Den här webbplatsen använder cookies i vissa funktioner för att förbättra din upplevelse. Genom att använda webbplatsen accepterar du att cookies används. Du kan läsa mer om cookies här.
I din kundvagn:
Kundvagnen är tom

Artiklar

Så här gör du en marknadsföringsplan i år





Är det första gången du är här? Då ska jag förklara vad du vinner på att stanna kvar en stund...

Jag har skrivit flera böcker om marknadsföring (bla storsäljaren 345 smarta sätt att hitta nya kunder) och jag har drivit företag i 27 år.

En sak som skrämmer mig lika mycket fortfarande är hur krångligt många företag gör sina marknadsföringsplaner. Det är som om de flesta gjorde sina marknadsföringsplaner för att visa en magister i marknadsföring hur många smarta ord de kan och inte för att verkligen planera marknadsföringen.

Därför ska jag nu visa dig ett enkelt sätt att göra en marknadsföringsplan - Faktum är att ju enklare du gör den, desto bättre kommer den att fungera.


Så här gör du en marknadsföringsplan steg för steg

1. Sätt dig bekvämt och ta fram papper och penna. Börja med att beskriva det du säljer och vilka fördelar ett köp innebär för kunderna. Du ska visa hur det du säljer skiljer sig från vad dina konkurrenter säljer. Ju tydligare du beskriver din produkt desto bättre kommer du att kunna kommunicera med din målgrupp. För att kunna göra det här måste du också kunna beskriva dina konkurrenters produkter. Du vet säkert redan vad det är dina konkurrenter säljer så att du kan beskriva det och jämföra det med ditt eget erbjudande

2. Beskriv pris och plats (det som kallas tillgänglighet) väl eftersom de båda faktorerna är kritiska punkter när det gäller konkurrenskraftig positionering. "Pris" behöver inte betyda billigt. Outletmarknader till exempel sätter låga priser framför tillgänglighet. Vad är det du säljer? Är det tillgänglighet? Är det kvalitet? Är det rabatter? Du kan inte erbjuda allt. Att veta vad dina kunder vill ha hjälper dig att besluta dig för vad du ska erbjuda.

Livet blir inte alltid som vi hade tänkt. ...

Mycket i livet kan kännas orättvist. Vi eller en nära anhörig kan drabbas av sjukdom. Vi kan bli utsatta för en oönskad separation, ofrivillig barnlöshet eller mista vår arbetsförmåga. Många av oss har drömmar som aldrig har uppfyllts. Livet kan vara väldigt tufft. Man kan känna sorg över att förlora sig själv och den tillvaro man har haft hittills. Framtiden blir plötsligt annorlunda än man hade sett framför sig.

Vi kallar det för livssorg.

Här är boken som hjälper dig upp igen❤️

Från boken:
☑️ Vilka är dina livssorger?
☑️ Hur reser man sig när livet tar en oväntad vändning?
☑️ Hur lever man med livssorgen och de förändringar som förlusten har medfört?
☑️ Hur arbetar man med att hantera vardagsgöromål och ser dem som bedrifter?
☑️ Konkreta handlingsplaner och verktyg att arbeta med själv för att kunna läka.
... Och mycket mer

Boken som blivit en storsäljare i Norge kommer nu för första gången på svenska.

Klicka här, provläs, läs vad andra tycker och få ett superbjudande.

Boken är skriven av Janette Røseth specialistpsykolog med inriktning på kliniskt arbete med barn och unga. Hon arbetar i dag som föredragshållare och har egen praktik.
Emmeline Krogh Werner är specialistpsykolog med inriktning på samhällspsykologi och allmän psykologi och arbetar i dag som kommunpsykolog och föredragshållare.


3. Beskriv din målgrupp. Ta fram en profil på hur din ideala kund ser ut. Du kan beskriva kunden efter var de bor, vilket kön de har, hur gamla de är, vilken livsstil de har, vad de tjänar etc. Ställ dig frågorna: Är mina kunder konservativa eller innovativa? Leder de eller följer de? Är de traditionella eller moderna? Är de utåtriktade eller introverta? Hur köper de det du har att erbjuda? Hur ofta köper de? Hur mycket köper de vi varje köptillfälle? Finns det perioder på året då de inte kommer att köpa dina produkter?

4. Fundera på en strategi för hur du ska föra ut ditt budskap. Din målgrupp ska inte bara veta att din produkt finns utan måste också få ett bra intryck av produktens fördelar. Kommunikationen inkluderar allt från logo, design och annonsering till PR och promotion. Ta reda på vad dina kunder läser och lyssnar på för att veta hur du ska få deras uppmärksamhet.

5. Bestäm dig för vad du vill åstadkomma med din kommunikation. Vad vill du uppnå med din marknadsföring helt enkelt. Vill du att folk ska känna igen ditt företagsnamn och veta vad det står för. Vill du att de ska veta var ditt företag finns? Hur mycket pengar kan du lägga ut på att få fram budskapet? Vilka media finns tillgängliga och vilka kommer att fungera bäst för dig? Och slutligen: Hur ska du utvärdera resultaten?

Till sist:
Med de här frågorna som startpunkt sätter du sedan ihop ett dokument som är tydligt. Lek inte kontor och snitsa till det utan gör en effektiv plan för marknadsföringen som du kan följa som en karta. Det enda skälet till att leka med staplar och powerpoint i en marknadsföringsplan är om du ska visa planen för banken eller investerare. Är planen bara till för dig - krångla inte till den.

En viktig sak till!
Alla smarta företagare och säljare jagar konstant ny inspiration för att komma vidare. I nedanstående storsäljare som numera är en klassiker får du hela 444 smarta tips om allt som rör tjänsteförsäljning. Och det går fort att ta till sig innehållet och omvandla det till något praktiskt att göra. Läsarna älskar den här boken.

SUPERERBJUDANDE JUST NU!

Sveriges populäraste handbok för dig som säljer dina kunskaper❤️



Helt suverän "mänsklig" bok om marknadsföring/försäljning! Har läst många böcker genom åren i detta ämne, men inte någon i stil med den här i mycket positiv bemärkelse! tack!
Mona Härlin, villasjöviken AB

Den här boken har gett mig mer självförtroende i att använda andra vägar än de konventionella för att sälja mina tjänster.
Isabelle Arnheim, STRATEG Företagslösningar

Klicka här, provläs, läs vad andra tycker och få ett superbjudande.
(Länken leder till vår egen bokhandel där du får boken minst 90 kronor billigare än i bokhandeln).


Andra läser om...

Dela det här:
Dela den här sidan på Facebook
Artikeln är skyddad med Google authorship

Våra mest sålda böcker

Våra mest lästa artiklar

Starta-Eget.se är ett projekt inom Bokförlaget Redaktionen
stefan@redaktionen.se