Den här webbplatsen använder cookies i vissa funktioner för att förbättra din upplevelse. Genom att använda webbplatsen accepterar du att cookies används. Du kan läsa mer om cookies här.
I din kundvagn:
Kundvagnen är tom

Driva företag

Skulle du vilja vara kund hos dig själv?




Alla företagare behöver ständigt tänka över de olika kanaler de använder för att berätta för kunden att de finns. Med kanaler menas den stora bukett av möjligheter vi använder oss av för att förbereda kundens val av oss inför ett köp. Skulle du vilja vara kund hos dig själv? Här ger Ulla-Lisa Thordén dig sex steg till självinsikt och mer försäljning.

Företagets marknadskommunikation fungerar ungefär som det mänskliga kroppsspråket – alla samlade signaler överför blixtsnabbt ett budskap till en potentiell kund. Denne tolkar signalerna och formar omedvetet sin uppfattning om det han eller hon uppfattar. Det är alltså betraktaren som står för tolkningen av signalerna och väljer att kontakta dig eller genomföra ett köp. Hjälp kunden att köpa. Här kommer några viktiga frågor att fundera över.

1. Är alla säljare? Har du peppat dina medarbetare att de faktiskt också är säljare? Ingen kan idag gömma sig bakom myten att de ”inte är anställda för att sälja”. Det behöver inte betyda att medarbetarna måste ut och jaga kunder med lasso. Genom att vara vänliga, hjälpsamma och intresserade kan dina medarbetare agera säljande i alla relationer med omvärlden. Det är guld värt att räkna ut värdet av alla positiva kontakter som sker, varje dag, varje vecka, året om. Det samlade värdet av dessa kontakter kan t o m överstiga värdet av ”proffssäljarnas” resultat. För statistik och dra slutsatser.

2. Hur tar ditt företag hand om en missnöjd kund? Är alla tränade att ta emot eventuella reklamationer på ett bra sätt? Det är en slags sanning att ca 70 % av alla kunder som byter leverantör gör det p g a att de är missnöjda efter köpet om något gått snett och de inte fått rätt hjälp. Reklamationer handlar om fakta och känslor. Först måste du ta hand om kundens känslor, därefter ta hand om fakta, problemet. Tacka alltid för att kunden kommer till dig med klagomål, det innebär att de är lojala och aktivt tar del i din affärsutveckling.

Ulla-Lisa Thordén l Säljcoach, föreläsare och författare
Republic l ulla-lisa@republic.se
Twitter: ulthorden


Andra läser om...

Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUponMSNReporter
Artikeln är skyddad med Google authorship

Våra mest sålda böcker

Våra mest lästa artiklar

Starta-Eget.se är ett projekt inom Bokförlaget Redaktionen
stefan@redaktionen.se