
Sveriges populäraste tipsbrev för företagare

Alla pratar om värdet av starka och positivt laddade varumärken idag – Det handlar helt enkelt om att vi vill förstärka positiva känslor i kundernas hjärnor. Vi vill att de ska tänka bra saker om oss. Och här kommer frågan: Vilka är de viktigaste punkterna en kund eller möjlig kund kopplar ihop med ditt företag? Är det kunskap, generositet, snabbhet, mycket för pengarna, bra service – eller är det arrogans, slarviga jobb, blir aldrig klara i tid, dyra.
Jobbet med att förstärka varumärken börjar verkligen på mikronivå – nämligen hos dig. För många av dina kunder är det du som personifierar varumärket. Och då kommer den viktiga frågan: Vad tänker kunderna på när de hör ditt namn? Pålitlig, kunnig, generös - eller ringer aldrig tillbaka, kommer med konstiga undanflykter, blir aldrig klar i tid, skickar otydliga fakturor, ger ett slafsigt intryck?
Det börjar med dig. Och därför kommer här några snabba tips som du kan ta med dig och fundera över om de kan hjälpa dig och ditt företag att få ett starkare varumärke i dagens lågkonjunktur.
1. Vilket första intryck ger du? Är du klädd efter uppgiften, kommer i tid, är förberedd?
2. Berättar du dåliga nyheter för kunderna i tid? Ibland skiter det sig och den som är rädd om sitt varumärke berättar de dåliga nyheterna ögonblicket efter att han/hon fått dem istället för tre dagar efter (när kunden redan är arg).
3. Känner kunderna att du tar hand om dem? Ett idealiskt företag är ett som gör kunderna lugna och som alltid har initiativet när det handlar om att ge information om rådande läge. Kunder som känner att du tar ansvaret för att lösa deras problem njuter av att vara dina kunder.
4. Är du den som kommer med lösningar på problemen? En del personer tillbringar större delen av sin tid med att leta efter problem och ärligt talat, det är inte så svårt att hitta problem. Kommer du med genomtänkta lösningar på problem så får du både respekt och blir beundrad av dina kunder och chefer (och vänner)
5. Är du trevlig?. Det du säger och inte säger på jobbet har betydelse. Om du pratar nedvärderande till eller om andra, använder sarkasmer eller låter allmänt otrevlig så hör andra dig och blir rädda att råka ut för samma behandling. Det gör att de gärna slipper ha med dig att göra.
6. Går du med problemet till den du har problem med? Om du har svårt att jobba med Göran, prata med honom med det och gå inte till chefen som sedan tar upp det på ett möte.
7. Står du fast vid dina åtaganden? Eftersom andra är beroende av ditt jobb ger du dem problem om du inte gör det ni kommit överens om i tid. Om du är den som alltid gör det du har sagt att du ska göra så ökar styrkan i ditt varumärke.
8. Hjälper du andra att bli bätre och utvecklas? Alla har sina talanger och erfarenheter. Om du kan hjälpa en medarbetare att utveckla sina så hjälper du inte bara honom utan företaget och till sist dig själv eftersom du vinner en vän.
9. Betraktar du dem du jobbar med som dina kunder? Då är det lätt att veta hur du ska bete dig mot dem. Det kan ju kännas överdrivet – herregud, vi kan ju inte gå runt som på nålar och le hela dagarna och det är helt rätt, men då måste jag först berätta att jag tycker att man ska behandla sina kunder som sina bästa vänner, inte som några man ska smöra för – man ska ge dem sin kunskap och ta tillvara deras intressen – det är så man ska behandla kunder för då får man också tillbaka allt man vill ha själv.
10. Berömmer du andra? Det finns ett cyniskt uttryck som dessvärre stämmer ganska bra: Folk tror på vad som helst så länge det är komplimanger. Jag gör det. Du gör det också. Men uppriktiga komplimanger som handlar om jobb uppskattas alltid. Det är härligt att en sån enkel sak som att berätta för någon att han gör ett bra jobb kan lyfta hans dag – och det är du som har gjort det. Han/hon kommer inte att glömma att det var du som sa det.
Till sist: Vilken av de här punkterna tänker du satsa på för att förstärka ditt varumärke den här veckan?
Läs mer om oss och vad vi jobbar för här
Var har du hamnat? Läs allt om företaget bakom den här sidan här
Glöm inte att ha det roligt också ...😊
Vill du ha fler liknande tips en gång i månaden?
Prenumerera gratis på månadsbrevet Smarta tips för företagare här:

Prenumerera på gratis tips som tar dig framåt som företagare
Du får konkreta tips och påminnelser om:
Det är helt gratis att prenumerera och du kan avsluta prenumerationen när som helst
EXTRA BONUS - som prenumerant är du med i månadsutlottningen av bokpaket från Bokförlaget Redaktionen med böcker för smarta företagare.
Läs gärna vad brevet innehåller
Kom ihåg att alla uppgifter du lämnar till oss: namn, postadress och e-postadress - stannar i företaget.
Din adress kommer inte att säljas, bytas eller delas med andra företag, organisationer eller privatpersoner.
Sveriges populäraste bok för företagare som vill hitta nya kunder

Titta lite närmare på ditt företag
☑️ Gör den här enkla förändringen på ditt företag och få nya kunder automatiskt
☑️ Förlorar du kunder på att vara en viktigpetter?
☑️ Behöver ditt företag en enkel make-over för att locka nya kunder?
☑️ 20 enkla sätt att ta ditt företag rakt in i omkörningsfilen
☑️ 10 smarta saker att tänka på när det gäller dina priser
☑️ Så får du kunderna att fatta att det du säljer är bättre än konkurrenternas erbjudande
☑️ 11 enkla saker att tänka på när du utvecklar produkter/tjänster
☑️ 7 farliga tecken på att det du säljer är på väg att tappa fotfästet
☑️ Sätter ditt företag trenderna eller följer ni strömmen?
☑️ Hur du kommer på en ny produkt/tjänst
Älska Kunderna, ta bort konkurrenterna och vässa ditt sälj!
☑️ Hur du får kunderna att se ditt företag som det enda alternativet
☑️ Så lär du känna dina kunder mycket bättre
☑️ 8 Snabba sätt att hitta folk som vill betala för det du säljer
☑️ Så här tänker du på flera målgrupper i taget
☑️ Hur du hittar de nya kunderna snabbare
☑️ Hur du undviker att lägga ner tid på fel kunder
☑️ Stränga listan - ett verktyg för att sortera kunder så du vinner tid och pengar
☑️ Hur du gör en smart analys av dina konkurrenter och hittar deras svaga punkter
☑️ Konkurrentverktyget - gör att du vet mer om konkurrenterna än de vet själva
Lösningar på vanliga säljproblem
☑️ Enkla lösningar på problemet med bristande målsättningar
☑️ Hur du slutar med att skjuta upp saker
☑️ Ett fantastiskt verktyg för att lösa dåligt flöde i säljarbetet
☑️ Hur du gör ditt företag olikt dina konkurrenter med små medel
☑️ Aldrig mer säljskräck
☑️ Hur du blir mycket säkrare inför kundmöten
☑️ Säljpresentationer som alltid fungerar
☑️ Hur du gör för att slippa jobba gratis för att "visa upp dig"
☑️ Hur du gör annonser som drar in pengar, inte bara visar upp ditt företag
☑️ Utskick till nya kunder - hur du gör dem effektivare
☑️ Skriv säljbrev som får nya kunders köplust att vakna
☑️ Hur du aldrig mer missar kunder som ringer men inte köper
☑️ Att skriva offerter som går rakt på målet
Det nya internet
☑️ Det nya sättet att snabbt fixa kunder på internet
☑️ Vilka sockerbitar har du på sajten som lockar kunderna?
☑️ Hur du skriver på nätet – en snabbkurs i att fånga nya kunder
☑️ De tre viktigaste sätten att dra trafik till din sajt och hur du använder dem
Hur du använder nätverk, allianser och återförsäljare
☑️ 20 tips som gör dig till nätverksproffs på några minuter
☑️ 12 viktiga saker att tänka på före mötet
☑️ Hisspresentationen - berätta hur bra ditt företag är på 21 sekunder
☑️ 7 saker du alltid ska säga - 11 saker du ALDRIG ska göra
☑️ 10 smarta saker att säga till en person du inte känner
☑️ Efter mötet - saker som alla glömmer att göra
☑️ Allianser - hur du skapar dem
☑️ 15 tips om hur du skaffar återförsäljare
Provläs, se vad andra tycker och beställ till kampanjpris i Redaktionens egen bokhandel ...

Titta lite närmare på ditt företag
☑️ Gör den här enkla förändringen på ditt företag och få nya kunder automatiskt
☑️ Förlorar du kunder på att vara en viktigpetter?
☑️ Behöver ditt företag en enkel make-over för att locka nya kunder?
☑️ 20 enkla sätt att ta ditt företag rakt in i omkörningsfilen
☑️ 10 smarta saker att tänka på när det gäller dina priser
☑️ Så får du kunderna att fatta att det du säljer är bättre än konkurrenternas erbjudande
☑️ 11 enkla saker att tänka på när du utvecklar produkter/tjänster
☑️ 7 farliga tecken på att det du säljer är på väg att tappa fotfästet
☑️ Sätter ditt företag trenderna eller följer ni strömmen?
☑️ Hur du kommer på en ny produkt/tjänst
Älska Kunderna, ta bort konkurrenterna och vässa ditt sälj!
☑️ Hur du får kunderna att se ditt företag som det enda alternativet
☑️ Så lär du känna dina kunder mycket bättre
☑️ 8 Snabba sätt att hitta folk som vill betala för det du säljer
☑️ Så här tänker du på flera målgrupper i taget
☑️ Hur du hittar de nya kunderna snabbare
☑️ Hur du undviker att lägga ner tid på fel kunder
☑️ Stränga listan - ett verktyg för att sortera kunder så du vinner tid och pengar
☑️ Hur du gör en smart analys av dina konkurrenter och hittar deras svaga punkter
☑️ Konkurrentverktyget - gör att du vet mer om konkurrenterna än de vet själva
Lösningar på vanliga säljproblem
☑️ Enkla lösningar på problemet med bristande målsättningar
☑️ Hur du slutar med att skjuta upp saker
☑️ Ett fantastiskt verktyg för att lösa dåligt flöde i säljarbetet
☑️ Hur du gör ditt företag olikt dina konkurrenter med små medel
☑️ Aldrig mer säljskräck
☑️ Hur du blir mycket säkrare inför kundmöten
☑️ Säljpresentationer som alltid fungerar
☑️ Hur du gör för att slippa jobba gratis för att "visa upp dig"
☑️ Hur du gör annonser som drar in pengar, inte bara visar upp ditt företag
☑️ Utskick till nya kunder - hur du gör dem effektivare
☑️ Skriv säljbrev som får nya kunders köplust att vakna
☑️ Hur du aldrig mer missar kunder som ringer men inte köper
☑️ Att skriva offerter som går rakt på målet
Det nya internet
☑️ Det nya sättet att snabbt fixa kunder på internet
☑️ Vilka sockerbitar har du på sajten som lockar kunderna?
☑️ Hur du skriver på nätet – en snabbkurs i att fånga nya kunder
☑️ De tre viktigaste sätten att dra trafik till din sajt och hur du använder dem
Hur du använder nätverk, allianser och återförsäljare
☑️ 20 tips som gör dig till nätverksproffs på några minuter
☑️ 12 viktiga saker att tänka på före mötet
☑️ Hisspresentationen - berätta hur bra ditt företag är på 21 sekunder
☑️ 7 saker du alltid ska säga - 11 saker du ALDRIG ska göra
☑️ 10 smarta saker att säga till en person du inte känner
☑️ Efter mötet - saker som alla glömmer att göra
☑️ Allianser - hur du skapar dem
☑️ 15 tips om hur du skaffar återförsäljare
Provläs, se vad andra tycker och beställ till kampanjpris i Redaktionens egen bokhandel ...