Mikrochefande handlar om att involvera sig själv för mycket i sådant som personalen borde få hålla på med och själva ta ansvar för.
En chefs jobb är ju att leda genom att koordinera, lösa problem som ingen annan kan ta ansvar för och hantera personalfrågor. Chefen är ansvarig för att ett visst jobb blir utfört och normalt är alla de här arbetsuppgifterna tillräckligt omfattande för att han/hon inte ska hinna särskilt mycket mer. Det är därför en bra chef ser till att ha folk som han/hon kan lita på och som kan göra resten av jobbet.
Problemet är att många chefer inte riktigt släpper taget och de riktiga chefsuppgifterna blir lidande för att chefen ska ha sina fingrar med i allt som görs. Det är förödande på många sätt. Dels så hinner chefen inte med sitt jobb, men han/hon stoppar också upp andra i sina jobb genom att lägga sig i för mycket utan att egentligen ha tid att göra det. Men den viktigaste aspekten är att personalen får känna sig som idioter som inte själva klarar sina jobb och motivationen sjunker. För dig som känner att du ofta petar i saker du egentligen inte ska göra, kommer här tips som hjälper dig att sluta med det – för allas skull.
• Anställ de bästa och mest självgående personerna till ditt företag. Det är ju såklart grunden till alla lyckade företag. Med självgående personer blir ditt jobb som chef mycket lättare.
• Glöm inte att det finns fler sätt än ett (ditt) som är rätt sätt att göra något på. Som chef är det ditt jobb att förbereda din personal så att de kan slutföra projekt på ett tillfredsställande sätt och att vara tydlig med vilka resultat du förväntar dig av dem. När du har gjort det är det dags att ta ett steg tillbaka och låta dem göra uppgifterna på det sätt som de själva anser fungerar bäst och att låta dem komma fram till sina egna lösningar. Det betyder inte att du släpper taget och slutar kommunicera. Du behöver fortfarande ha en överblick och se vart saker är på väg och se om den som gör jobbet har frågor eller problem som du kan vara med och lösa. Du måste se till att dina anställda har de verktyg de behöver för att nå målen. Dina anställda behöver och vill ha frihet att jobba inom ett mer öppet ramverk för att lära sig och växa. Resultatet gör ditt företag starkare. Det går inte att utveckla personalen om du alltid står bredvid och petar i detaljer och visar det “rätta” sättet att göra saker.
Livet blir inte alltid som vi hade tänkt. ...
Mycket i livet kan kännas orättvist. Vi eller en nära anhörig kan drabbas av sjukdom. Vi kan bli utsatta för en oönskad separation, ofrivillig barnlöshet eller mista vår arbetsförmåga. Många av oss har drömmar som aldrig har uppfyllts. Livet kan vara väldigt tufft. Man kan känna sorg över att förlora sig själv och den tillvaro man har haft hittills. Framtiden blir plötsligt annorlunda än man hade sett framför sig.
Vi kallar det för livssorg.
Här är boken som hjälper dig upp igen❤️
Från boken:
☑️ Vilka är dina livssorger?
☑️ Hur reser man sig när livet tar en oväntad vändning?
☑️ Hur lever man med livssorgen och de förändringar som förlusten har medfört?
☑️ Hur arbetar man med att hantera vardagsgöromål och ser dem som bedrifter?
☑️ Konkreta handlingsplaner och verktyg att arbeta med själv för att kunna läka.
... Och mycket mer
Boken som blivit en storsäljare i Norge kommer nu för första gången på svenska.
Klicka här, provläs, läs vad andra tycker och få ett superbjudande.
Boken är skriven av Janette Røseth specialistpsykolog med inriktning på kliniskt arbete med barn och unga. Hon arbetar i dag som föredragshållare och har egen praktik.
Emmeline Krogh Werner är specialistpsykolog med inriktning på samhällspsykologi och allmän psykologi och arbetar i dag som kommunpsykolog och föredragshållare.
Mycket i livet kan kännas orättvist. Vi eller en nära anhörig kan drabbas av sjukdom. Vi kan bli utsatta för en oönskad separation, ofrivillig barnlöshet eller mista vår arbetsförmåga. Många av oss har drömmar som aldrig har uppfyllts. Livet kan vara väldigt tufft. Man kan känna sorg över att förlora sig själv och den tillvaro man har haft hittills. Framtiden blir plötsligt annorlunda än man hade sett framför sig.
Vi kallar det för livssorg.
Här är boken som hjälper dig upp igen❤️
Från boken:
☑️ Vilka är dina livssorger?
☑️ Hur reser man sig när livet tar en oväntad vändning?
☑️ Hur lever man med livssorgen och de förändringar som förlusten har medfört?
☑️ Hur arbetar man med att hantera vardagsgöromål och ser dem som bedrifter?
☑️ Konkreta handlingsplaner och verktyg att arbeta med själv för att kunna läka.
... Och mycket mer
Boken som blivit en storsäljare i Norge kommer nu för första gången på svenska.
Klicka här, provläs, läs vad andra tycker och få ett superbjudande.
Boken är skriven av Janette Røseth specialistpsykolog med inriktning på kliniskt arbete med barn och unga. Hon arbetar i dag som föredragshållare och har egen praktik.
Emmeline Krogh Werner är specialistpsykolog med inriktning på samhällspsykologi och allmän psykologi och arbetar i dag som kommunpsykolog och föredragshållare.
• Nästa gång du diskuterar något med en av dina anställda kan du börja diskussionen med en fråga. Vare sig du behöver en uppdatering eller bara vill höra en åsikt – låt den anställde prata om det och lyssna. Med andra ord, kom inte med dina lösningar. Ställ bara en fråga om problemet och håll sedan tyst. Erbjud inte en lösning. Lyssna. Dina anställda har garanterat själva idéer om hur problemet kan lösas och de är ofta bättre än dina. Det handlar till syvende och sist om förtroende. Dina anställda måste känna att du litar på dem för att de ska göra ett bra jobb. Om de känner att det de gör ändå kommer att granskas under din lupp, så slutar de försöka eftersom de blir frustrerade och maktlösa. Samtidigt släpper de också ansvaret för saker och ting och bryr sig över huvud taget inte längre om att ta några ta beslut.
• Om någonting inte funkar så är det klart att du ska fixa det. Om du till exempel har en anställd som gör fel hela tiden, är det dags att kliva in och i första hand se till så att han/hon vet vad som förväntas som anställd och därefter ta reda på varför det inte görs. Faktum är att en del anställda kan vilja ha ditt stöd mycket oftare än andra. I vilket fall som helst, så är det viktigt att du är tillgänglig när det behövs.
Till sist
En bra chef är en person som förbereder personalen på vad som ska göras och vad som förväntas av dem och sedan litar på att de själva tar ansvar för arbetet. De flesta människor växer och frodas av att få ta eget ansvar och slutresultatet är att ditt företag också växer och frodas. Ett företag med anställda som är vana vid att chefen alltid lägger sig i, slutar att ta ansvar och förlorar därmed sin egen motivation.
333 smarta motivationsidéer som bara väntar på dig!
”Boken innehåller massor med bra tips som har utvecklat både mig som företagare och medmänniska. Stämningen på firman är bättre än någonsin, glada medarbetare = ökad effektivitet i arbetet! Boken hjälpte mig att motivera de anställda på ett helt annat vis än innan, snacka om skillnad. Nu är det jag som får anstränga mig för att hinna med i samma tempo på jobben! Ni är grymma - ni har hjälpt mig att utveckla mig som både företagare och medmänniska!”
Johan Lindberg, Gefle Nöje
Klicka här, provläs och se vad andra tycker och få ett superbjudande just nu.
(Länken leder till vår egen bokhandel där du får boken minst 90 kronor billigare än i bokhandeln).
”Boken innehåller massor med bra tips som har utvecklat både mig som företagare och medmänniska. Stämningen på firman är bättre än någonsin, glada medarbetare = ökad effektivitet i arbetet! Boken hjälpte mig att motivera de anställda på ett helt annat vis än innan, snacka om skillnad. Nu är det jag som får anstränga mig för att hinna med i samma tempo på jobben! Ni är grymma - ni har hjälpt mig att utveckla mig som både företagare och medmänniska!”
Johan Lindberg, Gefle Nöje
Klicka här, provläs och se vad andra tycker och få ett superbjudande just nu.
(Länken leder till vår egen bokhandel där du får boken minst 90 kronor billigare än i bokhandeln).