Den här webbplatsen använder cookies i vissa funktioner för att förbättra din upplevelse. Genom att använda webbplatsen accepterar du att cookies används. Du kan läsa mer om cookies här.
I din kundvagn:
Kundvagnen är tom

Driva företag

13 tips om hur du ger motiverande feedback


Som chef är det en oerhört viktig del av ditt jobb att ge feedback till medarbetarna (särskilt till de yngre). De vill veta hur du upplever att de sköter sig och vad de behöver utveckla. Många chefer gör stora missar på det här området. Antingen kommenterar de bara saker som är fel eller så ger de över huvud taget inte ens feedback. Nu ska vi se hur du ligger till – om du gör det här på ett bra sätt.

Här kommer 13 råd att tänka på framöver

1. För det första – skapa en kultur där feedback är en naturlig del av vardagen. Det gör det både lättare att ge och att ta emot den. Om man bara får feedback av negativ karaktär blir naturligvis tankarna på feedback stressande. Du skapar då en kultur där folk är rädda för att göra fel och det är varje sunt företags mardröm. Om du som chef däremot är bra på att hela tiden leta efter chanser till att ge positiv feedback, så blir det också enklare för dig att komma med negativ återkoppling.

2. Var specifik, det är viktigt. När någon har gjort något räcker det inte med att säga ”bra gjort” eftersom det bara känns som utslängda ord i största allmänhet. Att vara specifik visar att du har tänkt till. Bra feedback låter snarare så här: ”Tack för rapporten om X. Den var bra och enkelt skriven och kom till saken direkt. Jag gillar särskilt att du tog med Y och att även Z var med eftersom vi kommer att jobba mer med det framöver”.

3. Bra feedback fokuserar på beteende, inte på personen du återkopplar till.

4. Bra feedback syftar till att föra något eller någon framåt, inte att i största allmänhet hacka på någon eller något för att du är sur.

5. Bra feedback beskriver handlingar eller beteenden som individen kan göra något åt.

6. När det är möjligt är det mycket bättre att ge feedback till någon som bett om den. Det är därför bra att fråga vederbörande om det är ok att du kommer med lite feedback på något han/hon gjort.

Sveriges populäraste och mest konkreta bok för dig som ska starta eget



☑️ Så tar du steget från anställd till företagare
☑️ Hur du skaffar kunder snabbt – massor av konkreta tips
☑️ Hur du gör för att få kunderna att välja ditt företag framför konkurrenterna
☑️ Dina viktigaste marknadsföringsverktyg och hur du använder dem
☑️ Konsten att skriva oslagbara säljbrev
☑️ Konsten att skriva säljande offerter
☑️ Hur du skapar lönsamma samarbeten med andra
☑️ Hur du snabbt får igång ett nätverk
☑️ Hur du gör visitkort, broschyrer och annonser som säljer
☑️ Hur du lär dig att sälja öga mot öga - och tycka om det
☑️ Hur du säljer via telefonen

Så blir du den perfekt företagaren
☑️ 10 smarta sätt att ta fram en bra affärsidé
☑️ 12 fantastiska saker som händer med din personlighet inom ett år
☑️ Vanliga överraskningar för den som går från anställd till företagare
☑️ Tio karriärer som du måste behärska när du startar eget
☑️ De fem viktigaste prövningarna du kommer att möta när du startar eget
☑️ Starta eget med en kompis – viktiga saker att tänka på

Skaffa koll på företagets pengar redan från starten
☑️ Hur du gör en startbudget för ett eget företag
☑️ Bidrag du kan söka och hur du gör
☑️ Var du skaffar pengarna att starta för
☑️ Viktiga kontakter med riskkapitalbolag, banker, ALMI och andra aktörer
☑️ Hur du skaffar pengar till ny idé eller produkt
☑️ Konsten att få betalt för en faktura – även om kunden krånglar
☑️ Bokföring – enklare än du tror
☑️ Bra saker med en ordnad bokföring
☑️ Allt om skatter, F-skattsedlar och moms
☑️ Två budgetar du behöver behärska

Internetmarknadsföring för ditt nya företag
☑️ Allt du behöver veta för att komma igång på nätet
☑️ Varför det är bra för ditt företag med en hemsida
☑️ Hur du skapar en säljande hemsida för ditt företag
☑️ Hemligheterna med att skapa lönsamhet på Internet
☑️ Hur du snabbt skapar en lönsam Internetnärvaro
☑️ Tjugo viktiga saker att ha på din hemsida

Praktiska saker
☑️ Affärsplan – istället för kalldusch
☑️ Hur du väljer företagsform - enskild firma, handelsbolag eller aktiebolag
☑️ Hur du väljer ett företagsnamn som ger kunderna idéer
☑️ Viktiga saker att tänka på om du skaffar lokal
☑️ Allt om tillstånd och försäkringar
☑️ Vilka kan hjälpa dig när du startar eget företag
☑️ Hur du planerar din marknadsföring effektivt
☑️ Hur du gör en marknadsplan för en egen firma
☑️ Starta enskild firma
☑️ Starta aktiebolag
☑️ 30 nackdelar och 40 fördelar med att starta eget
☑️ Stor test som visar hur mogen du är för att starta eget
☑️ Ordlista med hundratals förklaringar på ord och begrepp

…Och mycket mer på 332 lättlästa sidor som ger dig lagom stora portioner om allt du måste veta för att lyckas med ditt företag snabbt.

Provläs, se vad andra tycker och beställ till kampanjpris i Starta egets egen bokhandel ...


7. Bra feedback kommer vid rätt tidpunkt. Det spelar ingen roll om din feedback är positiv eller konstruktiv kritik, den måste ligga nära i tiden till den händelse allt handlar om.

8. Feedback som ger intryck handlar om vad eller hur något har gjorts, inte varför. Att fråga någon varför är att fråga om motivation och det provocerar bara fram försvarsmekanismer.

9. Försäkra dig om att ni förstår varandra. Feedback som fungerar måste nå fram och därför måste du försäkra dig om att mottagaren är med på vad ni har pratat om och förstår vad du menar. Du gör det genom att ställa frågor och observera den önskade förändringen över tid.

10. Bra feedback är konsekvent. Om allt är bra idag måste samma sak vara bra imorgon också.

11. Leta efter signaler på att en person vill ha feedback. Han kanske säger saker som: ”Jag tyckte att det där gick rätt bra” eller ”Jag undrar om det där var rätt sätt att göra det på”.

12. Till sist en viktig regel: Om någon gör något bra – se till att andra får höra det genom att ge feedback när andra hör. Om någon gjort något dåligt – ta det privat.

13. Leta efter möjligheter att berömma och ge feedback till alla i din personal. Om bara en ständigt får höra hur bra hon fungerar eller har gjort något, så kommer andra att känna sig förfördelade. Det spelar ingen roll om det är så att din stjärna alltid gör allt bäst. Om de andra inte får höra positiva saker om sig själva, så kommer deras motivation att sjunka. I en del fall kanske de till och med börjar motarbeta din stjärna.

En viktig sak till!
Nedanstående bok är vår storsäljare om att motivera personalen varje dag. Du får 333 snabba och konkreta tips och metoder som fungerar att använda i jobbet.

Ha den i skrivbordslådan som stöd och hjälp i ditt jobb som chef.

333 smarta motivationsidéer som bara väntar på dig!


”Boken innehåller massor med bra tips som har utvecklat både mig som företagare och medmänniska. Stämningen på firman är bättre än någonsin, glada medarbetare = ökad effektivitet i arbetet! Boken hjälpte mig att motivera de anställda på ett helt annat vis än innan, snacka om skillnad. Nu är det jag som får anstränga mig för att hinna med i samma tempo på jobben! Ni är grymma - ni har hjälpt mig att utveckla mig som både företagare och medmänniska!”
Johan Lindberg, Gefle Nöje

Klicka här, provläs och se vad andra tycker och få ett superbjudande just nu.
(Länken leder till vår egen bokhandel där du får boken minst 90 kronor billigare än i bokhandeln).


Andra läser om...

Dela det här:
Dela den här sidan på Facebook
Artikeln är skyddad med Google authorship

Våra mest sålda böcker

Våra mest lästa artiklar

Starta-Eget.se är ett projekt inom Bokförlaget Redaktionen
stefan@redaktionen.se