Den här webbplatsen använder cookies i vissa funktioner för att förbättra din upplevelse. Genom att använda webbplatsen accepterar du att cookies används. Du kan läsa mer om cookies här.
I din kundvagn:
Kundvagnen är tom

Artiklar

Hur du tar hand om kunder som ”bara tittar”


Det sägs att 20 % av kunderna som kommer till din butik vet vad de vill ha och berättar det för dig. De andra 80 % vill ha något men tänker inte tala om vad det är.

Varför talar de inte om det? För att de är rädda kanske. De är rädda för att du ska sälja det till dem. Eller rättare sagt att de ska stå utanför affären och ha köpt en sak som de är påtvingade eller inte kunnat värja sig emot för att säljaren varit för snitsig på att sälja. Det är vad många är rädda för.

Så länge de inte ger sig in i en diskussion behåller de kontrollen i butiken. Och det är just det här med att behålla kontrollen som gör att man försvarar sig med ”jag ska bara titta”. Det viktigaste du kan göra här är att ta bort kundens rädsla och försvarsmekanism. Kunden kanske inte ens vet varför han är där- du vet det i alla fall inte. Och därför är det bästa sättet att presentera vad de kan titta på och var det finns.


Du måste få kunden att slappna av genom att visa hur ofarlig du är. Så här:

1. Så vad du svarar när kunden “bara tittar” är: “Vad bra. Trevligt” eller något som visar att du är glad att de har kommit till dig. Nästa steg är att ställa frågor som inte hotar kunden (Kom ihåg att du fortfarande är ett säljmonster i kundens ögon).

Livet blir inte alltid som vi hade tänkt. ...

Mycket i livet kan kännas orättvist. Vi eller en nära anhörig kan drabbas av sjukdom. Vi kan bli utsatta för en oönskad separation, ofrivillig barnlöshet eller mista vår arbetsförmåga. Många av oss har drömmar som aldrig har uppfyllts. Livet kan vara väldigt tufft. Man kan känna sorg över att förlora sig själv och den tillvaro man har haft hittills. Framtiden blir plötsligt annorlunda än man hade sett framför sig.

Vi kallar det för livssorg.

Här är boken som hjälper dig upp igen❤️

Från boken:
☑️ Vilka är dina livssorger?
☑️ Hur reser man sig när livet tar en oväntad vändning?
☑️ Hur lever man med livssorgen och de förändringar som förlusten har medfört?
☑️ Hur arbetar man med att hantera vardagsgöromål och ser dem som bedrifter?
☑️ Konkreta handlingsplaner och verktyg att arbeta med själv för att kunna läka.
... Och mycket mer

Boken som blivit en storsäljare i Norge kommer nu för första gången på svenska.

Klicka här, provläs, läs vad andra tycker och få ett superbjudande.

Boken är skriven av Janette Røseth specialistpsykolog med inriktning på kliniskt arbete med barn och unga. Hon arbetar i dag som föredragshållare och har egen praktik.
Emmeline Krogh Werner är specialistpsykolog med inriktning på samhällspsykologi och allmän psykologi och arbetar i dag som kommunpsykolog och föredragshållare.


2. Fråga kunden ” Har du handlat här förut? Jag tycker att jag känner igen dig”. Om han/hon har gjort det kan du säga något i stil med ”Kul. Har du sett våra nya… ” eller: ”Vi har en ny avdelning med…” Om kunden inte har handlat tidigare kan du säga: ” Här har vi garnerna och längre ner finns både tyg och symaskiner. Nyheterna hittar du precis bakom hyllan där”.

3. I nästa steg blir du mer specifik: ”Om du vet vad du letar efter kanske jag kan hjälpa dig hitta det?” När det här steget kommer börjar många kunder känna att du är där för att hjälpa till – inte för att kränga saker de inte vill ha. Ofta är det här du får den första livsgnistan från kunden. Det kan vara ” Jag letar faktiskt efter ett tyg till julgardinerna” – och nu är du igång.

Självklart fångar inte de här tipsen upp alla. Många människor söker inspiration och gillar att gå runt och titta för att leta efter saker att köpa. Låt dem titta och var uppmärksam på när de behöver dig.

Provläs boken 1000 tips om att sälja mer i din butik❤️


I en tid när butiker får det allt svårare att överleva är den här boken idébanken för att inte bara överleva utan att sälja mer och blomstra.

"1000 tips om att sälja mer i din butik har hjälpt oss se nya infallsvinklar om hur vi skall sälja ännu mer. Den är lätt att omsätta och applicera på verkligheten. Alla mina butikschefer har fått ett eget ex."
Bo Filhage, Wettergrens bokhandel AB

Klicka här, provläs och se vad andra tycker.
(Länken leder till vår egen bokhandel där du får boken 100 kronor billigare än i bokhandeln).

Var har du hamnat? Läs allt om företaget bakom den här sidan här

Glöm inte att ha det roligt också ...😊


Vill du ha fler liknande tips en gång i månaden?
Prenumerera gratis på månadsbrevet här:

Sälj mer i din butik
För dig med butik som behöver nya tips och inspiration som hjälper dig att sälja mer i din butik.

Butikstipset går ut till nästan 18 000 prenumeranter och startades 2004.

Det är helt gratis att prenumerera och du kan avsluta prenumerationen när som helst

EXTRA BONUS - som prenumerant är du med i månadsutlottningen av bokpaket med bra böcker om att sälja från Bokförlaget Redaktionen.

Vill du veta vad du får - titta här.

Fyll i din e-postadress i rutan




Kom ihåg att alla uppgifter du lämnar till oss: namn, postadress och e-postadress - stannar i företaget. Din adress kommer inte att säljas, bytas eller delas med andra företag, organisationer eller privatpersoner.




Andra läser om...

Dela det här:
Dela den här sidan på Facebook
Artikeln är skyddad med Google authorship

Våra mest sålda böcker

Våra mest lästa artiklar

Starta-Eget.se är ett projekt inom Bokförlaget Redaktionen
stefan@redaktionen.se