Den här webbplatsen använder cookies i vissa funktioner för att förbättra din upplevelse. Genom att använda webbplatsen accepterar du att cookies används. Du kan läsa mer om cookies här.
I din kundvagn:
Kundvagnen är tom

Driva företag

Leker du kontor?




Hur mycket leker du kontor på jobbet egentligen? Själv har jag övat i veckan och det gick riktigt bra. Efter att ha fått kraftig allergi av ord som ”kvalitetssäkra”, ”säkerställa”, ”situationsanpassat ledarskap” tog jag mig an ordet ”Policy”.

Själva ordet ”Policy” signalerar stelbent, omöjlig att resonera med, helt enkelt en pappersprodukt på 36 sidor från en grupp chefer som har 40 000 kronor mellan sig och kunderna.

Plötsligt slog det mig att en policyns jobb kanske handlar om att skapa en högre lägstanivå. Så vi tar tag i det idag. Vi tar ett snack om din lägstanivå och om hur du kan göra en policy för den, som är just tydlig för att göra ditt marknadsföringsarbete lättare och roligare.


En hög lägstanivå gör kunderna gladare och din plånbok tjockare.

Jag gissar att du, liksom jag, gör det du helst vill i arbetslivet. Och att det finns massor av saker som konkurrerar om din tid som du också gärna gör. Spela golf, fiska, träna, vara med familjen, planera fantastiska projekt, dricka vin och äta god mat med vänner.

Men på jobbet – där är ju utmaningen att göra dina kunder lyckliga och, om du ursäktar språket, piska skiten ur dina konkurrenter genom att vara det bättre alternativet. Det är ju det som är roligt. Det är roligt att försöka vara bäst. Och att vara bäst betyder att du alltid får fundera över hur du ska göra kunderna lyckliga. Att du hela tiden försöker överraska dem med nya tankar som hjälper dem så mycket att de vill betala för det.

Och motsatsen: Om du inte ser till att det du erbjuder blir tydligt attraktivt för en grupp av människor är det bye bye. Och om du inte ser till så att kunderna på olika sätt i din marknadsföring får veta vad det är du erbjuder är det också bye bye. Detta är spelreglerna. De är både rättvisa och obarmhärtiga samtidigt.

Och policyn då?

Just det. Policyn. Det är mycket lätt. Ta helt enkelt fram det starkaste och bästa du kan göra för dina kunder och flytta det högst upp på din dagliga lista av saker att göra. Och gör det gärna till en fråga till dig själv.

Jag har en mässingsskylt på kontorstoaletten (säg inte det till någon bara) Det står: Hur ska du försvara din plats i kundernas hjärtan idag?

Det är faktiskt den enda policy jag behöver. Hur är det för dig?

Andra läser om...

Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUponMSNReporter
Artikeln är skyddad med Google authorship

Våra mest sålda böcker

Våra mest lästa artiklar

Starta-Eget.se är ett projekt inom Bokförlaget Redaktionen
stefan@redaktionen.se