Den här webbplatsen använder cookies i vissa funktioner för att förbättra din upplevelse. Genom att använda webbplatsen accepterar du att cookies används. Du kan läsa mer om cookies här.
I din kundvagn:
Kundvagnen är tom

Artiklar

Vad folk egentligen gör på jobbet


Tror du att alla anställda som finns sveper in på jobbet på morgonen med en aktiv plan över allt de ska åstadkomma och så sätter de igång? Tror du att de lägger i gasen och gör allt för att vara värda sina pengar. Hm..nej, det verkar som att det är mer tvärtom faktiskt. Det kanske inte är så konstigt att företagsledningar just nu genomför enorma strukturförändringar i sina företag. De kickar folk för att de inte behövs helt enkelt.

Å andra sidan borde många ledningar kanske börja med att sparka ut sig själva. Kolla här själv:
Två timmar är den skrämmande siffran som konsultföretaget Ming Company har kommit fram att folk jobbar per dag. Resten av tiden går åt till samordning, information, avstämning, möten eller att bara gå omkring. Det är såklart inte medarbetarnas problem utan ledningens men vi återkommer till medarbetarna senare. Det ineffektiva sätt som många företag drivs på kallas för M-träsket och har drivit fram av teknikutveckling och de högsta chefernas kontrollbehov. M-träsket betyder att Möten, Mail och Mätningar har fått breda ut sig på bekostnad av vad företaget egentligen ska göra. Med andra ord: vad ska vi leverera och till vem.

Det här är vad arbetstiden går åt till enligt Ming Companys rapport:

• 45 procent av dagen går åt till att ”kommunicera”. Att förbereda möten och att sitta på möten. Att träffas i korridoren och sitta i grupper. Att hänga i kaffehörnan.
• 20 procent går åt till att ”utveckla proceduren”. Man utbildar sig. Man kartlägger hur man ska jobba och ger varandra instruktioner. Man skriver rapporter.
• 10 procent går åt till att förflytta sig. Att slänga sig i en taxi. Att leta efter en parkeringsplats. Att dra iväg och träffa en kompis på stan.
• 25 procent går åt till det organisationen är till för. Att utveckla och utföra det som ska levereras. Att leverera tjänster, prylar och service till kunder och medborgare.

Det är ett paradis för byråkrater och de mängder av chefer som gillar att leka kontor. Istället för att sätta upp konkreta mål som ställer krav så pratar man och planerar sönder sina dagar.

Men medarbetarna då?
Är de inte frustrerade över det här. Kliar det inte i dem? Längtar inte de efter att jobba mycket mer? Nja, det verkar inte så. Fastighetsbolaget Vasakronan frågade lite över 2000 person vad de gör på jobbet som de helt inte vill att någon annan ska veta, men också vad som anses okej att ägna sig åt under en arbetsdag.

Sex av tio säger att de ringer privata telefonsamtal, medan varannan nöjessurfar och mejlar/sms:ar med vänner. En tredjedel är på Facebook medan två av tio bokar semesterresor.

Samtidigt uppger sju av tio att det är allmänt godtaget att ringa privata samtal och drygt hälften att det är okej att mejla/sms:a vänner på arbetstid. En dryg tredjedel säger att även nöjessurfning och Facebook godtas.

Här är resultatet:

Vad ägnar du dig åt på kontoret som du helst inte vill att någon annan ska upptäcka?
Ringer privata telefonsamtal 58%
Nöjessurfar på olika webbsajter 50%
Mejlar eller sms:ar med vänner 47%
Facebookar 33%
Bokar semesterresor 19%
Ser filmer på Youtube 14%
Söker efter ett nytt jobb 13%
Spelar spel, t ex Wordfeud 11%
Pysslar med privata bilder i datorn 7%
Inget av ovanstående 7%
Twittrar privat 4%

Vad av följande anses vara allmänt okej att göra på ditt kontor?
Ringa privata telefonsamtal 69%
Mejla eller sms:a med vänner 52%
Nöjessurfa på olika webbsajter 36%
Facebooka 31%
Boka semesterresor 20%
Se filmer på Youtube 16%
Twittra privat 10%
Söka efter ett nytt jobb 9 %
Spela spel, t ex Wordfeud 8 %
Pyssla med privata bilder i datorn 8 %

Det här ägnar sig de yngre (18-30) åt på arbetstid som de inte vill att andra ska upptäcka
Nöjessurfar på olika webbsajter (60%)
Mejlar eller sms:ar med vänner (60%)
Ringer privata telefonsamtal (51%)
Facebookar (46%)
Ser filmer på Youtube (24%)

..och det här gör de äldre (51-65 år)
Ringer privata telefonsamtal (64%)
Mejlar eller sms:ar med vänner (38%)
Nöjessurfar på olika webbsajter (37%)
Facebookar (18%)
Bokar semesterresor (17%)

Inser du vilken helt fantastisk möjlighet som ligger och bara väntar på dig som vill komma framåt? Ser du själv hur lätt det kan bli att sticka ut? Med så många slöfockar och snicksnackare så blir det här rena rama promenadsegern.

För tio år sedan räckte det kanske med att dyka upp, jobba hårt och vara hyfsat intresserad av att lära sig nya saker för att kunna göra en bra karriär. Den tiden är på väg att försvinna helt. Att gå till jobbet, kämpa framåt och bara göra ditt jobb är en garanti för att hamna i en återvändsgränd idag. Det spelar ingen roll vilken bransch du jobbar i, du måste börja tänka på dig själv som ett miniföretag, ett enmansföretag. Och du måste hantera dina dagliga uppgifter som ett sånt företag. Varför? Av två skäl. Det lata skälet är att du vill behålla ditt jobb. Det riktiga skälet är att du vill framåt.

SUPERERBJUDANDE JUST NU!

Handbok i att leda sig själv ❤️
Om du inte gör en plan för ditt eget liv
så hamnar du snart i någon annans plan.
Vet du vad de planerar för dig?
Precis – ingenting!


En läsarröst
”Lättfattlig, ingen "tung" bok att plöja igenom. Bra format och snygg layout. Den här boken boostar mig med självdisciplin och jag bläddrar i den titt som tätt när jag tar en kaffepaus, eller som kvällslektyr framför brasan. Jag kan verkligen konkret överföra tips till just min verksamhet = love it!
Annica Larsson, Kroppsverkstan

Klicka här, provläs i vår nya bokhandel, läs vad andra tycker och få ett superbjudande.


Var har du hamnat? Läs allt om företaget bakom den här sidan här

Glöm inte att ha det roligt också ...😊



Sveriges populäraste bok för företagare som vill hitta nya kunder




Titta lite närmare på ditt företag
☑️ Gör den här enkla förändringen på ditt företag och få nya kunder automatiskt
☑️ Förlorar du kunder på att vara en viktigpetter?
☑️ Behöver ditt företag en enkel make-over för att locka nya kunder?
☑️ 20 enkla sätt att ta ditt företag rakt in i omkörningsfilen
☑️ 10 smarta saker att tänka på när det gäller dina priser
☑️ Så får du kunderna att fatta att det du säljer är bättre än konkurrenternas erbjudande
☑️ 11 enkla saker att tänka på när du utvecklar produkter/tjänster
☑️ 7 farliga tecken på att det du säljer är på väg att tappa fotfästet
☑️ Sätter ditt företag trenderna eller följer ni strömmen?
☑️ Hur du kommer på en ny produkt/tjänst

Älska Kunderna, ta bort konkurrenterna och vässa ditt sälj!
☑️ Hur du får kunderna att se ditt företag som det enda alternativet
☑️ Så lär du känna dina kunder mycket bättre
☑️ 8 Snabba sätt att hitta folk som vill betala för det du säljer
☑️ Så här tänker du på flera målgrupper i taget
☑️ Hur du hittar de nya kunderna snabbare
☑️ Hur du undviker att lägga ner tid på fel kunder
☑️ Stränga listan - ett verktyg för att sortera kunder så du vinner tid och pengar
☑️ Hur du gör en smart analys av dina konkurrenter och hittar deras svaga punkter
☑️ Konkurrentverktyget - gör att du vet mer om konkurrenterna än de vet själva

Lösningar på vanliga säljproblem
☑️ Enkla lösningar på problemet med bristande målsättningar
☑️ Hur du slutar med att skjuta upp saker
☑️ Ett fantastiskt verktyg för att lösa dåligt flöde i säljarbetet
☑️ Hur du gör ditt företag olikt dina konkurrenter med små medel
☑️ Aldrig mer säljskräck
☑️ Hur du blir mycket säkrare inför kundmöten
☑️ Säljpresentationer som alltid fungerar
☑️ Hur du gör för att slippa jobba gratis för att "visa upp dig"
☑️ Hur du gör annonser som drar in pengar, inte bara visar upp ditt företag
☑️ Utskick till nya kunder - hur du gör dem effektivare
☑️ Skriv säljbrev som får nya kunders köplust att vakna
☑️ Hur du aldrig mer missar kunder som ringer men inte köper
☑️ Att skriva offerter som går rakt på målet

Det nya internet
☑️ Det nya sättet att snabbt fixa kunder på internet
☑️ Vilka sockerbitar har du på sajten som lockar kunderna?
☑️ Hur du skriver på nätet – en snabbkurs i att fånga nya kunder
☑️ De tre viktigaste sätten att dra trafik till din sajt och hur du använder dem

Hur du använder nätverk, allianser och återförsäljare
☑️ 20 tips som gör dig till nätverksproffs på några minuter
☑️ 12 viktiga saker att tänka på före mötet
☑️ Hisspresentationen - berätta hur bra ditt företag är på 21 sekunder
☑️ 7 saker du alltid ska säga - 11 saker du ALDRIG ska göra
☑️ 10 smarta saker att säga till en person du inte känner
☑️ Efter mötet - saker som alla glömmer att göra
☑️ Allianser - hur du skapar dem
☑️ 15 tips om hur du skaffar återförsäljare

Provläs, se vad andra tycker och beställ till kampanjpris i Redaktionens egen bokhandel ...

Andra läser om...

Dela det här:
Dela den här sidan på Facebook
Artikeln är skyddad med Google authorship

Våra mest sålda böcker

Våra mest lästa artiklar

Starta-Eget.se är ett projekt inom Bokförlaget Redaktionen
stefan@redaktionen.se