Den här webbplatsen använder cookies i vissa funktioner för att förbättra din upplevelse. Genom att använda webbplatsen accepterar du att cookies används. Du kan läsa mer om cookies här.
I din kundvagn:
Kundvagnen är tom

Driva företag

Konsten att INTE bli en mikrochef


Mikrochefande handlar om att involvera sig själv för mycket i sådant som personalen borde få hålla på med och själva ta ansvar för.

En chefs jobb är ju att leda genom att koordinera, lösa problem som ingen annan kan ta ansvar för och hantera personalfrågor. Chefen är ansvarig för att ett visst jobb blir utfört och normalt är alla de här arbetsuppgifterna tillräckligt omfattande för att han/hon inte ska hinna särskilt mycket mer. Det är därför en bra chef ser till att ha folk som han/hon kan lita på och som kan göra resten av jobbet.

Problemet är att många chefer inte riktigt släpper taget och de riktiga chefsuppgifterna blir lidande för att chefen ska ha sina fingrar med i allt som görs. Det är förödande på många sätt. Dels så hinner chefen inte med sitt jobb, men han/hon stoppar också upp andra i sina jobb genom att lägga sig i för mycket utan att egentligen ha tid att göra det. Men den viktigaste aspekten är att personalen får känna sig som idioter som inte själva klarar sina jobb och motivationen sjunker. För dig som känner att du ofta petar i saker du egentligen inte ska göra, kommer här tips som hjälper dig att sluta med det – för allas skull.


• Anställ de bästa och mest självgående personerna till ditt företag. Det är ju såklart grunden till alla lyckade företag. Med självgående personer blir ditt jobb som chef mycket lättare.

• Glöm inte att det finns fler sätt än ett (ditt) som är rätt sätt att göra något på. Som chef är det ditt jobb att förbereda din personal så att de kan slutföra projekt på ett tillfredsställande sätt och att vara tydlig med vilka resultat du förväntar dig av dem. När du har gjort det är det dags att ta ett steg tillbaka och låta dem göra uppgifterna på det sätt som de själva anser fungerar bäst och att låta dem komma fram till sina egna lösningar. Det betyder inte att du släpper taget och slutar kommunicera. Du behöver fortfarande ha en överblick och se vart saker är på väg och se om den som gör jobbet har frågor eller problem som du kan vara med och lösa. Du måste se till att dina anställda har de verktyg de behöver för att nå målen. Dina anställda behöver och vill ha frihet att jobba inom ett mer öppet ramverk för att lära sig och växa. Resultatet gör ditt företag starkare. Det går inte att utveckla personalen om du alltid står bredvid och petar i detaljer och visar det “rätta” sättet att göra saker.

Sveriges populäraste och mest konkreta bok för dig som ska starta eget



☑️ Så tar du steget från anställd till företagare
☑️ Hur du skaffar kunder snabbt – massor av konkreta tips
☑️ Hur du gör för att få kunderna att välja ditt företag framför konkurrenterna
☑️ Dina viktigaste marknadsföringsverktyg och hur du använder dem
☑️ Konsten att skriva oslagbara säljbrev
☑️ Konsten att skriva säljande offerter
☑️ Hur du skapar lönsamma samarbeten med andra
☑️ Hur du snabbt får igång ett nätverk
☑️ Hur du gör visitkort, broschyrer och annonser som säljer
☑️ Hur du lär dig att sälja öga mot öga - och tycka om det
☑️ Hur du säljer via telefonen

Så blir du den perfekt företagaren
☑️ 10 smarta sätt att ta fram en bra affärsidé
☑️ 12 fantastiska saker som händer med din personlighet inom ett år
☑️ Vanliga överraskningar för den som går från anställd till företagare
☑️ Tio karriärer som du måste behärska när du startar eget
☑️ De fem viktigaste prövningarna du kommer att möta när du startar eget
☑️ Starta eget med en kompis – viktiga saker att tänka på

Skaffa koll på företagets pengar redan från starten
☑️ Hur du gör en startbudget för ett eget företag
☑️ Bidrag du kan söka och hur du gör
☑️ Var du skaffar pengarna att starta för
☑️ Viktiga kontakter med riskkapitalbolag, banker, ALMI och andra aktörer
☑️ Hur du skaffar pengar till ny idé eller produkt
☑️ Konsten att få betalt för en faktura – även om kunden krånglar
☑️ Bokföring – enklare än du tror
☑️ Bra saker med en ordnad bokföring
☑️ Allt om skatter, F-skattsedlar och moms
☑️ Två budgetar du behöver behärska

Internetmarknadsföring för ditt nya företag
☑️ Allt du behöver veta för att komma igång på nätet
☑️ Varför det är bra för ditt företag med en hemsida
☑️ Hur du skapar en säljande hemsida för ditt företag
☑️ Hemligheterna med att skapa lönsamhet på Internet
☑️ Hur du snabbt skapar en lönsam Internetnärvaro
☑️ Tjugo viktiga saker att ha på din hemsida

Praktiska saker
☑️ Affärsplan – istället för kalldusch
☑️ Hur du väljer företagsform - enskild firma, handelsbolag eller aktiebolag
☑️ Hur du väljer ett företagsnamn som ger kunderna idéer
☑️ Viktiga saker att tänka på om du skaffar lokal
☑️ Allt om tillstånd och försäkringar
☑️ Vilka kan hjälpa dig när du startar eget företag
☑️ Hur du planerar din marknadsföring effektivt
☑️ Hur du gör en marknadsplan för en egen firma
☑️ Starta enskild firma
☑️ Starta aktiebolag
☑️ 30 nackdelar och 40 fördelar med att starta eget
☑️ Stor test som visar hur mogen du är för att starta eget
☑️ Ordlista med hundratals förklaringar på ord och begrepp

…Och mycket mer på 332 lättlästa sidor som ger dig lagom stora portioner om allt du måste veta för att lyckas med ditt företag snabbt.

Provläs, se vad andra tycker och beställ till kampanjpris i Starta egets egen bokhandel ...


• Nästa gång du diskuterar något med en av dina anställda kan du börja diskussionen med en fråga. Vare sig du behöver en uppdatering eller bara vill höra en åsikt – låt den anställde prata om det och lyssna. Med andra ord, kom inte med dina lösningar. Ställ bara en fråga om problemet och håll sedan tyst. Erbjud inte en lösning. Lyssna. Dina anställda har garanterat själva idéer om hur problemet kan lösas och de är ofta bättre än dina. Det handlar till syvende och sist om förtroende. Dina anställda måste känna att du litar på dem för att de ska göra ett bra jobb. Om de känner att det de gör ändå kommer att granskas under din lupp, så slutar de försöka eftersom de blir frustrerade och maktlösa. Samtidigt släpper de också ansvaret för saker och ting och bryr sig över huvud taget inte längre om att ta några ta beslut.

• Om någonting inte funkar så är det klart att du ska fixa det. Om du till exempel har en anställd som gör fel hela tiden, är det dags att kliva in och i första hand se till så att han/hon vet vad som förväntas som anställd och därefter ta reda på varför det inte görs. Faktum är att en del anställda kan vilja ha ditt stöd mycket oftare än andra. I vilket fall som helst, så är det viktigt att du är tillgänglig när det behövs.

Till sist
En bra chef är en person som förbereder personalen på vad som ska göras och vad som förväntas av dem och sedan litar på att de själva tar ansvar för arbetet. De flesta människor växer och frodas av att få ta eget ansvar och slutresultatet är att ditt företag också växer och frodas. Ett företag med anställda som är vana vid att chefen alltid lägger sig i, slutar att ta ansvar och förlorar därmed sin egen motivation.

333 smarta motivationsidéer som bara väntar på dig!


”Boken innehåller massor med bra tips som har utvecklat både mig som företagare och medmänniska. Stämningen på firman är bättre än någonsin, glada medarbetare = ökad effektivitet i arbetet! Boken hjälpte mig att motivera de anställda på ett helt annat vis än innan, snacka om skillnad. Nu är det jag som får anstränga mig för att hinna med i samma tempo på jobben! Ni är grymma - ni har hjälpt mig att utveckla mig som både företagare och medmänniska!”
Johan Lindberg, Gefle Nöje

Klicka här, provläs och se vad andra tycker och få ett superbjudande just nu.
(Länken leder till vår egen bokhandel där du får boken minst 90 kronor billigare än i bokhandeln).


Andra läser om...

Dela det här:
Dela den här sidan på Facebook
Artikeln är skyddad med Google authorship

Våra mest sålda böcker

Våra mest lästa artiklar

Starta-Eget.se är ett projekt inom Bokförlaget Redaktionen
stefan@redaktionen.se