Den här webbplatsen använder cookies i vissa funktioner för att förbättra din upplevelse. Genom att använda webbplatsen accepterar du att cookies används. Du kan läsa mer om cookies här.
I din kundvagn:
Kundvagnen är tom

Artiklar

Konsten att ge konstruktiv kritik




Trots att de flesta av oss är bekanta med begreppet konstruktiv kritik, så är det ändå få som vet vad det verkligen är och hur man ger någon det på ett, just det, konstruktivt sätt.

Här kommer därför ett antal tips som kan hjälpa dig att leverera kritik snyggare nästa gång - och få med dig mottagaren i båten på samma gång. ( i motsats till att skapa dåligt självförtroende och försvarsbeteenden).


1. Först och främst - vänta inte för länge. Om du tar upp något som har hänt mer än en gång, eller som hände förra månaden kommer folk bara undra varför du tog så lång tid på dig att säga det. Du måste snappa upp problemet omedelbart, medan det fortfarande är aktuellt.

2. Hantera ett (1) problem i taget. Kom inte dragandes med en lista över saker du är frustrerad över. En sak per gång är nog och det betyder att du måste välja vad du vill ta upp noga.

3. Ha känslorna under kontroll. Försök inte förbättra andra människor när du själv är arg.

4. Gör det enskilt. Kritisera aldrig någon inför andra eftersom det är nedvärderande och dessutom gör det bara den som blir kritiserad låst och försvarsbenägen.

5. Försök att leverera din kritik som en fråga. Istället för att säga: "Du blir aldrig klar i tid", kan du fråga "Hur kommer det sig att du är sen med leveranserna så ofta?"

6. Undvik känsliga och kategoriska ord. "Alltid" och "aldrig" är ord som uppmuntrar till strid. Om du säger "Du lyssnar aldrig" så ber du om bråk istället för lösningar.

Sveriges populäraste bok för företagare som vill hitta nya kunder




Titta lite närmare på ditt företag
☑️ Gör den här enkla förändringen på ditt företag och få nya kunder automatiskt
☑️ Förlorar du kunder på att vara en viktigpetter?
☑️ Behöver ditt företag en enkel make-over för att locka nya kunder?
☑️ 20 enkla sätt att ta ditt företag rakt in i omkörningsfilen
☑️ 10 smarta saker att tänka på när det gäller dina priser
☑️ Så får du kunderna att fatta att det du säljer är bättre än konkurrenternas erbjudande
☑️ 11 enkla saker att tänka på när du utvecklar produkter/tjänster
☑️ 7 farliga tecken på att det du säljer är på väg att tappa fotfästet
☑️ Sätter ditt företag trenderna eller följer ni strömmen?
☑️ Hur du kommer på en ny produkt/tjänst

Älska Kunderna, ta bort konkurrenterna och vässa ditt sälj!
☑️ Hur du får kunderna att se ditt företag som det enda alternativet
☑️ Så lär du känna dina kunder mycket bättre
☑️ 8 Snabba sätt att hitta folk som vill betala för det du säljer
☑️ Så här tänker du på flera målgrupper i taget
☑️ Hur du hittar de nya kunderna snabbare
☑️ Hur du undviker att lägga ner tid på fel kunder
☑️ Stränga listan - ett verktyg för att sortera kunder så du vinner tid och pengar
☑️ Hur du gör en smart analys av dina konkurrenter och hittar deras svaga punkter
☑️ Konkurrentverktyget - gör att du vet mer om konkurrenterna än de vet själva

Lösningar på vanliga säljproblem
☑️ Enkla lösningar på problemet med bristande målsättningar
☑️ Hur du slutar med att skjuta upp saker
☑️ Ett fantastiskt verktyg för att lösa dåligt flöde i säljarbetet
☑️ Hur du gör ditt företag olikt dina konkurrenter med små medel
☑️ Aldrig mer säljskräck
☑️ Hur du blir mycket säkrare inför kundmöten
☑️ Säljpresentationer som alltid fungerar
☑️ Hur du gör för att slippa jobba gratis för att "visa upp dig"
☑️ Hur du gör annonser som drar in pengar, inte bara visar upp ditt företag
☑️ Utskick till nya kunder - hur du gör dem effektivare
☑️ Skriv säljbrev som får nya kunders köplust att vakna
☑️ Hur du aldrig mer missar kunder som ringer men inte köper
☑️ Att skriva offerter som går rakt på målet

Det nya internet
☑️ Det nya sättet att snabbt fixa kunder på internet
☑️ Vilka sockerbitar har du på sajten som lockar kunderna?
☑️ Hur du skriver på nätet – en snabbkurs i att fånga nya kunder
☑️ De tre viktigaste sätten att dra trafik till din sajt och hur du använder dem

Hur du använder nätverk, allianser och återförsäljare
☑️ 20 tips som gör dig till nätverksproffs på några minuter
☑️ 12 viktiga saker att tänka på före mötet
☑️ Hisspresentationen - berätta hur bra ditt företag är på 21 sekunder
☑️ 7 saker du alltid ska säga - 11 saker du ALDRIG ska göra
☑️ 10 smarta saker att säga till en person du inte känner
☑️ Efter mötet - saker som alla glömmer att göra
☑️ Allianser - hur du skapar dem
☑️ 15 tips om hur du skaffar återförsäljare

Provläs, se vad andra tycker och beställ till kampanjpris i Redaktionens egen bokhandel ...


7. Ta upp saker som kan ändras. Att peka ut problem utan att du bryr dig om att hjälpa till att lösa dem är både elakt, meningslöst och kortsiktigt. Om du inte vill vara med och lösa problemet så har du inte rätt att ta upp det.

8. Hantera ilska. Om någon är arg - släng inte bensin på brasan genom att säga saker som "Du måste lugna ner dig lite".
Säg istället: "Jag kan inte ta in det här om du inte lugnar ner dig". Då är det deras val. Vill de att du ska förstå problemet är det bäst att de lugnar ner sig.

9. Säg något bra också. Om du vill att din kritik ska bli riktigt konstruktiv och inte bara gnäll är det smart att också ge den du kritiserar komplimanger för något. Det visar att du också har bra saker att säga om handlingarna du kritiserar. Hörde du det där sista? Handlingarna - kritisera dem, inte personen.

Träna nu

Och en sak till!
"Din kollega är en latmask, din chef kritisk till allt och din släkting bara ältar. De superjobbiga människorna finns i allas omgivning och kan göra dig både frustrerad och irriterad. Lär dig hantera dem, så blir de enklare att leva med."

Så skrev tidningen Expressen om nedanstående bok när den kom och tidlös som den är fortsätter boken att hjälpa läsare att hantera alla jobbiga typer de träffar på i vardagen. Den kan hjälpa dig också med snabba verktyg så du slipper lida över andra människors oförmåga att vara hyfsade och trevliga. Läs den du också❤️

Vill du ha svart bälte i konflikthantering? ❤️

En läsarröst
"Ja, boken har hjälpt mig mycket. Boken är bra för den tar upp aspekter som man inte har tänkt på. Den ger tips om hur man kan, utan att vara otrevlig, 'avväpna', en persons elaka kommentarer. Jag använder den som en uppslagsbok, och jag läser på, innan jag träffar en jobbig person."
Margareta Schützer


Klicka här, provläs, läs vad andra tycker och få ett superbjudande.
(Länken leder till vår egen bokhandel där du får boken minst 90 kronor billigare än i bokhandeln).


Andra läser om...

Dela det här:
Dela den här sidan på Facebook
Artikeln är skyddad med Google authorship

Våra mest sålda böcker

Våra mest lästa artiklar

Starta-Eget.se är ett projekt inom Bokförlaget Redaktionen
stefan@redaktionen.se