
Idag - Lär dig att tänka som en journalist
För att nå framgång i ditt PR-arbete är det viktigt att du sätter dig in i journalisternas arbetssituation.
Genom att leverera det journalister behöver på det sätt han/hon föredrar, har du lagt grunden till en
god relationsom på sikt har alla förutsättningar att leda till publicitet.
Här följer några saker du bör tänka på enligt Bernd Schmitz, författare till PR Handboken:
Respektera deadlines
För det första, kom ihåg att alla nyhetsjournalister ständigt lever med en deadline hängande över sig.
Att rapportera om det senaste handlar nämligen till stora delar om att vara först. Om din nyhet riskerar att
vara gammal innan den hinner gå till tryck, kommer den inte publiceras. Bemöda dig därför med att ta reda
på vilka deadlines som gäller för de tidningar som är relevanta för dig och ditt företag eller organisation.
Använd tekniken
I och med att reportrar befinner sig under konstant tidspress, föredrar de flesta av dem att få pressmeddelanden
i elektronisk form. På det sättet slipper de att ödsla värdefull tid på att själva skriva in fakta från ditt
meddelande.
När du skickar ett pressmeddelande via e-post, se till att skriva in det direkt i e-brevet - bifoga aldrig ditt
meddelande som ett separat dokument! Det kommer antagligen att kastas - alla är rädda för att smittas
med datavirus. Har du bilder till ditt meddelande, bra, men bifoga dem inte i e-brevet, publicera dem
istället i bildarkivet på din hemsida och ange adressen till dem i ditt e-brev.
Nyhetsvärdera och skicka till rätt person
Var hård mot dig själv - om du inte helhjärtat kan svara ja på frågan "är din nyhet intressant även för personer utanför företaget/organisationen?", så ska du inte skicka ut ett pressmeddelande om den.
Att leverera material som journalisterna inte kan använda sig av är dåligt för relationerna. När det gäller detta rekommenderar jag dig att leva efter devisen - en gång är ingen gång, två gånger är två för mycket.
Var också alltid noggrann med att vända dig till de journalister som verkligen bevakar din bransch eller ditt
verksamhetsområde. Skickar du ett pressmeddelande om försäljningsresultat till en nöjesreporter, visar du
prov på bristande intresse och respekt för journalisten i fråga. Varför ska han eller hon då vara hövlig tillbaka?
Skicka heller aldrig samma meddelande till flera reportrar på samma tidning med hopp om att någon ska
nappa - snarare än att slåss om att få skriva om din nyhet, är risken överhängande att din nyhet hamnar i
papperskorgen.
Nyhetsbevakningen tar aldrig time out
Även då ditt företag eller organisation inte har någon nyhet att förmedla, kommer journalisterna att fortsätta att bevaka din bransch. Därför kan, och bör du alltid, se till att vara en källa till information. Låt säga att du kommer över en branschrapport som du tror skulle kunna intressera. Skicka den till din journalistkontakt med en liten notis "tänkte att detta kunde vara av intresse för dig...". Även om detta kanske inte ger någon direkt publicitet, kommer den journalisten att komma ihåg dig nästa gång han eller hon behöver ett citat från någon i branschen.
Glöm inte att ha det roligt också ...😊
Var har du hamnat? Läs allt om företaget bakom den här sidan här
Vill du ha fler liknande tips en gång i månaden?
Prenumerera gratis på månadsbrevet PR-tipset här:

Vill du bli expert på PR?
Brevet visar hur du skapar bättre relationer med omvärlden och gör ditt PR-arbete effektivare.
PR-tipset har 4 600 läsare och kom igång 2007.
Det är helt gratis att prenumerera och du kan avsluta prenumerationen när som helst
EXTRA BONUS - som prenumerant är du med i månadsutlottningen av bokpaket med böcker om marknadsföring från Bokförlaget Redaktionen.
Här läser du exempel på PR-tipset.
Kom ihåg att alla uppgifter du lämnar till oss: namn, postadress och e-postadress - stannar i företaget.
Din adress kommer inte att säljas, bytas eller delas med andra företag, organisationer eller privatpersoner.
Sveriges populäraste bok för företagare som vill hitta nya kunder

Titta lite närmare på ditt företag
☑️ Gör den här enkla förändringen på ditt företag och få nya kunder automatiskt
☑️ Förlorar du kunder på att vara en viktigpetter?
☑️ Behöver ditt företag en enkel make-over för att locka nya kunder?
☑️ 20 enkla sätt att ta ditt företag rakt in i omkörningsfilen
☑️ 10 smarta saker att tänka på när det gäller dina priser
☑️ Så får du kunderna att fatta att det du säljer är bättre än konkurrenternas erbjudande
☑️ 11 enkla saker att tänka på när du utvecklar produkter/tjänster
☑️ 7 farliga tecken på att det du säljer är på väg att tappa fotfästet
☑️ Sätter ditt företag trenderna eller följer ni strömmen?
☑️ Hur du kommer på en ny produkt/tjänst
Älska Kunderna, ta bort konkurrenterna och vässa ditt sälj!
☑️ Hur du får kunderna att se ditt företag som det enda alternativet
☑️ Så lär du känna dina kunder mycket bättre
☑️ 8 Snabba sätt att hitta folk som vill betala för det du säljer
☑️ Så här tänker du på flera målgrupper i taget
☑️ Hur du hittar de nya kunderna snabbare
☑️ Hur du undviker att lägga ner tid på fel kunder
☑️ Stränga listan - ett verktyg för att sortera kunder så du vinner tid och pengar
☑️ Hur du gör en smart analys av dina konkurrenter och hittar deras svaga punkter
☑️ Konkurrentverktyget - gör att du vet mer om konkurrenterna än de vet själva
Lösningar på vanliga säljproblem
☑️ Enkla lösningar på problemet med bristande målsättningar
☑️ Hur du slutar med att skjuta upp saker
☑️ Ett fantastiskt verktyg för att lösa dåligt flöde i säljarbetet
☑️ Hur du gör ditt företag olikt dina konkurrenter med små medel
☑️ Aldrig mer säljskräck
☑️ Hur du blir mycket säkrare inför kundmöten
☑️ Säljpresentationer som alltid fungerar
☑️ Hur du gör för att slippa jobba gratis för att "visa upp dig"
☑️ Hur du gör annonser som drar in pengar, inte bara visar upp ditt företag
☑️ Utskick till nya kunder - hur du gör dem effektivare
☑️ Skriv säljbrev som får nya kunders köplust att vakna
☑️ Hur du aldrig mer missar kunder som ringer men inte köper
☑️ Att skriva offerter som går rakt på målet
Det nya internet
☑️ Det nya sättet att snabbt fixa kunder på internet
☑️ Vilka sockerbitar har du på sajten som lockar kunderna?
☑️ Hur du skriver på nätet – en snabbkurs i att fånga nya kunder
☑️ De tre viktigaste sätten att dra trafik till din sajt och hur du använder dem
Hur du använder nätverk, allianser och återförsäljare
☑️ 20 tips som gör dig till nätverksproffs på några minuter
☑️ 12 viktiga saker att tänka på före mötet
☑️ Hisspresentationen - berätta hur bra ditt företag är på 21 sekunder
☑️ 7 saker du alltid ska säga - 11 saker du ALDRIG ska göra
☑️ 10 smarta saker att säga till en person du inte känner
☑️ Efter mötet - saker som alla glömmer att göra
☑️ Allianser - hur du skapar dem
☑️ 15 tips om hur du skaffar återförsäljare
Provläs, se vad andra tycker och beställ till kampanjpris i Redaktionens egen bokhandel ...

Titta lite närmare på ditt företag
☑️ Gör den här enkla förändringen på ditt företag och få nya kunder automatiskt
☑️ Förlorar du kunder på att vara en viktigpetter?
☑️ Behöver ditt företag en enkel make-over för att locka nya kunder?
☑️ 20 enkla sätt att ta ditt företag rakt in i omkörningsfilen
☑️ 10 smarta saker att tänka på när det gäller dina priser
☑️ Så får du kunderna att fatta att det du säljer är bättre än konkurrenternas erbjudande
☑️ 11 enkla saker att tänka på när du utvecklar produkter/tjänster
☑️ 7 farliga tecken på att det du säljer är på väg att tappa fotfästet
☑️ Sätter ditt företag trenderna eller följer ni strömmen?
☑️ Hur du kommer på en ny produkt/tjänst
Älska Kunderna, ta bort konkurrenterna och vässa ditt sälj!
☑️ Hur du får kunderna att se ditt företag som det enda alternativet
☑️ Så lär du känna dina kunder mycket bättre
☑️ 8 Snabba sätt att hitta folk som vill betala för det du säljer
☑️ Så här tänker du på flera målgrupper i taget
☑️ Hur du hittar de nya kunderna snabbare
☑️ Hur du undviker att lägga ner tid på fel kunder
☑️ Stränga listan - ett verktyg för att sortera kunder så du vinner tid och pengar
☑️ Hur du gör en smart analys av dina konkurrenter och hittar deras svaga punkter
☑️ Konkurrentverktyget - gör att du vet mer om konkurrenterna än de vet själva
Lösningar på vanliga säljproblem
☑️ Enkla lösningar på problemet med bristande målsättningar
☑️ Hur du slutar med att skjuta upp saker
☑️ Ett fantastiskt verktyg för att lösa dåligt flöde i säljarbetet
☑️ Hur du gör ditt företag olikt dina konkurrenter med små medel
☑️ Aldrig mer säljskräck
☑️ Hur du blir mycket säkrare inför kundmöten
☑️ Säljpresentationer som alltid fungerar
☑️ Hur du gör för att slippa jobba gratis för att "visa upp dig"
☑️ Hur du gör annonser som drar in pengar, inte bara visar upp ditt företag
☑️ Utskick till nya kunder - hur du gör dem effektivare
☑️ Skriv säljbrev som får nya kunders köplust att vakna
☑️ Hur du aldrig mer missar kunder som ringer men inte köper
☑️ Att skriva offerter som går rakt på målet
Det nya internet
☑️ Det nya sättet att snabbt fixa kunder på internet
☑️ Vilka sockerbitar har du på sajten som lockar kunderna?
☑️ Hur du skriver på nätet – en snabbkurs i att fånga nya kunder
☑️ De tre viktigaste sätten att dra trafik till din sajt och hur du använder dem
Hur du använder nätverk, allianser och återförsäljare
☑️ 20 tips som gör dig till nätverksproffs på några minuter
☑️ 12 viktiga saker att tänka på före mötet
☑️ Hisspresentationen - berätta hur bra ditt företag är på 21 sekunder
☑️ 7 saker du alltid ska säga - 11 saker du ALDRIG ska göra
☑️ 10 smarta saker att säga till en person du inte känner
☑️ Efter mötet - saker som alla glömmer att göra
☑️ Allianser - hur du skapar dem
☑️ 15 tips om hur du skaffar återförsäljare
Provläs, se vad andra tycker och beställ till kampanjpris i Redaktionens egen bokhandel ...