
Är det första gången du är här? Då ska jag förklara vad du vinner på att stanna kvar en stund...
Jag har skrivit flera böcker om marknadsföring (bla storsäljaren 345 smarta sätt att hitta nya kunder) och jag har drivit företag i 27 år.
En sak som skrämmer mig lika mycket fortfarande är hur krångligt många företag gör sina marknadsföringsplaner. Det är som om de flesta gjorde sina marknadsföringsplaner för att visa en magister i marknadsföring hur många smarta ord de kan och inte för att verkligen planera marknadsföringen.
Därför ska jag nu visa dig ett enkelt sätt att göra en marknadsföringsplan - Faktum är att ju enklare du gör den, desto bättre kommer den att fungera.
Så här gör du en marknadsföringsplan steg för steg
1. Sätt dig bekvämt och ta fram papper och penna. Börja med att beskriva det du säljer och vilka fördelar ett köp innebär för kunderna. Du ska visa hur det du säljer skiljer sig från vad dina konkurrenter säljer. Ju tydligare du beskriver din produkt desto bättre kommer du att kunna kommunicera med din målgrupp. För att kunna göra det här måste du också kunna beskriva dina konkurrenters produkter. Du vet säkert redan vad det är dina konkurrenter säljer så att du kan beskriva det och jämföra det med ditt eget erbjudande
2. Beskriv pris och plats (det som kallas tillgänglighet) väl eftersom de båda faktorerna är kritiska punkter när det gäller konkurrenskraftig positionering. "Pris" behöver inte betyda billigt. Outletmarknader till exempel sätter låga priser framför tillgänglighet. Vad är det du säljer? Är det tillgänglighet? Är det kvalitet? Är det rabatter? Du kan inte erbjuda allt. Att veta vad dina kunder vill ha hjälper dig att besluta dig för vad du ska erbjuda.

Introvertas revansch är här – direkt från tryckeriet!
Efter månader av väntan, tyst förväntan och undvikande av all onödig social kontakt är den äntligen här – Den ultimata överlevnadsguiden för introverta!
Rykande färsk från tryckeriet, redo att hjälpa dig att hantera en högljudd och ytlig värld utan att offra din mentala hälsa (eller din värdighet).
🎉 Det här är introvertas revansch! 🎉
📖 Den här boken är för dig som:
✔️ Ser en tom kalender som en personlig seger.
✔️ Vill bemästra konsten att smyga ut från fester utan att någon märker.
✔️ Längtar efter att få en vetenskaplig bekräftelse på att introverta är bättre än extroverta.
✔️ Drömmer om ett liv där ingen ställer den fruktade frågan: "Varför är du så tyst?"
✨ Full av humor, vassa insikter och briljanta strategier visar Den ultimata överlevnadsguiden för introverta att vi introverta inte bara överlever – vi regerar.
🔥 Introverta har väntat länge på sin revansch – och nu är den här!
Beställ den i vår egen bokhandel till ett superpris just nu!
Här hittar du boken ...
3. Beskriv din målgrupp. Ta fram en profil på hur din ideala kund ser ut. Du kan beskriva kunden efter var de bor, vilket kön de har, hur gamla de är, vilken livsstil de har, vad de tjänar etc. Ställ dig frågorna: Är mina kunder konservativa eller innovativa? Leder de eller följer de? Är de traditionella eller moderna? Är de utåtriktade eller introverta? Hur köper de det du har att erbjuda? Hur ofta köper de? Hur mycket köper de vi varje köptillfälle? Finns det perioder på året då de inte kommer att köpa dina produkter?
4. Fundera på en strategi för hur du ska föra ut ditt budskap. Din målgrupp ska inte bara veta att din produkt finns utan måste också få ett bra intryck av produktens fördelar. Kommunikationen inkluderar allt från logo, design och annonsering till PR och promotion. Ta reda på vad dina kunder läser och lyssnar på för att veta hur du ska få deras uppmärksamhet.
5. Bestäm dig för vad du vill åstadkomma med din kommunikation. Vad vill du uppnå med din marknadsföring helt enkelt. Vill du att folk ska känna igen ditt företagsnamn och veta vad det står för. Vill du att de ska veta var ditt företag finns? Hur mycket pengar kan du lägga ut på att få fram budskapet? Vilka media finns tillgängliga och vilka kommer att fungera bäst för dig? Och slutligen: Hur ska du utvärdera resultaten?
Till sist:
Med de här frågorna som startpunkt sätter du sedan ihop ett dokument som är tydligt. Lek inte kontor och snitsa till det utan gör en effektiv plan för marknadsföringen som du kan följa som en karta. Det enda skälet till att leka med staplar och powerpoint i en marknadsföringsplan är om du ska visa planen för banken eller investerare. Är planen bara till för dig - krångla inte till den.
En viktig sak till!
Alla smarta företagare och säljare jagar konstant ny inspiration för att komma vidare. I nedanstående storsäljare som numera är en klassiker får du hela 444 smarta tips om allt som rör tjänsteförsäljning. Och det går fort att ta till sig innehållet och omvandla det till något praktiskt att göra. Läsarna älskar den här boken.
SUPERERBJUDANDE JUST NU!
Sveriges populäraste handbok för dig som säljer dina kunskaper❤️

Helt suverän "mänsklig" bok om marknadsföring/försäljning! Har läst många böcker genom åren i detta ämne, men inte någon i stil med den här i mycket positiv bemärkelse! tack!
Mona Härlin, villasjöviken AB
Den här boken har gett mig mer självförtroende i att använda andra vägar än de konventionella för att sälja mina tjänster.
Isabelle Arnheim, STRATEG Företagslösningar
Klicka här, provläs, läs vad andra tycker och få ett superbjudande.
(Länken leder till vår egen bokhandel där du får boken minst 90 kronor billigare än i bokhandeln).
Sveriges populäraste handbok för dig som säljer dina kunskaper❤️

Helt suverän "mänsklig" bok om marknadsföring/försäljning! Har läst många böcker genom åren i detta ämne, men inte någon i stil med den här i mycket positiv bemärkelse! tack!
Mona Härlin, villasjöviken AB
Den här boken har gett mig mer självförtroende i att använda andra vägar än de konventionella för att sälja mina tjänster.
Isabelle Arnheim, STRATEG Företagslösningar
Klicka här, provläs, läs vad andra tycker och få ett superbjudande.
(Länken leder till vår egen bokhandel där du får boken minst 90 kronor billigare än i bokhandeln).