Den här webbplatsen använder cookies i vissa funktioner för att förbättra din upplevelse. Genom att använda webbplatsen accepterar du att cookies används. Du kan läsa mer om cookies här.
I din kundvagn:
Kundvagnen är tom

Driva företag

10 sätt att öka svarsfrekvensen på kundundersökningar.


Du tar väl reda på vad kunderna tycker om ditt företag med jämna mellanrum? Med kundundersökningar har du chansen att få information om vad dina kunder vill ha.

Det låter ju gott och väl men sanningen är att dina kunder har enormt mycket annat att tänka på än att svara på dina frågor. Vill du ha svar på dina frågor måste du tänka på den som ska svara.


Här är tio saker att tänka på:


1. Dina frågor måste vara tydliga för den som ska svara.
Det måste kännas angeläget att vara med. Om din kund köper bärkassar av ditt företag, ställ frågor relaterade till det. Berätta vad du ska ha materialet till, hur det kommer att bearbetas och vad resultatet förväntas bli för personen som svarar.


2. Se över antalet frågor.
Sida efter sida med detaljerade frågor blir man bara trött av. Ställ de frågor du vill ha svar på och lek inte undersökningsföretag. Om du gör färre frågor som det går snabbt att svara på kommer du att få högre svarsfrekvens.


3. Testa först.
Prova din undersökning på ett mindre antal av dina kunder så att du har råd att skicka ett uppföljningsbrev till dem som inte svarar. Se över om du kan göra dina frågor bättre och mer relevanta.


4. Skicka ett personligt brev med undersökningen.
(Helst ett brev riktat till just till den person du vänder dig till men minst ett brev där du själv skrivit under med bläck). Undvik alla "Bäste kund-brev".

Sveriges populäraste och mest konkreta bok för dig som ska starta eget



☑️ Så tar du steget från anställd till företagare
☑️ Hur du skaffar kunder snabbt – massor av konkreta tips
☑️ Hur du gör för att få kunderna att välja ditt företag framför konkurrenterna
☑️ Dina viktigaste marknadsföringsverktyg och hur du använder dem
☑️ Konsten att skriva oslagbara säljbrev
☑️ Konsten att skriva säljande offerter
☑️ Hur du skapar lönsamma samarbeten med andra
☑️ Hur du snabbt får igång ett nätverk
☑️ Hur du gör visitkort, broschyrer och annonser som säljer
☑️ Hur du lär dig att sälja öga mot öga - och tycka om det
☑️ Hur du säljer via telefonen

Så blir du den perfekt företagaren
☑️ 10 smarta sätt att ta fram en bra affärsidé
☑️ 12 fantastiska saker som händer med din personlighet inom ett år
☑️ Vanliga överraskningar för den som går från anställd till företagare
☑️ Tio karriärer som du måste behärska när du startar eget
☑️ De fem viktigaste prövningarna du kommer att möta när du startar eget
☑️ Starta eget med en kompis – viktiga saker att tänka på

Skaffa koll på företagets pengar redan från starten
☑️ Hur du gör en startbudget för ett eget företag
☑️ Bidrag du kan söka och hur du gör
☑️ Var du skaffar pengarna att starta för
☑️ Viktiga kontakter med riskkapitalbolag, banker, ALMI och andra aktörer
☑️ Hur du skaffar pengar till ny idé eller produkt
☑️ Konsten att få betalt för en faktura – även om kunden krånglar
☑️ Bokföring – enklare än du tror
☑️ Bra saker med en ordnad bokföring
☑️ Allt om skatter, F-skattsedlar och moms
☑️ Två budgetar du behöver behärska

Internetmarknadsföring för ditt nya företag
☑️ Allt du behöver veta för att komma igång på nätet
☑️ Varför det är bra för ditt företag med en hemsida
☑️ Hur du skapar en säljande hemsida för ditt företag
☑️ Hemligheterna med att skapa lönsamhet på Internet
☑️ Hur du snabbt skapar en lönsam Internetnärvaro
☑️ Tjugo viktiga saker att ha på din hemsida

Praktiska saker
☑️ Affärsplan – istället för kalldusch
☑️ Hur du väljer företagsform - enskild firma, handelsbolag eller aktiebolag
☑️ Hur du väljer ett företagsnamn som ger kunderna idéer
☑️ Viktiga saker att tänka på om du skaffar lokal
☑️ Allt om tillstånd och försäkringar
☑️ Vilka kan hjälpa dig när du startar eget företag
☑️ Hur du planerar din marknadsföring effektivt
☑️ Hur du gör en marknadsplan för en egen firma
☑️ Starta enskild firma
☑️ Starta aktiebolag
☑️ 30 nackdelar och 40 fördelar med att starta eget
☑️ Stor test som visar hur mogen du är för att starta eget
☑️ Ordlista med hundratals förklaringar på ord och begrepp

…Och mycket mer på 332 lättlästa sidor som ger dig lagom stora portioner om allt du måste veta för att lyckas med ditt företag snabbt.

Provläs, se vad andra tycker och beställ till kampanjpris i Starta egets egen bokhandel ...



5. Starta din undersökning med den enklaste och mest intressanta frågan.
Chansen är då större att du får kundens uppmärksamhet hela vägen.


6. Berätta vad som kommer sedan.
Om du tror att resultatet av undersökningen kommer bli intressant för din kund, tala om att du tänker redovisa resultatet när allt är klart. Det kan leda till att kunden känner sig mer delaktig i din undersökning.


7. Ge en gåva.
Skicka en gåva direkt med undersökningen så att kundens samvete ser till att kunden vill ge något (svaren) tillbaka till dig.


8. Gör det lätt att svara.
Se till så att det är lätt att skicka svaren till dig på det sätt som är lättast för kunden. Förfrankerade svasrkuvert är bra.


9. Ring svårflirtade kunder.
Istället för att skicka ut formulär kan du ringa dina kunder och ta svaren per telefon. Hands on är bra för personer med mycket att göra.


10. Använd nya media.
Lägg upp din undersökning på din webbsida eller ha den tillgänglig på en dator som dina kunder kan nå i dina lokaler. På det sättet kan du ha en ständigt pågående undersökning. Glöm bara inte att besökarna på din hemsida eller personer som kommer till ditt företag behöver en sporre för att ge dig svar på frågorna. Mitt tips är en gåva.

SUPERERBJUDANDE JUST NU!

Sveriges mest sålda handbok om att hitta nya kunder.❤️


Om du är intresserad av att få många fler kunder snabbare och enklare än vad du får idag - då kommer den här boken att bli din bästa vän.

"Med personlig penna och konkreta tips vill Stefan Ekberg hjälpa läsaren att skaffa nya kunder, utan att för den sakens skull glömma bort att ta hand om de gamla"
Svenska Dagbladet

"Författaren ger dig pengarna tillbaka om du inte blir nöjd. Bara det gör ju att man blir nyfiken på de 345 tipsen"
Tidningen Entreprenör

Klicka här, läs vad andra tycker och få ett superbjudande just nu.


Var har du hamnat? Läs allt om företaget bakom den här sidan här

Glöm inte att ha det roligt också ...😊


Andra läser om...

Dela det här:
Dela den här sidan på Facebook
Artikeln är skyddad med Google authorship

Våra mest sålda böcker

Våra mest lästa artiklar

Starta-Eget.se är ett projekt inom Bokförlaget Redaktionen
stefan@redaktionen.se