i ditt skrivbord.

13. När du skickar ett meddelande om något som rör flera personer, se då till att bara de som meddelandet gäller får ditt utskick och inte alla andra i ”hela världen”. På många arbetsplatser är det här ett så stort problem att folk knappt får något gjort på dagarna eftersom de ständigt utsätts för information som de inte behöver, men ändå läser det för att de tror att utskicket gäller dem också (annars hade de ju inte fått det) eller bara för att de är nyfikna.

14. Stopp ett tag. Gör de här tre sakerna innan du går från jobbet: 1) Rensa på skrivbordet, 2) Planera morgondagens aktiviteter och 3) Lägg nästa dags att-göra-lista på ditt tangentbord eller där du tittar först. Gå sedan hem och känn hur skönt det känns.

Lite att tänka på...

SUPERERBJUDANDE JUST NU!

Sveriges snabbaste handbok som ger dig mer tid❤️



"Kul bok om hur du gör det bästa av tiden och dödar tidstjuvarna som stör i jobbet"
Aftonbladet

”Välskrivet och smart om att få mer tid i livet. Hemligheterna är avslöjade.”
Dagens Nyheter

"Konkreta tips på hur du hinner mer på jobbet – och på köpet får mindre stress, slipper jobba över och får mer tid till dig själv, fritiden och familjen."
Tidningen Metro

"Det bästa tipset om att vinna tid är att inte läsa en massa böcker med sådant som är självklarheter för en tidsfascist som jag. Men nu läste jag "100 sidor om hur du vinner tid" på tåget till jobbet, så upplevde jag läsningen som ren tidsvinst...Dessutom innehåller boken också en del goda tankar och givande tips om arbetsglädje och kreativitet."
Lön & Jobb

"Hinner du inte läsa boken? DÅ är det precis det du ska göra, redan i eftermiddag."
Du&Co

Klicka här, provläs, läs vad andra tycker och få ett superbjudande.

Var har du hamnat? Läs allt om företaget bakom den här sidan här

Glöm inte att ha det roligt också ...😊


Vill du ha fler liknande tips en gång i månaden?
Prenumerera gratis på månadsbrevet här:

Prenumerera på gratis tips som tar dig framåt som företagare
Du får konkreta tips och påminnelser om:
  • Hur du driver ditt företag lönsammare
  • Hur du spar tid och pengar
  • Hur du tjänar mer pengar
  • Hur du får fler kunder
  • Hur du jobbar effektivare och hinner mer

  • Det är helt gratis att prenumerera och du kan avsluta prenumerationen när som helst

    EXTRA BONUS - som prenumerant är du med i månadsutlottningen av bokpaket från Bokförlaget Redaktionen med böcker för smarta företagare.


    Läs gärna vad brevet innehåller

    Fyll i din e-postadress i rutan




    Kom ihåg att alla uppgifter du lämnar till oss: namn, postadress och e-postadress - stannar i företaget. Din adress kommer inte att säljas, bytas eller delas med andra företag, organisationer eller privatpersoner.


    Andra läser om...

    Dela det här:
    Dela den här sidan på Facebook
    Artikeln är skyddad med Google authorship

    Våra mest sålda böcker

    Våra mest lästa artiklar

    Starta-Eget.se är ett projekt inom Bokförlaget Redaktionen
    stefan@redaktionen.se