Den här webbplatsen använder cookies i vissa funktioner för att förbättra din upplevelse. Genom att använda webbplatsen accepterar du att cookies används. Du kan läsa mer om cookies här.
I din kundvagn:
Kundvagnen är tom

Artiklar

Så här får du ett mer kreativt företag





Konsten att få ett kreativt företag

1. Vad menar du med kreativitet?
Du, liksom alla andra ledare vill se dina medarbetare komma med idéer som gör ditt företag bättre. Tänk dig att dina medarbetare kommer in med tre nya idéer var till dig, hur skulle du reagera då? Hur skulle du ta om hand om deras bidrag? Där har du den springande punkten. Kreativitet handlar mycket om hur den tas emot. Dina medarbetare måste få se att de bidrag de kommer med har betydelse och möts av respekt. Även om du inte tänker använda dig av idéerna du får. När dina medarbetare är kreativa bjuder de på sitt innersta och ingen gör det mer än en gång för intet.

2. Anpassa arbetsmiljön
Nya idéer har den egenheten att de inte kommer precis när du vill att de skall komma. Allra helst inte om du ordnar ett möte i ert (tråkiga) konferensrum och inleder med att be om idéer. Det vore som att sätta sig vid sjön och be om fisk. Utan rätt stämning, tillbehör och miljö får du inget. Hela arbetsmiljön måste andas kreativitet. In med färger, bilder, tavlor, tidningar av olika slag, stora beredda anteckningsblock eller whiteboardtavlor, ytor för ”tänkarpromenader”, bollar att bolla med, TV, video, spel och stresskulor att sitta och pilla på. Observera att det är stor skillnad mellan att leka IT-bubbla med flipperspel och lattjolajbans och att förstå hur kreativitet fungerar. Kreativitet föds ur lust.

3. Anställ kreativa medarbetare
När du rekryterade sist, sökte du efter kreativitet då? Eller gjorde du som de flesta, anställde den medarbetare som bäst skulle smälta in i det som redan är? När du letar sökande, tänk i alternativa banor gällande erfarenheter, utbildning och personlighet. Vill du få saker att hända måste du vara modig. Arbetsmarknaden är full av olika typer av kompetenser och människor som kan tänka sig att prova något nytt.

4. Gör alla delaktiga
Några av dina medarbetare är säkert ovana vid att se sig själva som kreativa och vet inte hur de skall börja vara det. De kanske inte ens tror att de kan komma med en idé. Hjälp dem lite på traven genom att uttryckligen be dem att komma med sina åsikter om allt och alla. Du kan också sätta upp frågor att meditera över, t. ex.: ”Vad skall världens bästa administration klara?” Tala om för alla dina medarbetare att du vill att alla kommer med så många idéer som de kan. Bara idén inte redan blivit sagd eller är negativt formulerad. D.v.s. en idé som formuleras mot en annan idé.

5. Hitta goda attityder
Om du vill se kreativitet har du större möjlighet att lyckas om du alltid har goda attityder till de idéer som kommer. Och det gäller inte bara dig. Du måste lära alla dina medarbetare att bejaka idéer från varandra. En kritiserande atmosfär med negativa attityder kväver all kreativitet. Konsten att ta emot idéer handlar just om att låta dem ostört krypa fram i din närhet, titta och lyssna uppmärksamt, för att sedan dokumentera innehållet. En krävande kommentar kan få de fria tankarna att försvinna lika snabbt som en snigel som drar in tentaklerna när du sätter fingret på den.

6. Ge alla samma möjligheter
En av dina medarbetare har för vana att skrika ut sina tankar, en annan att inte yttra dem alls. För dig är det inte gynnsamt om någon eller några av dina medarbetare tar över framför andra. Ju fler som bidrar, desto fler idéer och det är bättre för dig. En annan bieffekt du kan få av att någon tar över för mycket är att andra medarbetares fria tankar leds in på en viss avgränsad tankegång. Håll ögonen öppna för den här typen av problem. Om de finns är det en av de få situationer när du får styra över kreativiteten.

7. Stimulera till tanke
Hjälp dina medarbetare att tänka brett och fritt genom att ordna olika typer av alternativa kurser, föreläsningar och seminarium. Alla former av avbrytande stimulans från den ordinarie arbetsvardagen, kan om du följer upp med diskussion, leda till att ni får nya kreativa perspektiv på er verksamhet. Gå på bio tillsammans eller se på teater, konserter, gör studiebesök på andra företag, bjud in en lokal konstnär att prata om sin kreativitet eller läs en bok tillsammans och diskutera den i grupper.

8. Ingenting är fel
Eftersom spontana idéer just är spontana och inte framklämda enligt förutbestämda regler, måste dina medarbetare veta att du uppskattar alla idéer du får ta del av. Du vill dessutom att så många som möjligt deltar i det kreativa och hjälper därför fram idéer från den som tvekar men som du tror har något att säga. Att få fram idéer är en sak, att avgöra vad som är bra en annan. Att säga nej till en fortsättning är en konst i sig, som du måste kunna. En första regel: vänta åtminstone 24 timmar innan du tackar nej.

9. Fånga idéerna när de kommer
Dina medarbetare kan få användbara idéer vid tillfällen när de inte förväntar sig det. Kreativiteten är oförutsägbar och kommer när den känner för det och då gäller det att fånga den direkt. Tala om för dina medarbetare att de faktiskt tänker kreativt utan att vara medvetna om det. Många idéer passerar deras tankar utan att de låter sig stanna upp. Uppmuntra dem att alltid lyssna till dessa tankar och att föra anteckningar om det som dyker upp. Men inte bara på arbetet. Det är inte ovanligt att en lösning dyker upp när du slutat att tänka aktivt på den.

10. Det måste löna sig
Dina medarbetare måste veta att du och företaget verkligen uppmuntrar dem att vara kreativa. Du kan t.ex. införa ett belöningssystem som belönar alla goda idéer. Eftersom dina medarbetare inte har någon skyldighet att vara kreativa gör du bäst i att visa att det alltid lönar sig. De idéer som inte leder till något kan belönas med olika typer av lågkostnadsbelöningar. De idéer som däremot resulterar i förbättringar bör kännas i lönekuvertet. I boken Chefens bästa vän hittar du mängder med sätt att belöna medarbetarna till en låg kostnad.

Vill du kunna leva på din kreativitet? Det kan du!❤️


Stefan Ekberg, som varit huvudförfattare till hundratals avsnitt av olika TV-serier, skrivit ett femtiotal böcker, gjort uppfinningar och levt på sin kreativitet i trettio år visar sina hemligheter om hur du kan göra samma sak...

En läsarröst
"Ordet "kreativitet" är så otroligt överanvänt i TV-branschen där jag jobbat i över 15 år och därför har jag alltid föredragit ordet "påhittig". Alla slänger sig med och missbrukar ordet kreativitet. Men nu när jag läst Stefans bok har jag kommit närmare ordet kreativ och tycker inte att det är lika pinsamt längre eftersom det är tydligare vad det egentligen handlar om. Påhittighet är, har jag förstått nu, bara en ytterst liten del av kreativitet. Den är gnistan men inte arbetet."
Krobbe Ekberg, Manusproducent, speltillverkare, redaktör för ”Vem vill bli miljonär” m.m

Klicka här, provläs, läs vad andra tycker och få ett superbjudande.

Var har du hamnat? Läs allt om företaget bakom den här sidan här

Glöm inte att ha det roligt också ...😊


Vill du ha fler liknande tips en gång i månaden?
Prenumerera gratis på månadsbrevet Chefstipset här:

Vill du bli en ännu bättre chef?
Här får du tips som gör din vardag som chef lättare. Allt ifrån hur du motiverar till kritiserar på rätt sätt - och självklart hur du leder personalen direkt mot målen.

Chefstipset har 24 000 prenumeranter och har funnits i tio år i år.

Det är helt gratis att prenumerera och du kan avsluta prenumerationen när som helst

EXTRA BONUS - som prenumerant är du med i månadsutlottningen av bokpaket från Bokförlaget Redaktionen med böcker för chefer.

Läs vad du får för tips...

Fyll i din e-postadress i rutan




Kom ihåg att alla uppgifter du lämnar till oss: namn, postadress och e-postadress - stannar i företaget. Din adress kommer inte att säljas, bytas eller delas med andra företag, organisationer eller privatpersoner.


Andra läser om...

Dela det här:
Dela den här sidan på Facebook
Artikeln är skyddad med Google authorship

Våra mest sålda böcker

Våra mest lästa artiklar

Starta-Eget.se är ett projekt inom Bokförlaget Redaktionen
stefan@redaktionen.se