Den här webbplatsen använder cookies i vissa funktioner för att förbättra din upplevelse. Genom att använda webbplatsen accepterar du att cookies används. Du kan läsa mer om cookies här.
I din kundvagn:
Kundvagnen är tom

KLARA...

Hur ökar man lönsamheten i en liten butik?





Att överleva som liten butik

Där jag bor öppnar och stänger butiker med sån fart att gatorna inte går att känna igen om man är borta i ett halvår.

Det är sant.

Ibland får jag lust att gå in och vrida om näsan på personalen och säga: ”Varför talar ni inte om att ni finns. För sjutton, jag bor ju runt hörnet. Hur tänker ni?”

Men istället har det blivit ett spel. Jag går hem till min fru och säger: Nu har de öppnat ett nytt fik/barnbutik/blomsteraffär/ kiosk/ på Tomtebogatan: 100 spänn på att de inte finns kvar om fem månader.

Så gammal och trött har jag blivit.

För det är ju så enkelt att synas egentligen.


Här är planen för alla som ska starta en liten oberoende butik:

*Kolla konkurrensen i området – finns det en lucka för dig? Om inte – lägg ner planerna. Man startar ett företag för att det finns ett behov, inte för att en lokal råkar bli ledig.

*Kolla om det finns någon i området som kan vara intresserade (Kundunderlaget). Är det rätt ställe för det du tänker sälja. Är det rätt folk som finns där när du har öppet?

*Kolla hur många som passerar lokalen du tänker hyra om du ska sälja något som andra säljer också. Sätt dig i bilen utanför och räkna under en dag.

*Berätta för omgivningen att du tänker starta på massor av olika sätt. Dela ut reklam, både i brevlådor och direkt till folk på gatan (Det ska du fortsätta med sedan också).

*Ha alltid en kampanj igång. Alltid!

*Se till att skaffa kundernas adresser när de handlar – e-postadresser och fysiska adresser så du kan nå dem lätt med nya erbjudanden.

*Starta en sajt och sälj det du säljer på ett ställe till.

*Fråga alltid kunderna vad de saknar, vad du kan sälja mer.

*Lär dig att älska att sälja.

*Ge aldrig upp marknadsföringsarbetet. När det går bra, satsa ännu mer på marknadsföring istället för tvärtom. Du får aldrig sluta att marknadsföra din butik

Skriv ut listan och håll dig till den så har du mycket större chanser att överleva som liten butik


Andra läser om...

Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUponMSNReporter
Artikeln är skyddad med Google authorship

Våra mest sålda böcker

Våra mest lästa artiklar

Starta-Eget.se är ett projekt inom Bokförlaget Redaktionen
stefan@redaktionen.se