Den här webbplatsen använder cookies i vissa funktioner för att förbättra din upplevelse. Genom att använda webbplatsen accepterar du att cookies används. Du kan läsa mer om cookies här.
I din kundvagn:
Kundvagnen är tom

GÅ!

Har kunden alltid rätt? Naturligtvis inte!





Har kunden alltid rätt? Nej naturligtvis inte, men som företagare ingår du i det avtalet samma sekund som du startar ditt företag. Kunder har rätt eftersom de har pengarna ditt företag behöver och därmed makten över ditt företags framtid.

Kunden har rätt för att kunden har makten - så enkelt är det

Jobbigt? - nej bra!
Det härliga med att starta ett företag och ha rätt inställning till frasen"kunden har alltid rätt" är att om du lever efter den devisen så betalar det sig. En grinig kund som egentligen har andra problem och bara vill skälla lite för att han känner sig miserabel kan du vända till att bli din bästa kund bara för att du förstod honom.

Kunden har inte alltid rätt
Som företagare måste du ha en annan inställning till vad rätt är. Ditt jobb är att göra dina kunder nöjda så att de inte bara väljer att anlita dig eller köpa dina varor - utan också prata vitt och brett med alla de känner hur väl emottagen man blir hos dig.

Kunden ska känna att han/hon har rätt
Den som inte kan le ska inte öppna en affär är ett gammalt kinesiskt ordspråk som jag gillar eftersom det säger så mycket om hur man lyckas som företagare. Tänk efter själv - visst finns det företag som du hellre handlar av. Om du tänker på de företagen så kommer du antagligen att komma fram till att de är bra att ha att göra med. De hör vad du säger. De behandlar dig som den viktiga person du är för dem. De känns som ditt enda naturliga val.

Kunden har alltid rätt är nyckeln till framgång
Tänk efter själv: Vad skulle hända om du skapade ett företag där kunden alltid har rätt? Vad skulle hända om du såg till att alla dina kunder känner att de får rätt när de kommer till dig? Kunderna skulle välla in eftersom det är så ovanligt att bli riktigt bra bemött som kund i Sverige. Vi har inte riktigt den traditionen som de har i till exempel USA, där servicen är chockerande bra.

Ibland tror jag att vi svenskar inte har tillräckligt självförtroende för att ge fantastisk service. Ibland tror jag att människor som jobbar med service känner att deras jobb är nedvärderande. Jag fattar inte varför. Det är ju fantastiskt att hjälpa andra människor och dessutom är det exakt vad som kan få ditt nya företag att sticka ut och skilja dig från konkurrenternas trista behandling av kunderna. Det blir du som tjänar pengarna som får ditt företag att blomstra - och allt bara genom att inse att kunden alltid har rätt.


Andra läser om...

Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUponMSNReporter
Artikeln är skyddad med Google authorship

Våra mest sålda böcker

Våra mest lästa artiklar

Starta-Eget.se är ett projekt inom Bokförlaget Redaktionen
stefan@redaktionen.se