
Det finns massor skrivet och talat om om hur en säljare ska vara men faktum är att det lättaste sättet att bli en bra säljare är att kopiera dina egna bästa erfarenheter av möten med säljare. I rollen som köpare är det lätt att se vad som är en bra säljare.
Jag är ju förespråkare för en mjukare variant av försäljningsteknik, det vet du redan men även om man inte skriker KÖP i örat på kunden så måste man se till att nå fram ordentligt. Det är det du ska få tips om nu.
6 enkla tips om hur du övertygar kunderna att du är bäst
1. Sälj det du tror på
DU måste känna att det du säljer är bra och att du gör köparen en tjänst när du säljer till honom/henne. Då går ofta resten av sig självt – du säljer mer, sover gott om nätterna och går gärna till jobbet. Allt det där syns på dig och din entusiasm är säljande i sig. Om du inte tror på det du säljer - sälj något annat.
2. Visa din kund vad han/hon tjänar på att lyssna på dig
Kundfokus är ett enormt utslitet ord i alla säljorganisationer. Knappt någon verkar veta vad det betyder. Visa din kund att du är villig att sätta dig in i hans/hennes situation och att du är mer än professionell partner till din kund än en traditionell säljare. Jag tror stenhårt på att försäljning handlar om att göra sig till kundernas vän. På riktigt.
3. Se till att ha svar på alla invändningar och frågor
Även om din kund håller med om fördelarna du just berättat om så finns det ofta invändningar och frågor som måste bemötas rätt. Det här handlar förstås till en del om erfarenhet. Bra säljare samlar på invändningar, kommer på egna och förbereder sina svar så att kunden blir säker. Och om det är något du inte kan svara på – då fungerar gammal hederlig ärlighet bäst: jag kan inte svara på det just nu men jag tar reda på det och återkommer inom en timme. Det är okej att inte veta. Det är inte okej att hitta på svar.
4. Ställ frågor hellre än att komma med påståenden
Frågor ger dig kontrollen eftersom du får veta vad kunden tänker där inne i huvudet. Med frågor får du reda på vad din kund tycker är viktigt. En kund kanske struntar fullkomligt i att din skrivare skriver ut med fotokvalitet – han vill bara ha en riktigt snabb skrivare. Du måste fråga saker för att få veta. Om du inte gör det så börjar din kund tänka på annat=vilka andra företag som kan lösa hans problem. Med frågor kan du identifiera olika personlighetstyper och varför de vill köpa. Du kanske tycker att kunden klarar sig med kameran c200 och det är ju snällt av dig men kunden orkar inte leva med tanken att inte ha den vassaste kameran i grannskapet. Människor är olika. Alla är inte ute efter det billigaste. Alla är inte ute efter det bästa. Alla är olika och dina frågor leder dig fram till vem du pratar med.
Överlev och blomstra under lågkonjunkturen!

Det är inget tvivel om att Sverige går in i en ny lågkonjunktur. Rekordhöga energipriser, en galopperande inflation och stigande räntor får svenskarna att hålla hårdare i plånboken nu.
Resultatet är att många företag kommer att gå omkull och många anställda kommer att förlora sina jobb.
Pessimismen är stor och det är lätt att ryckas med om man inte aktar sig.
Det finns hopp och det finns ljuspunkter
Ja, det kommer att bli tufft ett tag men även lågkonjunkturer erbjuder möjligheter om man bara bestämmer sig och fokuserar på ljuset som ändå finns på många sätt.
Den här boken är full av konkreta tips och handlingsplaner som är gjorda för att minska stötarna och faktiskt se till att ditt företag både överlever och växer under den här tiden – och kommer ut starkare på andra sida.
475 överlevnadstips för för små företag i tuffa tider uppmanar dig: Delta inte i lågkonjunkturen!
Så, låt dig inte skrämmas – ta istället fart nu och paddla mot strömmen. För det är ju vad det handlar om i ett nötskal. I högkonjunktur kan du glida med och bara styra – i lågkonjunktur måste du kavla upp ärmarna och låta paddeln gå snabbare i vattnet för att du ska hålla farten uppe och komma någonstans.
Lösningen är att göra mer av det som fungerar, att bita ihop, att öka takten och inte börja gnälla utan kämpa. Det gäller alla på hela företaget. Det är en fajt nu. Och du ska vinna den.
Ur innehållet:
☑️ 118 enkla metoder för att göra försäljningen bättre
☑️ 122 sätt att få koll på kostnaderna
☑️ 30 tips som hjälper dig att ändra tankesätt
☑️ 72 snabba tips om hur du gör ditt jobb smartare och effektivare
☑️ 20 sätt att anpassa din produkt/tjänst till lågkonjunkturen
☑️ 30 tankar om hur du tar med kunderna på resan
☑️ 35 tips om hur du jobbar effektivare med hjälp av internet
☑️ 54 saker du måste tänka på för att få med personalen
☑️ 11 viktiga tips som hjälper dig att bygga en bättre framtid
Boken är skriven av Stefan Ekberg, författare till ett femtiotal böcker för folk som vill lite mer än andra. Den här boken är ett direkt svar på den allmänna pessimismen och är uppbyggd för att snabbt ge dig inspiration så ditt företag inte bara överlever utan växer under lågkonjunkturen.
Läs om 475 överlevnadstips för för små företag i tuffa tider och få ett fantastiskt erbjudande.

Det är inget tvivel om att Sverige går in i en ny lågkonjunktur. Rekordhöga energipriser, en galopperande inflation och stigande räntor får svenskarna att hålla hårdare i plånboken nu.
Resultatet är att många företag kommer att gå omkull och många anställda kommer att förlora sina jobb.
Pessimismen är stor och det är lätt att ryckas med om man inte aktar sig.
Det finns hopp och det finns ljuspunkter
Ja, det kommer att bli tufft ett tag men även lågkonjunkturer erbjuder möjligheter om man bara bestämmer sig och fokuserar på ljuset som ändå finns på många sätt.
Den här boken är full av konkreta tips och handlingsplaner som är gjorda för att minska stötarna och faktiskt se till att ditt företag både överlever och växer under den här tiden – och kommer ut starkare på andra sida.
475 överlevnadstips för för små företag i tuffa tider uppmanar dig: Delta inte i lågkonjunkturen!
Så, låt dig inte skrämmas – ta istället fart nu och paddla mot strömmen. För det är ju vad det handlar om i ett nötskal. I högkonjunktur kan du glida med och bara styra – i lågkonjunktur måste du kavla upp ärmarna och låta paddeln gå snabbare i vattnet för att du ska hålla farten uppe och komma någonstans.
Lösningen är att göra mer av det som fungerar, att bita ihop, att öka takten och inte börja gnälla utan kämpa. Det gäller alla på hela företaget. Det är en fajt nu. Och du ska vinna den.
Ur innehållet:
☑️ 118 enkla metoder för att göra försäljningen bättre
☑️ 122 sätt att få koll på kostnaderna
☑️ 30 tips som hjälper dig att ändra tankesätt
☑️ 72 snabba tips om hur du gör ditt jobb smartare och effektivare
☑️ 20 sätt att anpassa din produkt/tjänst till lågkonjunkturen
☑️ 30 tankar om hur du tar med kunderna på resan
☑️ 35 tips om hur du jobbar effektivare med hjälp av internet
☑️ 54 saker du måste tänka på för att få med personalen
☑️ 11 viktiga tips som hjälper dig att bygga en bättre framtid
Boken är skriven av Stefan Ekberg, författare till ett femtiotal böcker för folk som vill lite mer än andra. Den här boken är ett direkt svar på den allmänna pessimismen och är uppbyggd för att snabbt ge dig inspiration så ditt företag inte bara överlever utan växer under lågkonjunkturen.
Läs om 475 överlevnadstips för för små företag i tuffa tider och få ett fantastiskt erbjudande.
5. Släng fram bevisen för att du är bäst
Det finns inget som gör mig som kund mer avslappnad än att få veta att manicken X fick bäst i test i tidningen. Och lika bra är det att få reda på vad andra i min situation har tyckt om det jag ska köpa. Om andra har gillat det jag står där och är lite osäker på fortfarande, då känns allt mycket lättare. Hrm hrm (det där var en harkling) - du har väl frågat dina gamla kunder vad de tycker är bäst med att göra affärer med dig så du kan använda dem som referenser. Har du inte gjort det? Herregud, jag har ju tjatat på dig i flera år att du ska göra det. Gör det nu så kommer du att sälja mer.
6. Visa varför det är värt pengarna
Hur riskfritt kan du göra köpet för kunderna? Jag tycker att det är alla säljares plikt att göra det så lätt som möjligt för kunderna. Som kund vet man redan tricken: Först är säljaren jättetrevlig eftersom han vädrar en affär – men när jag väl köpt och något händer blir han jättesvår att få hjälp av. Just den här oron är löjligt lätt att ta bort från kunden. Ett bra sätt är att göra ett enkelt A-4-brev med några punkter som visar kunden vad han/hon kan förvänta sig efter köpet. Det kan handla om hur supporten ser ut (Vi hjälper dig inom 24 timmar), vad som händer om manicken går sönder( vi byter ut eller lagar inom 24 timmar), ångerrätt (Du har fri bytesrätt inom tio dagar) osv. Testa att göra ett sånt här dokument så får du se hur många av de osäkra köparna som faktiskt slår till direkt bara för att de känner sig säkrare.
Kör på nu

SUPERERBJUDANDE JUST NU!
Konsten att småprata (även om du hatar det)❤️

Här är boken som hjälper dig att bli bekväm på mötet, hos kunden, på festen eller när du träffar ytligt bekanta som du vill (eller måste) prata närmare med.
En läsarröst
”Det jag uppskattar mest är att jag har så kul när jag läser och då minns man lättare vad man ska säga i trängda situationer. Boken har gett mig konkreta repliker i situationer där jag tidigare varit svarslös.”
Birgitta Edholm, Noraström
Klicka här, provläs, läs vad andra tycker och få ett superbjudande.
Konsten att småprata (även om du hatar det)❤️

Här är boken som hjälper dig att bli bekväm på mötet, hos kunden, på festen eller när du träffar ytligt bekanta som du vill (eller måste) prata närmare med.
En läsarröst
”Det jag uppskattar mest är att jag har så kul när jag läser och då minns man lättare vad man ska säga i trängda situationer. Boken har gett mig konkreta repliker i situationer där jag tidigare varit svarslös.”
Birgitta Edholm, Noraström
Klicka här, provläs, läs vad andra tycker och få ett superbjudande.
Var har du hamnat? Läs allt om företaget bakom den här sidan här
Glöm inte att ha det roligt också ...😊