
Får du din personal att längta till måndag?
Jag tror att en stor del av chefsjobbet handlar om att sälja in företagets idéer till personalen. Jag träffar chefer varje dag som är bra på det. Men, det är förvånande nog, mycket sämre på att ta hand om personalen på individnivå.
Och nu när det pratas om arbetskraftsbrist och arbetstagarens marknad överallt är det hög tid att bry sig ännu mer om det för att kunna behålla nyckelpersoner längre.
Har du till exempel gjort det här den senaste tiden?
1. Spenderat tid med dina mest värdefulla medarbetare på ett sätt som de uppskattar individuellt. Det här är viktigt. Någon har stort behov av det här erkännandet och någon annan har större behov av ett presentkort till en restaurang där de kan få spendera kvalitetstid med sin fru/man istället för med dig. Blommor är bra, men Liljor till den som älskar liljor är bättre. Håll öron och ögon öppna för vad personer uppskattar och visa att du noterat det i dina handlingar.
2. Sagt till någon hur bra han/hon gjort något så att andra också hör det?
3. Uppmuntrat anställda att ta risker och prova nya saker? Det leder till modiga och glada medarbetare och motsatsen - att leta fel - leder förstås till fega och modfällda medarbetare.
4. Delat med dig när det går bra? Du kanske inte hör det, men snacket går och missnöjet växer bakom din rygg om inte personalen känner att de också är med på tåget.
5. Uppmuntrat idéer - hur galna de än är och belönat de goda och testat de mindre goda. Alla gillar att känna sig delaktiga på riktigt. Jag också. Och du med :-)
Bara en tanke...
Tråkigt eller kul på jobbet - välj själv

Äntligen måndag - 217 sätt att göra dina arbetsdagar mycket roligare
”Äntligen måndag” är en bok i smidigt format som är mycket lättläst med massor av bra vardagstips.
Boken har gett mig verktyg hur jag kan må bra på jobbet även då tunga och jobbiga uppgifter ska göras, eftersom jag själv väljer hur jag vill må och låter mig påverkas. Tråkiga saker behöver inte kännas påfrestande om du kan tänka positivt och belöna dig själv. Utmärkt bok att ha lätt tillgänglig när hjälp behövs för att bryta invant mönster till ett bättre och ha roligt istället för tråkigt.”
Anette Palm
”Äntligen måndag gav mig mycket praktiska tips för att kunna tänka i annorlunda och nya banor för att öka min trivsel på jobbet! Jag har praktiserat många av författarens tips på min arbetsplats med mycket god resultat och uppskattning från kollegor. Formatet är perfekt då jag kan ha den med överallt.”
Bijan Habibi
”Den innehåller konkreta tips som man kan göra för att få arbetsdagarna roligare. Boken skapar faktiskt en roligare arbetsmiljö, med ständigt nya uppslag som kan passa i olika sammanhang.”
Magnus Carlsson, Lyckeby
”Jag har haft störst nytta av boken när det känts lite motigt, då har jag satt mig en stund och läst ett gäng sidor, då glider mungiporna upp igen och jag känner att suget kommer tillbaka.”
Carl-Johan, Hydraulikoptimering Bohuslän
Läs mer om boken och vad fler läsare tycker här...

Äntligen måndag - 217 sätt att göra dina arbetsdagar mycket roligare
”Äntligen måndag” är en bok i smidigt format som är mycket lättläst med massor av bra vardagstips.
Boken har gett mig verktyg hur jag kan må bra på jobbet även då tunga och jobbiga uppgifter ska göras, eftersom jag själv väljer hur jag vill må och låter mig påverkas. Tråkiga saker behöver inte kännas påfrestande om du kan tänka positivt och belöna dig själv. Utmärkt bok att ha lätt tillgänglig när hjälp behövs för att bryta invant mönster till ett bättre och ha roligt istället för tråkigt.”
Anette Palm
”Äntligen måndag gav mig mycket praktiska tips för att kunna tänka i annorlunda och nya banor för att öka min trivsel på jobbet! Jag har praktiserat många av författarens tips på min arbetsplats med mycket god resultat och uppskattning från kollegor. Formatet är perfekt då jag kan ha den med överallt.”
Bijan Habibi
”Den innehåller konkreta tips som man kan göra för att få arbetsdagarna roligare. Boken skapar faktiskt en roligare arbetsmiljö, med ständigt nya uppslag som kan passa i olika sammanhang.”
Magnus Carlsson, Lyckeby
”Jag har haft störst nytta av boken när det känts lite motigt, då har jag satt mig en stund och läst ett gäng sidor, då glider mungiporna upp igen och jag känner att suget kommer tillbaka.”
Carl-Johan, Hydraulikoptimering Bohuslän
Läs mer om boken och vad fler läsare tycker här...
Var har du hamnat? Läs allt om företaget bakom den här sidan här
Glöm inte att ha det roligt också ...😊
Vill du ha fler liknande tips en gång i månaden?
Prenumerera gratis på månadsbrevet Chefstipset här:

Vill du bli en ännu bättre chef?
Här får du tips som gör din vardag som chef lättare. Allt ifrån hur du motiverar till kritiserar på rätt sätt - och självklart hur du leder personalen direkt mot målen.
Chefstipset har 24 000 prenumeranter och har funnits i tio år i år.
Det är helt gratis att prenumerera och du kan avsluta prenumerationen när som helst
EXTRA BONUS - som prenumerant är du med i månadsutlottningen av bokpaket från Bokförlaget Redaktionen med böcker för chefer.
Läs vad du får för tips...
Kom ihåg att alla uppgifter du lämnar till oss: namn, postadress och e-postadress - stannar i företaget.
Din adress kommer inte att säljas, bytas eller delas med andra företag, organisationer eller privatpersoner.
Sveriges populäraste bok för företagare som vill hitta nya kunder

Titta lite närmare på ditt företag
☑️ Gör den här enkla förändringen på ditt företag och få nya kunder automatiskt
☑️ Förlorar du kunder på att vara en viktigpetter?
☑️ Behöver ditt företag en enkel make-over för att locka nya kunder?
☑️ 20 enkla sätt att ta ditt företag rakt in i omkörningsfilen
☑️ 10 smarta saker att tänka på när det gäller dina priser
☑️ Så får du kunderna att fatta att det du säljer är bättre än konkurrenternas erbjudande
☑️ 11 enkla saker att tänka på när du utvecklar produkter/tjänster
☑️ 7 farliga tecken på att det du säljer är på väg att tappa fotfästet
☑️ Sätter ditt företag trenderna eller följer ni strömmen?
☑️ Hur du kommer på en ny produkt/tjänst
Älska Kunderna, ta bort konkurrenterna och vässa ditt sälj!
☑️ Hur du får kunderna att se ditt företag som det enda alternativet
☑️ Så lär du känna dina kunder mycket bättre
☑️ 8 Snabba sätt att hitta folk som vill betala för det du säljer
☑️ Så här tänker du på flera målgrupper i taget
☑️ Hur du hittar de nya kunderna snabbare
☑️ Hur du undviker att lägga ner tid på fel kunder
☑️ Stränga listan - ett verktyg för att sortera kunder så du vinner tid och pengar
☑️ Hur du gör en smart analys av dina konkurrenter och hittar deras svaga punkter
☑️ Konkurrentverktyget - gör att du vet mer om konkurrenterna än de vet själva
Lösningar på vanliga säljproblem
☑️ Enkla lösningar på problemet med bristande målsättningar
☑️ Hur du slutar med att skjuta upp saker
☑️ Ett fantastiskt verktyg för att lösa dåligt flöde i säljarbetet
☑️ Hur du gör ditt företag olikt dina konkurrenter med små medel
☑️ Aldrig mer säljskräck
☑️ Hur du blir mycket säkrare inför kundmöten
☑️ Säljpresentationer som alltid fungerar
☑️ Hur du gör för att slippa jobba gratis för att "visa upp dig"
☑️ Hur du gör annonser som drar in pengar, inte bara visar upp ditt företag
☑️ Utskick till nya kunder - hur du gör dem effektivare
☑️ Skriv säljbrev som får nya kunders köplust att vakna
☑️ Hur du aldrig mer missar kunder som ringer men inte köper
☑️ Att skriva offerter som går rakt på målet
Det nya internet
☑️ Det nya sättet att snabbt fixa kunder på internet
☑️ Vilka sockerbitar har du på sajten som lockar kunderna?
☑️ Hur du skriver på nätet – en snabbkurs i att fånga nya kunder
☑️ De tre viktigaste sätten att dra trafik till din sajt och hur du använder dem
Hur du använder nätverk, allianser och återförsäljare
☑️ 20 tips som gör dig till nätverksproffs på några minuter
☑️ 12 viktiga saker att tänka på före mötet
☑️ Hisspresentationen - berätta hur bra ditt företag är på 21 sekunder
☑️ 7 saker du alltid ska säga - 11 saker du ALDRIG ska göra
☑️ 10 smarta saker att säga till en person du inte känner
☑️ Efter mötet - saker som alla glömmer att göra
☑️ Allianser - hur du skapar dem
☑️ 15 tips om hur du skaffar återförsäljare
Provläs, se vad andra tycker och beställ till kampanjpris i Redaktionens egen bokhandel ...

Titta lite närmare på ditt företag
☑️ Gör den här enkla förändringen på ditt företag och få nya kunder automatiskt
☑️ Förlorar du kunder på att vara en viktigpetter?
☑️ Behöver ditt företag en enkel make-over för att locka nya kunder?
☑️ 20 enkla sätt att ta ditt företag rakt in i omkörningsfilen
☑️ 10 smarta saker att tänka på när det gäller dina priser
☑️ Så får du kunderna att fatta att det du säljer är bättre än konkurrenternas erbjudande
☑️ 11 enkla saker att tänka på när du utvecklar produkter/tjänster
☑️ 7 farliga tecken på att det du säljer är på väg att tappa fotfästet
☑️ Sätter ditt företag trenderna eller följer ni strömmen?
☑️ Hur du kommer på en ny produkt/tjänst
Älska Kunderna, ta bort konkurrenterna och vässa ditt sälj!
☑️ Hur du får kunderna att se ditt företag som det enda alternativet
☑️ Så lär du känna dina kunder mycket bättre
☑️ 8 Snabba sätt att hitta folk som vill betala för det du säljer
☑️ Så här tänker du på flera målgrupper i taget
☑️ Hur du hittar de nya kunderna snabbare
☑️ Hur du undviker att lägga ner tid på fel kunder
☑️ Stränga listan - ett verktyg för att sortera kunder så du vinner tid och pengar
☑️ Hur du gör en smart analys av dina konkurrenter och hittar deras svaga punkter
☑️ Konkurrentverktyget - gör att du vet mer om konkurrenterna än de vet själva
Lösningar på vanliga säljproblem
☑️ Enkla lösningar på problemet med bristande målsättningar
☑️ Hur du slutar med att skjuta upp saker
☑️ Ett fantastiskt verktyg för att lösa dåligt flöde i säljarbetet
☑️ Hur du gör ditt företag olikt dina konkurrenter med små medel
☑️ Aldrig mer säljskräck
☑️ Hur du blir mycket säkrare inför kundmöten
☑️ Säljpresentationer som alltid fungerar
☑️ Hur du gör för att slippa jobba gratis för att "visa upp dig"
☑️ Hur du gör annonser som drar in pengar, inte bara visar upp ditt företag
☑️ Utskick till nya kunder - hur du gör dem effektivare
☑️ Skriv säljbrev som får nya kunders köplust att vakna
☑️ Hur du aldrig mer missar kunder som ringer men inte köper
☑️ Att skriva offerter som går rakt på målet
Det nya internet
☑️ Det nya sättet att snabbt fixa kunder på internet
☑️ Vilka sockerbitar har du på sajten som lockar kunderna?
☑️ Hur du skriver på nätet – en snabbkurs i att fånga nya kunder
☑️ De tre viktigaste sätten att dra trafik till din sajt och hur du använder dem
Hur du använder nätverk, allianser och återförsäljare
☑️ 20 tips som gör dig till nätverksproffs på några minuter
☑️ 12 viktiga saker att tänka på före mötet
☑️ Hisspresentationen - berätta hur bra ditt företag är på 21 sekunder
☑️ 7 saker du alltid ska säga - 11 saker du ALDRIG ska göra
☑️ 10 smarta saker att säga till en person du inte känner
☑️ Efter mötet - saker som alla glömmer att göra
☑️ Allianser - hur du skapar dem
☑️ 15 tips om hur du skaffar återförsäljare
Provläs, se vad andra tycker och beställ till kampanjpris i Redaktionens egen bokhandel ...