
Kontrollfrågor! Åh, vad tråkigt. Javisst är det tråkigt. Supertråkigt, men smart.
Den här sajtens jobb är ju att göra dig så säker du kan på om du vill starta eget eller inte. Därför vore det korkat att inte passa på att kolla lite närmare på din affärsidé på samma gång. Och därför vill jag börja med en varning om att planera ihjäl sig, göra fina uppställningar och Excel-ark om ditt tänkta företags framtid.
Stora företag har planeringsavdelningar som inte gör annat än analyserar marknaden. Det hemska är att det här tänkandet har ramlat rakt ner i huvudet på många rådgivare till små företag också. De radar upp fina Excel-dokument som du ska fylla i med ”estimerad försäljning år 1” och annat babbel som inte leder någon vart för de flesta små företag.
Det enda du behöver göra är att hitta en kund som vill köpa det du har att sälja. Det lättaste sättet att sluta ta blankettvägen till företagande är därför att ställa de här enkla frågorna till dig själv:
1. Skulle du köpa det du tänker sälja? Ärligt talat. Du måste svara ett rungande JA på den frågan.
2. Har du undersökt om det finns ett behov av det du tänker sälja? Om din affärsidé är så bra och unik, varför finns den inte redan?
3. Ok, det finns folk som vill ha din idé, men vill de betala för den? Hur vet du det?
4. Har du en tydlig målgrupp (alltså vilka som ska bli dina kunder)?
5. Är det lätt att nå din målgrupp på olika sätt?
6. Blir det lätt för kunderna att se fördelarna med det du erbjuder?
7. Blir det lätt för kunderna att skilja det du erbjuder från andra som erbjuder samma sak, liknande sak eller något som ersätter det du säljer?
8. Kommer du att kunna sälja fler gånger till varje kund i framtiden?
9. Är det lätt för dig att säga att du gärna skulle gå stå inför hela världen och säga att du är stolt över din idé och att den tål granskning från vem som helst?
10. Känns det rätt? Du kommer att få stå för det här när du sätter igång företaget. Analysera idén igen. Och akta dig noga för den där okritiska personen som brukar komma fram när man vill något så mycket att varningsklockorna inte hörs.
11. Kan du allt som du måste kunna för att få igång tåget?
12. Är det rimligt att du kan tjäna tillräckligt med pengar på idén? Förklara för dig själv varför det är rimligt och vad du stöder dig på när du svarar ja på den frågan.
13. Kan du få hjälp med det du inte kan själv?
14. Fattar du allt som du behöver veta om den bransch du vill in i?
15. Har du frågat någon som du inte känner vad de tror om din affärsidé? Om inte - gör det. Det ger dig också en möjlighet att träna på att ge kunderna dina bästa argument för att bli just kunder.
16. Vem säljer det du ska sälja idag (eller något som ersätter det du ska sälja)? Var säljer någon samma sak idag? Gör en resa dit och se hur de gör det även om det är i ett annat land. Om de lyckas hos sig kan du lyckas hos dig om du gör likadant.
17. Är du ensam på marknaden? Att vara helt ensam på en marknad kan betyda att det inte finns någon marknad. Få saker är så nya att de kan revolutionera och öppna nya marknader. Om ingen säljer det du ska sälja idag, är det något att oroa sig för.
18. Hur gör dina konkurrenter? Handla av dem och följ processen så lär du dig vad de gör bra och vad du kan göra bättre.
19. Vilka svagheter har din idé? Om du svarar att det inte finns några är det en klar indikation på att att du antingen ljuger för dig själv eller inte har tänkt över frågan ordentligt. Det finns svagheter och risker med allt.
20. Hur mycket pengar behöver du för att klara dig under ett halvår utan intäkter? Hur ska du lösa det?
21. På vilka olika sätt ska du sälja? Om du har en butik – hur ska du marknadsföra den?
22. Hur kommer din idé att stå sig över tiden – vad händer om fem år? Kommer din idé att vara lika fräsch då? Om inte – hur ska du utveckla den för att hålla längre?
23. Vad kan du komplettera din idé med om det inte går som du tror?
Till sist – känn efter med magen
När du tänker på din affärsidé – går du igång ordentligt då? Jag pratar inte om att det känns kul och bra, jag snackar om en brinnande passion att få se din idé förverkligad? Tror du på idén? Och ännu viktigare – tror du på dig själv som den som kan förverkliga idén? Om du inte gör det så kommer du antagligen inte att lyckas. Det är bättre med en halvbra idé hos en person som har energi än en superidé hos någon som är trögstartad. Så är det.
76 000+ läsare kan inte ha fel ❤️

Sveriges populäraste bok om att starta eget – med inbyggd garanti.
En läsarröst
"Den här boken kortfattat är: Underbar. Den hjälper dig att lösa massor av frågor som poppar upp när du bestämt att det är dags att starta eget. Du får både vägledning och information som hjälper dig att utveckla dina drömmar"
Eridiania, The Living stone home clean
Klicka här, provläs, se vad andra tycker och få ett superbjudande.
(Länken leder till vår egen bokhandel där du får boken 100 kronor billigare än i bokhandeln).

Sveriges populäraste bok om att starta eget – med inbyggd garanti.
En läsarröst
"Den här boken kortfattat är: Underbar. Den hjälper dig att lösa massor av frågor som poppar upp när du bestämt att det är dags att starta eget. Du får både vägledning och information som hjälper dig att utveckla dina drömmar"
Eridiania, The Living stone home clean
Klicka här, provläs, se vad andra tycker och få ett superbjudande.
(Länken leder till vår egen bokhandel där du får boken 100 kronor billigare än i bokhandeln).
Var har du hamnat? Läs allt om företaget bakom den här sidan här
Glöm inte att ha det roligt också ...😊
Sveriges populäraste bok för företagare som vill hitta nya kunder

Titta lite närmare på ditt företag
☑️ Gör den här enkla förändringen på ditt företag och få nya kunder automatiskt
☑️ Förlorar du kunder på att vara en viktigpetter?
☑️ Behöver ditt företag en enkel make-over för att locka nya kunder?
☑️ 20 enkla sätt att ta ditt företag rakt in i omkörningsfilen
☑️ 10 smarta saker att tänka på när det gäller dina priser
☑️ Så får du kunderna att fatta att det du säljer är bättre än konkurrenternas erbjudande
☑️ 11 enkla saker att tänka på när du utvecklar produkter/tjänster
☑️ 7 farliga tecken på att det du säljer är på väg att tappa fotfästet
☑️ Sätter ditt företag trenderna eller följer ni strömmen?
☑️ Hur du kommer på en ny produkt/tjänst
Älska Kunderna, ta bort konkurrenterna och vässa ditt sälj!
☑️ Hur du får kunderna att se ditt företag som det enda alternativet
☑️ Så lär du känna dina kunder mycket bättre
☑️ 8 Snabba sätt att hitta folk som vill betala för det du säljer
☑️ Så här tänker du på flera målgrupper i taget
☑️ Hur du hittar de nya kunderna snabbare
☑️ Hur du undviker att lägga ner tid på fel kunder
☑️ Stränga listan - ett verktyg för att sortera kunder så du vinner tid och pengar
☑️ Hur du gör en smart analys av dina konkurrenter och hittar deras svaga punkter
☑️ Konkurrentverktyget - gör att du vet mer om konkurrenterna än de vet själva
Lösningar på vanliga säljproblem
☑️ Enkla lösningar på problemet med bristande målsättningar
☑️ Hur du slutar med att skjuta upp saker
☑️ Ett fantastiskt verktyg för att lösa dåligt flöde i säljarbetet
☑️ Hur du gör ditt företag olikt dina konkurrenter med små medel
☑️ Aldrig mer säljskräck
☑️ Hur du blir mycket säkrare inför kundmöten
☑️ Säljpresentationer som alltid fungerar
☑️ Hur du gör för att slippa jobba gratis för att "visa upp dig"
☑️ Hur du gör annonser som drar in pengar, inte bara visar upp ditt företag
☑️ Utskick till nya kunder - hur du gör dem effektivare
☑️ Skriv säljbrev som får nya kunders köplust att vakna
☑️ Hur du aldrig mer missar kunder som ringer men inte köper
☑️ Att skriva offerter som går rakt på målet
Det nya internet
☑️ Det nya sättet att snabbt fixa kunder på internet
☑️ Vilka sockerbitar har du på sajten som lockar kunderna?
☑️ Hur du skriver på nätet – en snabbkurs i att fånga nya kunder
☑️ De tre viktigaste sätten att dra trafik till din sajt och hur du använder dem
Hur du använder nätverk, allianser och återförsäljare
☑️ 20 tips som gör dig till nätverksproffs på några minuter
☑️ 12 viktiga saker att tänka på före mötet
☑️ Hisspresentationen - berätta hur bra ditt företag är på 21 sekunder
☑️ 7 saker du alltid ska säga - 11 saker du ALDRIG ska göra
☑️ 10 smarta saker att säga till en person du inte känner
☑️ Efter mötet - saker som alla glömmer att göra
☑️ Allianser - hur du skapar dem
☑️ 15 tips om hur du skaffar återförsäljare
Provläs, se vad andra tycker och beställ till kampanjpris i Redaktionens egen bokhandel ...

Titta lite närmare på ditt företag
☑️ Gör den här enkla förändringen på ditt företag och få nya kunder automatiskt
☑️ Förlorar du kunder på att vara en viktigpetter?
☑️ Behöver ditt företag en enkel make-over för att locka nya kunder?
☑️ 20 enkla sätt att ta ditt företag rakt in i omkörningsfilen
☑️ 10 smarta saker att tänka på när det gäller dina priser
☑️ Så får du kunderna att fatta att det du säljer är bättre än konkurrenternas erbjudande
☑️ 11 enkla saker att tänka på när du utvecklar produkter/tjänster
☑️ 7 farliga tecken på att det du säljer är på väg att tappa fotfästet
☑️ Sätter ditt företag trenderna eller följer ni strömmen?
☑️ Hur du kommer på en ny produkt/tjänst
Älska Kunderna, ta bort konkurrenterna och vässa ditt sälj!
☑️ Hur du får kunderna att se ditt företag som det enda alternativet
☑️ Så lär du känna dina kunder mycket bättre
☑️ 8 Snabba sätt att hitta folk som vill betala för det du säljer
☑️ Så här tänker du på flera målgrupper i taget
☑️ Hur du hittar de nya kunderna snabbare
☑️ Hur du undviker att lägga ner tid på fel kunder
☑️ Stränga listan - ett verktyg för att sortera kunder så du vinner tid och pengar
☑️ Hur du gör en smart analys av dina konkurrenter och hittar deras svaga punkter
☑️ Konkurrentverktyget - gör att du vet mer om konkurrenterna än de vet själva
Lösningar på vanliga säljproblem
☑️ Enkla lösningar på problemet med bristande målsättningar
☑️ Hur du slutar med att skjuta upp saker
☑️ Ett fantastiskt verktyg för att lösa dåligt flöde i säljarbetet
☑️ Hur du gör ditt företag olikt dina konkurrenter med små medel
☑️ Aldrig mer säljskräck
☑️ Hur du blir mycket säkrare inför kundmöten
☑️ Säljpresentationer som alltid fungerar
☑️ Hur du gör för att slippa jobba gratis för att "visa upp dig"
☑️ Hur du gör annonser som drar in pengar, inte bara visar upp ditt företag
☑️ Utskick till nya kunder - hur du gör dem effektivare
☑️ Skriv säljbrev som får nya kunders köplust att vakna
☑️ Hur du aldrig mer missar kunder som ringer men inte köper
☑️ Att skriva offerter som går rakt på målet
Det nya internet
☑️ Det nya sättet att snabbt fixa kunder på internet
☑️ Vilka sockerbitar har du på sajten som lockar kunderna?
☑️ Hur du skriver på nätet – en snabbkurs i att fånga nya kunder
☑️ De tre viktigaste sätten att dra trafik till din sajt och hur du använder dem
Hur du använder nätverk, allianser och återförsäljare
☑️ 20 tips som gör dig till nätverksproffs på några minuter
☑️ 12 viktiga saker att tänka på före mötet
☑️ Hisspresentationen - berätta hur bra ditt företag är på 21 sekunder
☑️ 7 saker du alltid ska säga - 11 saker du ALDRIG ska göra
☑️ 10 smarta saker att säga till en person du inte känner
☑️ Efter mötet - saker som alla glömmer att göra
☑️ Allianser - hur du skapar dem
☑️ 15 tips om hur du skaffar återförsäljare
Provläs, se vad andra tycker och beställ till kampanjpris i Redaktionens egen bokhandel ...