Den här webbplatsen använder cookies i vissa funktioner för att förbättra din upplevelse. Genom att använda webbplatsen accepterar du att cookies används. Du kan läsa mer om cookies här.
I din kundvagn:
Kundvagnen är tom

Artiklar

Skapa en bergfast relation till dina kunder




Alla vet att en bra relation till kunderna gör det lättare att sova på nätterna. Och särskilt för den som har några få stora kunder som står för större delen av intäkterna. De kan plötsligt komma och säga att de ska göra andra saker och så står du där med lång näsa och massor av räkningar – allt bara för att du tog kunden för given.

Nu ändrar vi på det. Idag ska du få tips om hur du håller bättre koll på kunderna och deras planer så att du får vara med och leka även i framtiden.

1. Sluta ta kunderna för givna. Det är mer en inställning än en konkret idé, men det är en bra inställning.
2. Fråga kunderna vad de har på gång och vad du kan göra för att hjälpa dem att nå sina mål. Gör du det rätt och med hjärtat så börjar de att tänka på ditt företag som en partner och inte bara som en leverantör.
3. Vilka utmaningar står de inför? Om du märker att de är på väg åt något särskilt håll där du inte har kompetens kan det vara vettigt att skaffa den kompetensen. Antingen att du själv får den eller att du skaffar en partner så att du kan erbjuda dina kunder mer.
4. Fråga dig själv vilka kunskaper du skulle behöva för att ta ett steg närmare kunden. Fråga kunden vad de skulle drömma om att få levererat utifrån.
5. Överraska kunden med något. Det är också en inställning. Vad kan du göra för att ge din beställare/kund en riktigt bra överraskning som underlättar hans/hennes jobb.

Lite att fundera över.

Andra läser om...

Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUponMSNReporter
Artikeln är skyddad med Google authorship

Våra mest sålda böcker

Våra mest lästa artiklar

Starta-Eget.se är ett projekt inom Bokförlaget Redaktionen
stefan@redaktionen.se