Den här webbplatsen använder cookies i vissa funktioner för att förbättra din upplevelse. Genom att använda webbplatsen accepterar du att cookies används. Du kan läsa mer om cookies här.
I din kundvagn:
Kundvagnen är tom

FÄRDIGA...

Så här blir du motiverad att sälja


Sveriges största och populäraste tipsbrev om att starta eget



En sak som skrämmer mig när jag pratar med kunder som vill starta eget är att de inte tänker på det viktigaste av allt - att sälja.

Och det är lätt att förstå - man är så uppslukad av sina idéer att man glömmer att det finns konkurrens där ute. Man skjuter ifrån sig allt jobbigt eftersom det är mycket roligare att planera lokaler, fixa visitkort och leasa en bil än att tänka på hur pengarna ska komma in.

Men det är här "jobbiga Stefan" kommer in och frågar:
  • Hur ska du sälja?
  • Har du lärt dig allt du kan lära dig om dina framtida kunder?
  • Har du tagit reda på att behovet finns på riktigt?
  • Kommer du att gilla att möta kundernas krav och överträffa deras förväntningar?
  • Kommer du att kunna resa dig när det går sämre?

  • Om min kund kan svara grundligt på de här frågorna kan jag luta mig tillbaka och slappna av. Men om svaren blir stapplande och trevande ringer varningsklockorna innan jag drar ett djupt andetag och släpper loss en föreläsning på en timme. (Föreläsningen handlar om hur pengar är syret i företag och att man måste tänka på hur de ska komma in. Det spelar ingen roll om man ska klä om stolar, tvätta hundar eller hjälpa företag med hemsidor - man måste tänka på pengarna först).


    Liten test - Vad är en säljare för dig?
    1. En sliskig person med taskigt sittande kostym och billig slips. En person som pratar mycket och fort och är hal som en ål.
    2. En person som kan leverera något som jag vill betala för och som ger mig förtroende nog för att öppna plånboken.

    Om du svarar nummer 2 behöver du inte läsa mer. Du har redan klart för dig vad som krävs för att sälja på 2000-talet. Om du däremot svarat alternativ 1 behöver du lära dig att tänka annorlunda på försäljning så att du inte blir likadan mot dina kunder som den gamla säljartypen i alternativ 1.

    Sveriges populäraste bok för företagare som vill hitta nya kunder




    Titta lite närmare på ditt företag
    ☑️ Gör den här enkla förändringen på ditt företag och få nya kunder automatiskt
    ☑️ Förlorar du kunder på att vara en viktigpetter?
    ☑️ Behöver ditt företag en enkel make-over för att locka nya kunder?
    ☑️ 20 enkla sätt att ta ditt företag rakt in i omkörningsfilen
    ☑️ 10 smarta saker att tänka på när det gäller dina priser
    ☑️ Så får du kunderna att fatta att det du säljer är bättre än konkurrenternas erbjudande
    ☑️ 11 enkla saker att tänka på när du utvecklar produkter/tjänster
    ☑️ 7 farliga tecken på att det du säljer är på väg att tappa fotfästet
    ☑️ Sätter ditt företag trenderna eller följer ni strömmen?
    ☑️ Hur du kommer på en ny produkt/tjänst

    Älska Kunderna, ta bort konkurrenterna och vässa ditt sälj!
    ☑️ Hur du får kunderna att se ditt företag som det enda alternativet
    ☑️ Så lär du känna dina kunder mycket bättre
    ☑️ 8 Snabba sätt att hitta folk som vill betala för det du säljer
    ☑️ Så här tänker du på flera målgrupper i taget
    ☑️ Hur du hittar de nya kunderna snabbare
    ☑️ Hur du undviker att lägga ner tid på fel kunder
    ☑️ Stränga listan - ett verktyg för att sortera kunder så du vinner tid och pengar
    ☑️ Hur du gör en smart analys av dina konkurrenter och hittar deras svaga punkter
    ☑️ Konkurrentverktyget - gör att du vet mer om konkurrenterna än de vet själva

    Lösningar på vanliga säljproblem
    ☑️ Enkla lösningar på problemet med bristande målsättningar
    ☑️ Hur du slutar med att skjuta upp saker
    ☑️ Ett fantastiskt verktyg för att lösa dåligt flöde i säljarbetet
    ☑️ Hur du gör ditt företag olikt dina konkurrenter med små medel
    ☑️ Aldrig mer säljskräck
    ☑️ Hur du blir mycket säkrare inför kundmöten
    ☑️ Säljpresentationer som alltid fungerar
    ☑️ Hur du gör för att slippa jobba gratis för att "visa upp dig"
    ☑️ Hur du gör annonser som drar in pengar, inte bara visar upp ditt företag
    ☑️ Utskick till nya kunder - hur du gör dem effektivare
    ☑️ Skriv säljbrev som får nya kunders köplust att vakna
    ☑️ Hur du aldrig mer missar kunder som ringer men inte köper
    ☑️ Att skriva offerter som går rakt på målet

    Det nya internet
    ☑️ Det nya sättet att snabbt fixa kunder på internet
    ☑️ Vilka sockerbitar har du på sajten som lockar kunderna?
    ☑️ Hur du skriver på nätet – en snabbkurs i att fånga nya kunder
    ☑️ De tre viktigaste sätten att dra trafik till din sajt och hur du använder dem

    Hur du använder nätverk, allianser och återförsäljare
    ☑️ 20 tips som gör dig till nätverksproffs på några minuter
    ☑️ 12 viktiga saker att tänka på före mötet
    ☑️ Hisspresentationen - berätta hur bra ditt företag är på 21 sekunder
    ☑️ 7 saker du alltid ska säga - 11 saker du ALDRIG ska göra
    ☑️ 10 smarta saker att säga till en person du inte känner
    ☑️ Efter mötet - saker som alla glömmer att göra
    ☑️ Allianser - hur du skapar dem
    ☑️ 15 tips om hur du skaffar återförsäljare

    Provläs, se vad andra tycker och beställ till kampanjpris i Redaktionens egen bokhandel ...



    Här kommer lösningen...

    Steg 1 A - Gör dig själv motiverad för försäljningsjobbet
    Alla som vill påverka någon annan att göra något, köpa något eller tycka något tjänar på att bli bra på att sälja. Men hemligheten som de flesta som inte är bekväma med att sälja missar är att skaffa starka personliga motiv till att få lust att sälja. Hörde du det där sista: STARKA PERSONLIGA MOTIV.

    Så, vad står det längst ner på din egen kravspecifikation för ditt jobb?(Det brukar stå under avdelningen: Varför du går till jobbet varje dag) Står det vad du får ut av att vara bli bra på att sälja? Står det att du tjänar pengar, har så fantastiskt kul, får erfarenheter för ett bättre jobb eller vad står det som ersättning för dig personligen av att gå till jobbet? Om den raden är tom – fyll den! En bra bottom line är grunden för ett proffs – och lenar bättre än Novalucol när det är jobbigt att sälja , för det är ett tufft jobb om man har fel motiv eller inte gillar det.

    Låt mig lite snabbt ge dig några förslag till varför du ska intressera dig för att lära dig att sälja mer:
    1. Du får ett eget fungerande företag
    2. Du slipper vara anställd och styr ditt eget liv
    3. Du kan köpa sommarhus
    4. Du kan shoppa loss oftare
    5. Du kan skapa ekonomisk trygghet för din familj

    Och så här i förtroende kan jag ju berätta varför jag är en bra säljare:
    1. För att få fortsätta hålla på med det jag älskar mest – att ha ett företag som hjälper småföretagare framåt. Småföretagare är ”my kind of people”
    2. För att kunna åka utomlands med familjen ett par gånger om året
    3. För att det skapar resurser som gör att jag i bokförlaget kan ta risker
    4. För att livet är kort och utmaningar gör det längre


    Extratips för dig som inte gillar att sälja

    Läs också Försäljning för motvilliga så får du fart på riktigt
    Var har du hamnat? Läs allt om företaget bakom den här sidan här

    Glöm inte att ha det roligt också ...😊


    Vill du ha fler liknande tips en gång i månaden?
    Prenumerera gratis på månadsbrevet Starta eget här:

    Sveriges största tipsbrev om att starta eget - helt gratis att prenumerera på

    I tipsbrevet Starta eget får du smarta tips och konkreta verktyg som hjälper dig att lyckas bättre med ditt företag.

    Starta eget är Sveriges största tipsbrev om att starta eget med drygt 140 000 prenumeranter.

    Det är helt gratis att prenumerera och du kan avsluta prenumerationen när som helst

    EXTRA BONUS - som prenumerant är du med i månadsutlottningen av bokpaket med Starta-egetböcker från Bokförlaget Redaktionen.

    Exempel på Sveriges största brev om att starta eget ser du här.

    Fyll i din e-postadress i rutan




    Kom ihåg att alla uppgifter du lämnar till oss: namn, postadress och e-postadress - stannar i företaget. Din adress kommer inte att säljas, bytas eller delas med andra företag, organisationer eller privatpersoner.


    Andra läser om...

    Dela det här:
    Dela den här sidan på Facebook
    Artikeln är skyddad med Google authorship

    Våra mest sålda böcker

    Våra mest lästa artiklar

    Starta-Eget.se är ett projekt inom Bokförlaget Redaktionen
    stefan@redaktionen.se