Den här webbplatsen använder cookies i vissa funktioner för att förbättra din upplevelse. Genom att använda webbplatsen accepterar du att cookies används. Du kan läsa mer om cookies här.
I din kundvagn:
Kundvagnen är tom

GÅ!

Vågar du testa din företagsidé mot den här modellen?





Jag ska säga det direkt: Jag är inget stort fan av akademiska modeller för företagande eftersom de oftast är gjorda för att stora företag ska kunna använda dem.

Men...det finns en modell som jag verkligen gillar och som tvingar dig och mig att svara på några jobbiga frågor innan vi drar igång våra företag. Modellen är gjord av en forskare från Harvard (Michael Porter) och kallas Porters femkraftsmodell. Porter visar fem krafter som påverkar den bransch du vill starta ditt företag i. Vid hårt tryck på varje punkt påverkas antagligen lönsamheten negativt.


Ok, här kommer punkterna som du ska ställa din affärsidé mot:

1. Hur stark är kundernas förhandlingsposition i branschen?
Om det finns många andra ställen (butiker, sajter, andra företag) att köpa samma sak ifrån så påverkas lönsamheten negativt eftersom kunderna har många leverantörer att välja på. Det kan tvinga dig till att sänka priser och ändra villkor för att få sälja. Så, hur är det i den bransch du vill starta i - kommer du att stå stark eller svag i förhållande till kunderna?

2. Hur stark är leverantörernas position?
Om det bara finns några enstaka leverantörer så kan du bli beroende av dem på ett farligt sätt. Det blir leverantörerna som bestämmer villkoren och du får finna dig i vad de säger. Den bästa situation du kan få är när leverantörerna "slåss" om att att få sälja till dig. Hur är det i din bransch?

3. Vad finns det för ersättningsvaror/tjänster?
Om det är lätt att byta ut varan/tjänsten mot något annat än det du säljer så påverkar det lönsamheten negativt och tvärtom. Du vill helst att det inte ska gå att jämföra din produkt/tjänst mot så många andra på marknaden.

4. Hur lätt är det för konkurrenter att kliva in på marknaden?
Om det är lätt påverkar det verksamheten negativt och tvärtom. Saker som kan påverka hur lätt eller svårt det är för konkurrenter att etablera sig kan vara t ex krav på omfattande lager med många produkter (som kan göra det svårt för nykomlingar att etablera sig). Patent är en annan faktor som kan hålla konkurrenter borta.

5. Hur stor konkurrens är det mellan de företag som verkar i branschen just nu?
På en tillväxtmarknad är det lättare både för gamla och nya aktörer att hitta en plats. Är tillväxten låg kan det ändå vara så att gamla aktörer fortsätter eftersom de har investerat mycket pengar i produktionssystem som bara kan användas till en sak.


Där har du Porters femkraftsmodell i ett nötskal och den kan hjälpa dig att stå bättre rustad när du väljer affärsidé för ditt företag. Bra va


Läs också...
7 skäl till varför du ska starta eget NU
Så får du fram en fantastisk affärsidé

Andra läser om...

Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUponMSNReporter
Artikeln är skyddad med Google authorship

Våra mest sålda böcker

Våra mest lästa artiklar

Starta-Eget.se är ett projekt inom Bokförlaget Redaktionen
stefan@redaktionen.se