Den här webbplatsen använder cookies i vissa funktioner för att förbättra din upplevelse. Genom att använda webbplatsen accepterar du att cookies används. Du kan läsa mer om cookies här.
I din kundvagn:
Kundvagnen är tom

Artiklar

Varför kundutlåtanden är guld värda och hur du får dem


Nu ska du verkligen lyssna. Släpp kaffekoppen, gå ut från rummet där du sitter om det är andra personer där som stör. Sätt dig på toan om det skulle behövas men hör nu!

Om du kan berätta för nya kunder vad dina gamla kunder tycker om dig, ditt företag och dina tjänster så kommer du att sälja mer, mycket mer.


Bevisade fördelar med att jaga efter skriftliga kundutlåtanden om ditt företag:

* Det är mer trovärdigt än annonsering
* De kan användas för att säga saker om dig, dina tjänster som du aldrig kan säga själv
* De talar direkt till dina möjliga kunder från en person som fått problemet löst
* Du kommer att få veta saker av dina gamla kunder som du inte visste att du levererade
* De kunder som skriver kundutlåtanden blir ofta dina mest lojala kunder
* Det kostar nästan inget
* Du får värdefull information som du kanske inte visste om varför kunden har anlitat dig.

När du sätter in en annons så vet alla att du har betalat för att få utrymme att slå dig själv för bröstet och tala om hur bra du tycker att du är och trovärdigheten sjunker automatiskt. Men om en möjlig kund hittar till din sajt, bläddrar i din broschyr och får läsa vad en kund tycker om det du säljer så får du maximal trovärdighet. Ja, det låter både självklart och... ja, jag vet att du redan vet det – men säg mig då varför det är så få svenska företag som jobbar aktivt för att få kunderna att tycka till? Jag fattar inte det. Alla företag som vill ha genvägar till mer försäljning borde göra det.


Så här gör du det själv:

1. Ta fram en lista över alla dina kunder.

2. Gör en egen rankinglista över de situationer där du löst ett problem och ta fram de 10 (eller 100) bästa.

3. Kontakta kunderna och prata med dem om projektet eller produkten du sålde och hur det gick och fråga om de kan tänka sig att skriva ett utlåtande om hur det du levererat har hjälpt dem. Ställ tre relevanta frågor. Vad var det bästa med produkten/tjänsten? Hur hjälpte den dig på ett konkret sätt? Vad kan vi bli bättre på? Det sistnämnda är en bonus för dig att bli bättre på något.

Sveriges populäraste och mest konkreta bok för dig som ska starta eget



☑️ Så tar du steget från anställd till företagare
☑️ Hur du skaffar kunder snabbt – massor av konkreta tips
☑️ Hur du gör för att få kunderna att välja ditt företag framför konkurrenterna
☑️ Dina viktigaste marknadsföringsverktyg och hur du använder dem
☑️ Konsten att skriva oslagbara säljbrev
☑️ Konsten att skriva säljande offerter
☑️ Hur du skapar lönsamma samarbeten med andra
☑️ Hur du snabbt får igång ett nätverk
☑️ Hur du gör visitkort, broschyrer och annonser som säljer
☑️ Hur du lär dig att sälja öga mot öga - och tycka om det
☑️ Hur du säljer via telefonen

Så blir du den perfekt företagaren
☑️ 10 smarta sätt att ta fram en bra affärsidé
☑️ 12 fantastiska saker som händer med din personlighet inom ett år
☑️ Vanliga överraskningar för den som går från anställd till företagare
☑️ Tio karriärer som du måste behärska när du startar eget
☑️ De fem viktigaste prövningarna du kommer att möta när du startar eget
☑️ Starta eget med en kompis – viktiga saker att tänka på

Skaffa koll på företagets pengar redan från starten
☑️ Hur du gör en startbudget för ett eget företag
☑️ Bidrag du kan söka och hur du gör
☑️ Var du skaffar pengarna att starta för
☑️ Viktiga kontakter med riskkapitalbolag, banker, ALMI och andra aktörer
☑️ Hur du skaffar pengar till ny idé eller produkt
☑️ Konsten att få betalt för en faktura – även om kunden krånglar
☑️ Bokföring – enklare än du tror
☑️ Bra saker med en ordnad bokföring
☑️ Allt om skatter, F-skattsedlar och moms
☑️ Två budgetar du behöver behärska

Internetmarknadsföring för ditt nya företag
☑️ Allt du behöver veta för att komma igång på nätet
☑️ Varför det är bra för ditt företag med en hemsida
☑️ Hur du skapar en säljande hemsida för ditt företag
☑️ Hemligheterna med att skapa lönsamhet på Internet
☑️ Hur du snabbt skapar en lönsam Internetnärvaro
☑️ Tjugo viktiga saker att ha på din hemsida

Praktiska saker
☑️ Affärsplan – istället för kalldusch
☑️ Hur du väljer företagsform - enskild firma, handelsbolag eller aktiebolag
☑️ Hur du väljer ett företagsnamn som ger kunderna idéer
☑️ Viktiga saker att tänka på om du skaffar lokal
☑️ Allt om tillstånd och försäkringar
☑️ Vilka kan hjälpa dig när du startar eget företag
☑️ Hur du planerar din marknadsföring effektivt
☑️ Hur du gör en marknadsplan för en egen firma
☑️ Starta enskild firma
☑️ Starta aktiebolag
☑️ 30 nackdelar och 40 fördelar med att starta eget
☑️ Stor test som visar hur mogen du är för att starta eget
☑️ Ordlista med hundratals förklaringar på ord och begrepp

…Och mycket mer på 332 lättlästa sidor som ger dig lagom stora portioner om allt du måste veta för att lyckas med ditt företag snabbt.

Provläs, se vad andra tycker och beställ till kampanjpris i Starta egets egen bokhandel ...


4. Tacka för hjälpen genom att säga att de får något för besväret (trisslott kanske). . Berätta för kunderna hur det de skriver kan komma att användas och be om deras tillåtelse till det.

5. Frestas aldrig att strunta i det här och gå i amatörfällan och hitta på något i stil med ” Fantastisk service – vi har hittat vår framtida leverantör av X, Sture i Jönköping”. Ingen går på sånt. Du måste ha riktiga referenser från riktiga företag.

6. Gör klart för din referensperson att du kommer använda utlåtandet i din marknadsföring, på hemsidan och kanske i annonser. Nöjda kunder brukar inte ha problem med sånt.

Sedan är det bara att lägga in dina kundutlåtanden på hemsidan, i annonser, i din broschyr och överallt där dina framtida kunder kan se dem. Gör det till en vana att fråga efter kundutlåtanden så kommer du snart att ha en hel arsenal att välja mellan om ett tag. De kommer garanterat att göra sitt jobb för ditt företag.


Tvekar du fortfarande – jag vet varför:

Alla de här fördelarna och ändå är det så få som använder dem. Är inte det konstigt?
Jag vet varför. Det är lite obekvämt att fråga kunderna om de vill säga något om det man säljer. Min erfarenhet är att kunder inte har några som helst problem med det här. Det är ju bara att utgå från sig själv. Skulle du ha problem med att säga sanningen om hur bra något fungerat för dig om ett företag som levererat det till dig frågade dig? Såklart inte. Tvärtom skulle jag göra det med nöje. De har levererat det vi kom överens om och mina förhoppningar har infriats och jag är nöjd. Heder åt det. Släng hit en bit papper så ska här skrivas lovord, skulle jag säga. Jag gör det här konsekvent med resultatet att mitt bokförlags alla böcker har fått hundratals utlåtanden från våra kunder och det kommer in nya varje dag. Du kan och ska göra samma sak.

Hemläxa: Innan den här veckan är slut ska du ha tio skriftliga utlåtanden från kunder. Och de ska vara publicerade på din sajt. En baggis!

350 snabba tips om hur du marknadsför ditt företag på bara fem minuter.❤️
(En av mycket få svenska böcker om marknadsföring som även nått en internationell marknad)



En läsarröst
”Det absolut bästa med boken är att idéerna bara tar 5-minuter att genomföra, extremt lätt att börja testa något, och snabbt se resultaten. Boken hjälpte oss att tjäna mer pengar. Vi kunde enkelt använda oss av fler idéer och nåde direkt fler kunder som ville köpa. Som alla Redaktionens böcker, väldigt mycket för pengarna. Tack för all hjälp!"
Daniel, Snöskoterbolaget i Västerbotten AB

Klicka här, provläs och läs vad andra tycker och få ett superbjudande just nu.
(Länken leder till vår egen bokhandel där du får boken minst 90 kronor billigare än i bokhandeln).

Var har du hamnat? Läs allt om företaget bakom den här sidan här

Glöm inte att ha det roligt också ...😊

Andra läser om...

Dela det här:
Dela den här sidan på Facebook
Artikeln är skyddad med Google authorship

Våra mest sålda böcker

Våra mest lästa artiklar

Starta-Eget.se är ett projekt inom Bokförlaget Redaktionen
stefan@redaktionen.se