Den här webbplatsen använder cookies i vissa funktioner för att förbättra din upplevelse. Genom att använda webbplatsen accepterar du att cookies används. Du kan läsa mer om cookies här.
I din kundvagn:
Kundvagnen är tom

FÄRDIGA...

Konsten att ge ett professionellt intryck




Efter en solig helg på Gotland och en skräckupplevelse på en restaurang är det äntligen dags att prata marknadsföring igen.

En kväll promenerade familjen ner till stamstället vid havet och upptäckte att restaurangen bytt ägare. (Har du märkt att negativa förändringar tar tid att fästa när man är förälskad i ett ställe?) Inte förrän den kedjerökande servitören öppnar ännu en öl bakom disken, tar en klunk och torkar sin svettiga panna över maten innan han svajar sig fram till oss börjar jag ana oråd. Spiken i kisten var åsynen av en fläckig t-shirt och av de vita spiror som stack fram som en poetisk avslutning nedanför de avklippta gymnastikbyxorna på servitören.

Det forna favoritstället fick ett nytt namn som i alla fall jag hade roligt åt under promenaden hem. ”Restaurang svettiga alkisen” (Synd bara att barnen hörde). Det tråkigaste av allt är att jag berättar det här för dig. En missnöjd kund sprider sin uppfattning vidare.

Det är därför vi ska prata om hur man gör ett professionellt intryck nu.


Här kommer 5 tips:

1. Försök alltid vara ett proffs.

Det spelar ingen roll om du har en restaurang, ett förlag eller är konsult – Kunderna förväntar sig att du ska se ut och uppträda på ett sätt som stämmer med deras idealbild av att vara kund. Tänk efter själv på hur du vill bli bemött. Leta gärna efter en idol på området som du kan efterlikna. Min egen idol är en säljare jag träffade en gång. Han var både människa och proffs och förstod vikten av att inte leka företagsansikte med påklistrade leenden utan tog vara på sina egna styrkor – i hans fall var det humor.

2. Hör vad kunderna säger.

Att ha en personlig relation med över 7000 kunder är svårt (Har jag märkt) men det går att försöka. Dessutom är det bara en handfull av dina kunder som är intresserade av personlig kontakt med dig. Det ska du ta hand om och vårda. Det är en heder för dig att ha engagerade kunder som tycker saker om ditt företag.

Sveriges populäraste bok för företagare som vill hitta nya kunder




Titta lite närmare på ditt företag
☑️ Gör den här enkla förändringen på ditt företag och få nya kunder automatiskt
☑️ Förlorar du kunder på att vara en viktigpetter?
☑️ Behöver ditt företag en enkel make-over för att locka nya kunder?
☑️ 20 enkla sätt att ta ditt företag rakt in i omkörningsfilen
☑️ 10 smarta saker att tänka på när det gäller dina priser
☑️ Så får du kunderna att fatta att det du säljer är bättre än konkurrenternas erbjudande
☑️ 11 enkla saker att tänka på när du utvecklar produkter/tjänster
☑️ 7 farliga tecken på att det du säljer är på väg att tappa fotfästet
☑️ Sätter ditt företag trenderna eller följer ni strömmen?
☑️ Hur du kommer på en ny produkt/tjänst

Älska Kunderna, ta bort konkurrenterna och vässa ditt sälj!
☑️ Hur du får kunderna att se ditt företag som det enda alternativet
☑️ Så lär du känna dina kunder mycket bättre
☑️ 8 Snabba sätt att hitta folk som vill betala för det du säljer
☑️ Så här tänker du på flera målgrupper i taget
☑️ Hur du hittar de nya kunderna snabbare
☑️ Hur du undviker att lägga ner tid på fel kunder
☑️ Stränga listan - ett verktyg för att sortera kunder så du vinner tid och pengar
☑️ Hur du gör en smart analys av dina konkurrenter och hittar deras svaga punkter
☑️ Konkurrentverktyget - gör att du vet mer om konkurrenterna än de vet själva

Lösningar på vanliga säljproblem
☑️ Enkla lösningar på problemet med bristande målsättningar
☑️ Hur du slutar med att skjuta upp saker
☑️ Ett fantastiskt verktyg för att lösa dåligt flöde i säljarbetet
☑️ Hur du gör ditt företag olikt dina konkurrenter med små medel
☑️ Aldrig mer säljskräck
☑️ Hur du blir mycket säkrare inför kundmöten
☑️ Säljpresentationer som alltid fungerar
☑️ Hur du gör för att slippa jobba gratis för att "visa upp dig"
☑️ Hur du gör annonser som drar in pengar, inte bara visar upp ditt företag
☑️ Utskick till nya kunder - hur du gör dem effektivare
☑️ Skriv säljbrev som får nya kunders köplust att vakna
☑️ Hur du aldrig mer missar kunder som ringer men inte köper
☑️ Att skriva offerter som går rakt på målet

Det nya internet
☑️ Det nya sättet att snabbt fixa kunder på internet
☑️ Vilka sockerbitar har du på sajten som lockar kunderna?
☑️ Hur du skriver på nätet – en snabbkurs i att fånga nya kunder
☑️ De tre viktigaste sätten att dra trafik till din sajt och hur du använder dem

Hur du använder nätverk, allianser och återförsäljare
☑️ 20 tips som gör dig till nätverksproffs på några minuter
☑️ 12 viktiga saker att tänka på före mötet
☑️ Hisspresentationen - berätta hur bra ditt företag är på 21 sekunder
☑️ 7 saker du alltid ska säga - 11 saker du ALDRIG ska göra
☑️ 10 smarta saker att säga till en person du inte känner
☑️ Efter mötet - saker som alla glömmer att göra
☑️ Allianser - hur du skapar dem
☑️ 15 tips om hur du skaffar återförsäljare

Provläs, se vad andra tycker och beställ till kampanjpris i Redaktionens egen bokhandel ...


3. Försök alltid säga ja.

Utmana dig själv att alltid kunna svara ja på vad kunden vill ha. Det går nästan alltid. Om du säljer en sak för 1200 kronor och kunden vill ha rabatt. Säg ja om de köper två.
Om din kund inte har råd just nu – säg att de får betala halva priset nu och halva priset om en månad.

4. Rätta till fel snabbt.

Ibland händer det som inte får hända. Något går snett och du kan inte leverera som du lovade. Du vet att kunden kommer att bli arg och du grämer dig för det där samtalet du måste göra. Helst skulle du vilja stoppa huvudet i sanden och hoppas att stormen drar bort av sig själv. Det gör den inte.
Om du vet att en leverans blir sen, berätta det för kunden direkt när DU får reda på det, inte en dag före leveransen (eller en dag efter att den skulle komma).
Skyll inte ifrån dig. Även om det är "Anders på Order" som lovat för mycket, ta den diskussionen med honom senare men gör vad du kan för kunden nu.
Prata inte om att något är "Policy". Det enda du säger då är att du befinner dig i en stelbent och omöjlig organisation. Berätta istället varför det som hänt har hänt och vad ni kommer att göra åt det. Ansvar är nyckelordet och belöningen kommer, jag lovar.

5. Ta ansvar efter försäljningen

Hör av dig. Se till att kunden fått vad han/hon beställde. Se till att ditt företag blir en trygg plats för kunderna att göra affärer på så han/hon vill fortsätta göra affärer med dig.

Inte så svårt, eller hur

SUPERERBJUDANDE JUST NU!

Framgång i livet är inte alls det de flesta tror ❤️


En läsarröst
"Det är absolut den bästa bok jag läst i personlig utveckling. Det är bara ett fel – att den inte fanns för så där 20-30 år sedan. Men bättre sent än aldrig. Den kommer jag att läsa många gånger och även sätta i händerna på mina barn och barnbarn och förhoppningsvis se dem växa som människor några snäpp. Av din enorma bokproduktion finns det mycket att botanisera i och jag kommer säkert att bli kund och även rekommendera många av mina vänner och kunder att läsa dina böcker. STORT TACK."
Anders Klingmark, Nacka

Klicka här, provläs, läs vad andra tycker och få ett superbjudande just nu. ❤️

Var har du hamnat? Läs allt om företaget bakom den här sidan här

Glöm inte att ha det roligt också ...😊

Vill du ha fler liknande tips en gång i månaden?
Prenumerera gratis på månadsbrevet Smarta tips för företagare här:

Prenumerera på gratis tips som tar dig framåt som företagare
Du får konkreta tips och påminnelser om:
  • Hur du driver ditt företag lönsammare
  • Hur du spar tid och pengar
  • Hur du tjänar mer pengar
  • Hur du får fler kunder
  • Hur du jobbar effektivare och hinner mer

  • Det är helt gratis att prenumerera och du kan avsluta prenumerationen när som helst

    EXTRA BONUS - som prenumerant är du med i månadsutlottningen av bokpaket från Bokförlaget Redaktionen med böcker för smarta företagare.


    Läs gärna vad brevet innehåller

    Fyll i din e-postadress i rutan




    Kom ihåg att alla uppgifter du lämnar till oss: namn, postadress och e-postadress - stannar i företaget. Din adress kommer inte att säljas, bytas eller delas med andra företag, organisationer eller privatpersoner.


    Andra läser om...

    Dela det här:
    Dela den här sidan på Facebook
    Artikeln är skyddad med Google authorship

    Våra mest sålda böcker

    Våra mest lästa artiklar

    Starta-Eget.se är ett projekt inom Bokförlaget Redaktionen
    stefan@redaktionen.se