Den här webbplatsen använder cookies i vissa funktioner för att förbättra din upplevelse. Genom att använda webbplatsen accepterar du att cookies används. Du kan läsa mer om cookies här.
I din kundvagn:
Kundvagnen är tom

Artiklar

Outsorcing eller inte? Här hittar du svaren





1. Bestäm först exakt vad det är du behöver hjälp med. Skriv ner problemet och vilket resultat du förväntar dig att nå med hjälp av en konsult. Många gånger kan den här processen faktiskt leda till att du inte ens behöver en konsult eftersom problemet blir tydligare och kanske lättare att se en egen lösning på. Om problemet är större än du kan klara av att lösa själv har du fått en bra kravspecifikation för konsulten.

2. Ta reda på vad det kostar att inte få problemet löst. Det ger dig en tydlig bild av vad det är värt att lägga ner på att låta en konsult komma med lösningen.

3. Skapa en budget och tidsramar för lösningen. Det ger dig utrymmet för att planera bättre och veta mer om hur mycket du själv och andra måste blandas in i konsultens arbete när han/hon är igång.

4. Undersök vilka alternativ du har. Om du har bra kontakter kanske du kan hitta en konsult den vägen. Annars är en sökning på internet det bästa alternativet eftersom du får chansen att se vad olika konsulter har gjort tidigare och vad deras expertis är - utan att behöva sitta och lyssna på det i telefonsamtal.

5. Ring några konsulter och intervjua dem per telefon. Beskriv ditt företags problem och utmaningen ni står inför och be konsulten beskriva sin egen expertis på området. Fråga gärna om gamla kunder till konsulten och vad han/hon hjälpt dem med som liknar det du vill ha hjälp med.

6. Träffa tre av dem du pratat i telefonen med och ta reda på mer av det du tycker är viktigt. En viktig sak kan vara om konsulten gör jobbet själv eller ser till att din personal lär sig att göra det själva. Allt beror på vad som är viktigt för dig på sikt. Fråga också vilka resurser han/hon behöver under arbetet.

7. Välj konsult baserat på de samtal ni haft och på de offerter du begär in från de konsulter du känner mest för. Det kan också vara en bra idé att kontakta konsulternas gamla kunder och prata närmare med dem.

Andra läser om...

Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUponMSNReporter
Artikeln är skyddad med Google authorship

Våra mest sålda böcker

Våra mest lästa artiklar

Starta-Eget.se är ett projekt inom Bokförlaget Redaktionen
stefan@redaktionen.se