Den här webbplatsen använder cookies i vissa funktioner för att förbättra din upplevelse. Genom att använda webbplatsen accepterar du att cookies används. Du kan läsa mer om cookies här.
I din kundvagn:
Kundvagnen är tom

FÄRDIGA...

Konsten att ge ett professionellt intryck




Efter en solig helg på Gotland och en skräckupplevelse på en restaurang är det äntligen dags att prata marknadsföring igen.

En kväll promenerade familjen ner till stamstället vid havet och upptäckte att restaurangen bytt ägare. (Har du märkt att negativa förändringar tar tid att fästa när man är förälskad i ett ställe?) Inte förrän den kedjerökande servitören öppnar ännu en öl bakom disken, tar en klunk och torkar sin svettiga panna över maten innan han svajar sig fram till oss börjar jag ana oråd. Spiken i kisten var åsynen av en fläckig t-shirt och av de vita spiror som stack fram som en poetisk avslutning nedanför de avklippta gymnastikbyxorna på servitören.

Det forna favoritstället fick ett nytt namn som i alla fall jag hade roligt åt under promenaden hem. ”Restaurang svettiga alkisen” (Synd bara att barnen hörde). Det tråkigaste av allt är att jag berättar det här för dig. En missnöjd kund sprider sin uppfattning vidare.

Det är därför vi ska prata om hur man gör ett professionellt intryck nu.


Här kommer 5 tips:

1. Försök alltid vara ett proffs.

Det spelar ingen roll om du har en restaurang, ett förlag eller är konsult – Kunderna förväntar sig att du ska se ut och uppträda på ett sätt som stämmer med deras idealbild av att vara kund. Tänk efter själv på hur du vill bli bemött. Leta gärna efter en idol på området som du kan efterlikna. Min egen idol är en säljare jag träffade en gång. Han var både människa och proffs och förstod vikten av att inte leka företagsansikte med påklistrade leenden utan tog vara på sina egna styrkor – i hans fall var det humor.

2. Hör vad kunderna säger.

Att ha en personlig relation med över 7000 kunder är svårt (Har jag märkt) men det går att försöka. Dessutom är det bara en handfull av dina kunder som är intresserade av personlig kontakt med dig. Det ska du ta hand om och vårda. Det är en heder för dig att ha engagerade kunder som tycker saker om ditt företag.

3. Försök alltid säga ja.

Utmana dig själv att alltid kunna svara ja på vad kunden vill ha. Det går nästan alltid. Om du säljer en sak för 1200 kronor och kunden vill ha rabatt. Säg ja om de köper två.
Om din kund inte har råd just nu – säg att de får betala halva priset nu och halva priset om en månad.

4. Rätta till fel snabbt.

Ibland händer det som inte får hända. Något går snett och du kan inte leverera som du lovade. Du vet att kunden kommer att bli arg och du grämer dig för det där samtalet du måste göra. Helst skulle du vilja stoppa huvudet i sanden och hoppas att stormen drar bort av sig själv. Det gör den inte.
Om du vet att en leverans blir sen, berätta det för kunden direkt när DU får reda på det, inte en dag före leveransen (eller en dag efter att den skulle komma).
Skyll inte ifrån dig. Även om det är "Anders på Order" som lovat för mycket, ta den diskussionen med honom senare men gör vad du kan för kunden nu.
Prata inte om att något är "Policy". Det enda du säger då är att du befinner dig i en stelbent och omöjlig organisation. Berätta istället varför det som hänt har hänt och vad ni kommer att göra åt det. Ansvar är nyckelordet och belöningen kommer, jag lovar.

5. Ta ansvar efter försäljningen

Hör av dig. Se till att kunden fått vad han/hon beställde. Se till att ditt företag blir en trygg plats för kunderna att göra affärer på så han/hon vill fortsätta göra affärer med dig.

Inte så svårt, eller hur

Andra läser om...

Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUponMSNReporter
Artikeln är skyddad med Google authorship

Våra mest sålda böcker

Våra mest lästa artiklar

Starta-Eget.se är ett projekt inom Bokförlaget Redaktionen
stefan@redaktionen.se