Den här webbplatsen använder cookies i vissa funktioner för att förbättra din upplevelse. Genom att använda webbplatsen accepterar du att cookies används. Du kan läsa mer om cookies här.
I din kundvagn:
Kundvagnen är tom

Artiklar

Har du någon lunchdejt den här veckan?


Sveriges populäraste tipsbrev för dig som vill sälja mer, mycket mer


Ny kund kanske. Nytt prospekt. Ny samarbetsmöjlighet? Och vad gör du med den chansen?

Jag hade en dejt i veckan som missade chansen.

Vill du vinna VM i klanteri - ta del av det här

1. Strunta i att planera innan lunchen - spontanitet är bäst.
2. Berätta hur bra ni är - det är ni ju.
3. Ös beröm över kunden - limma limma limma så det blir genant.
4. Prata mycket om detaljer, gärna siffror ända ner till minsta byggsten.
5. Berätta ännu mer om hur bra ni är.
6. Snegla runt i lokalen medan ni pratar.
7. Tala om för din dejt att han/hon har fel ofta.
8. Dra ut på lunchen länge så du hinner snacka av dig ordentligt. Ju mer du pratar desto bättre är det. Kunden behöver få höra allt allt allt.
9. Försök få fram ett beslut före kaffet.
10. Fördöm saker i vår omvärld. Muslimer, parkeringsvakter, Göran Persson, etc och förutsätt att kunden är på din sida.
11. Ring upp ett par timmar efter lunchen och fråga om kunden har bestämt sig. Om han/hon frågar om vad, svara bara - om det vi snackade om såklart.


Vill du istället vinna VM i rätt tillvaratagna möjligheter under lunchen - läs här


1. Var förberedd genom att ta reda på saker om företaget och om personen du träffar - Googla fram information.
2. Läs företagets broschyrer och om det behövs, ekonomiska rapporter (Kan beställas från PRV för nästan ingenting).
3. Förbered några samtalsämnen, öppna frågor - koppla gärna på saker som hänt i branschen eller omvärlden.
4. Var tydlig med vad du vill med mötet - inget luddludd.
5. LYSSNA mer än du pratar. Leta aktivt efter vad som får din nya kunds hjärta att slå.
6. Ställ frågor där du försöker ta reda på vad som är viktigt för din kund, istället för att prata om vad du är bra på (Det ska du visa senare).
7. Förbered en plan för nästa steg så det inte hänger i luften. Vad är ditt mest önskvärda nästa steg med den du träffar. Hur ska ni komma dit?
8 Sug på dina argument snarare än kasta fram dem nu. Din tid kommer.
9. Gå hem. Fundera över vad kunden har sagt och se var du kan komma in. Om du har lyssnat och ställt frågor kommer du kunna komma med ett förslag som träffar kunden rakt i hjärtat


Öva nu - jag ska verkligen göra det.

Andra läser om...

Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUponMSNReporter
Artikeln är skyddad med Google authorship

Våra mest sålda böcker

Våra mest lästa artiklar

Starta-Eget.se är ett projekt inom Bokförlaget Redaktionen
stefan@redaktionen.se