Den här webbplatsen använder cookies i vissa funktioner för att förbättra din upplevelse. Genom att använda webbplatsen accepterar du att cookies används. Du kan läsa mer om cookies här.
I din kundvagn:
Kundvagnen är tom

FÄRDIGA...

Positionering - ditt viktigaste verktyg




Positionering - ditt viktigaste verktyg just nu

Positionering har blivit ett trendigt uttryck att svänga sig med i marknadsföringskretsar. Det låter smart att prata om positionering hit och dit och förklaringarna är många och luddiga - konstigt nog.

Konceptet bakom positionering är enkel - hitta en lucka på marknaden och fyll den!
Det handlar om att göra det lätt för kunder att förstå fördelarna med att vara just din kund. Det handlar om att visa vad det är som skiljer ditt företag från andra. Marknadsförare brukar prata om begreppet USP (Unique Selling Point) som något som visar kunderna vad som skiljer ditt företag från andra.

Hur får du fram din USP?
Till att börja med så skapar du en lista över den specialkunskap ditt företag har som kan lösa kundernas problem, minska deras tvivel och ta ner det naturliga motståndet. Ditt jobb är att identifiera vad som kan vara otydligt med din produkt eller tjänst. Din USP ska göra det otydliga tydligt.
  • Berätta vad du erbjuder och vad som gör dig speciell.
  • Berätta vad du kommer att ge dina kunder som de inte får någon annanstans.
  • Tala om vad det finns för anledningar att kunderna ska köpa av dig. Är det produkterna, personalen, servicen, öppettiderna eller vad är det som gör företaget unikt?
  • Skriv ner det, håll det enkelt och kom ihåg det!

Fördelar med en USP.
Det finns två huvudsakliga fördelar med USPen:
  • Den visar skillnaden mellan ditt och andra företag. Det är ditt jobb som marknadsförare att ge folk en tydlig anledning att gilla ditt företag.
  • Om du gör en USP kommer ditt företag att vara fokuserade på att se till så att ni kan stå för den. Ett företags affärsidé är ofta för lång och krånglig för att minnas men "leverans på 1 timme" kan alla förstå.

Hur får folk reda på din USP?
Ditt påstående om företaget ska åka med i allt skrivet som går ut till kunderna. Påståendet ska finnas i varje brev, på varje faktura, i varje broschyr, på alla reklambrev, på varje visitkort. Du trycker "Personlig fiskeguide för små grupper" eller "alltid med 3 års garanti" på bilen, på förpackningar, tröjor, skyltar och allt annat som kunderna kan se.

Konkreta tips om din USP
  • Det bästa temat för USP:en är ett som kan fungera över lång tid. Ju längre du använder temat desto kraftfullare kommer det att bli. Undvik modeord. Ordet "synergi" är populärt just nu men det var "charmkurs" också - på åttiotalet.
  • Var ärlig. Se till så att din USP verkligen kan hålla vad den lovar. Om du levererar produkter eller tjänster till olika marknader så kan du också ha olika USP:ar som fokuserar på varje specifik del av din verksamhet.
  • Om du får slut på idéer titta på din affärsidé och se om du kan få ner den på en enda rad (det är en utmaning i sig och väldigt nyttig - anta den utmaningen ).

Viktigt om din USP
Tänk på att din USP ska ge människor en anledning att gilla ditt företag, att lita på det och att hellre göra affärer med dig för att du givit kunderna en tydlig anledning. Det handlar alltså inte om att skriva slogans som rimmar (om det inte finns ett tydligt skäl till det), det handlar om att visa vem du är på ett tydligt sätt. Tydligt. Tydligt. Tydligt är nyckelordet.

Försök inte att vara allt för alla. Fokusera på målgrupp efter vad du faktiskt kan erbjuda. Du kanske inte ska ha för stora eller för små kunder. Om du tänker så definierar du din målgrupp bättre och kan sikta in dig på dem. Om du säger att du vill att alla ska köpa dina produkter så respekterar jag det men kan du tillgodose allas intressen? Många företag jobbar för brett: "Vi ska nå alla överallt" är kanske bra för Coca Cola men det är inte säkert att det passar dig. Att vara för generell kan göra ditt företag alldeles för flummigt. Så istället för att sända samma meddelande till alla, inse att du har olika målgrupper och att det är viktigt att du identifierar skillnaderna mellan dem så att du kan vända dig till varje grupp på ett unikt sätt. Identifiera därför alla dina olika målgrupper och sikta speciellt på varje istället för att vara allmängiltig=flummig.


SUPERERBJUDANDE JUST NU!

Sveriges mest sålda handbok om att hitta nya kunder.❤️


Om du är intresserad av att få många fler kunder snabbare och enklare än vad du får idag - då kommer den här boken att bli din bästa vän.

"Med personlig penna och konkreta tips vill Stefan Ekberg hjälpa läsaren att skaffa nya kunder, utan att för den sakens skull glömma bort att ta hand om de gamla"
Svenska Dagbladet

"Författaren ger dig pengarna tillbaka om du inte blir nöjd. Bara det gör ju att man blir nyfiken på de 345 tipsen"
Tidningen Entreprenör

Klicka här, läs vad andra tycker och få ett superbjudande just nu.


Var har du hamnat? Läs allt om företaget bakom den här sidan här

Glöm inte att ha det roligt också ...😊


Vill du ha fler liknande tips en gång i månaden?
Prenumerera gratis på månadsbrevet Rivstart här:

Vill du ha snabba tips om din marknadsföring?
Du får tips om gerillamarknadsföring och mer traditionella metoder för företag att synas till låga kostnader.

Rivstart är sedan 1998 Sveriges största nyhetsbrev om marknadsföring med drygt 37 000 prenumeranter.

Det är helt gratis att prenumerera och du kan avsluta prenumerationen när som helst

EXTRA BONUS - som prenumerant är du med i månadsutlottningen av bokpaket med marknadsföringsböcker.

Här kan du se om Rivstart är något för dig.

Fyll i din e-postadress i rutan




Kom ihåg att alla uppgifter du lämnar till oss: namn, postadress och e-postadress - stannar i företaget. Din adress kommer inte att säljas, bytas eller delas med andra företag, organisationer eller privatpersoner.


Andra läser om...

Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUponMSNReporter
Artikeln är skyddad med Google authorship

Våra mest sålda böcker

Våra mest lästa artiklar

Starta-Eget.se är ett projekt inom Bokförlaget Redaktionen
stefan@redaktionen.se