
Vill du höra världens lättaste sätt att gå rakt in i väggen utan att passera Prozac-burken? Det är att säga ja till varenda människa som vill att du ska göra saker åt dem, för dem eller med dem. En del människor kan inte säga nej. De är rädda att förlora ett jobb, rädda att göra andra besvikna och rädda för att konfronteras på olika sätt på grund av detta ord – nej. Det läskiga här är att de som säger ja hela tiden blir mindre respekterade av andra. Om du har en kund som vänjer sig vid att det är ok att ringa dig alldeles för sent för att få jobbet gjort, så kommer han att göra det. Om du säger ja till alla som vill att du ska göra saker så finns det bara en förlorare och det blir till sist du eftersom all press till slut påverkar dig även privat.
För att lösa det här problemet (jag har det också) så får man bli sin egen chef. Om du till exempel redan jobbar efter en plan för att lösa något eller redan har fullt upp med det du gör just nu så måste du säga det. Herregud, det är din hälsa vi pratar om här. Och eftersom du är din egen chef och den chefen bryr sig om din hälsa så ger chefen dig order att säga nej. Lät det där larvigt? Ja, lite, men det du måste förstå är att andra människor alltid kommer att vilja ha din tid till olika saker och det är ditt jobb att se till att den tid du lägger ner är bra för dig också. Hörde du det där? Det måste vara bra för dig också. Ibland får man ju skarva lite. Det kanske inte går att säga till en stor kund att du inte har tid eftersom risken finns att de går till andra istället. Det gäller att balansera det här förstås och kanske till och med ljuga lite ibland för att behålla balansen.
Så när någon föreslår att du ska göra något som du egentligen inte har tid med, testa det här:
– Jag är mitt i flera andra projekt just nu.
Om du låter folk veta att du har andra saker på gång så behöver du inte ha några andra ursäkter. Det säger mer om att du faktiskt är så bra att andra kunder redan bokat in dig.
– Jag är inte säker på att just det här passar min inriktning.
Du tar ansvar och säger att resultatet du kan leverera kanske inte blir så bra som du vill att allt du gör ska vara.
– Jag avskyr att splittra uppmärksamheten mellan flera projekt.
Visar ansvar.
– Jag har ett annat åtagande som måste bli klart först.
Det kan vara att du behöver tid för dig själv – eller en annan sak som du inte vill berätta om.
- Jag har inga erfarenheter av det.
Du föreslår att de använder en person som kan det bättre.
– Det där kommer ni klara galant själva
Folk ber om hjälp för att de är osäkra. Det kan räcka med att du hjälper dem med stöd
– Jag behöver lägga mer tid på familjen just nu.
Alltså, inte jobba övertid med annat.
– Jag behöver lägga ner tid på jobbet just nu.
När innebandyföreningen behöver en ny ordförande och alla tittar i golvet när frågan kommer upp på mötet.
– Jag behöver lägga lite mer tid på mig själv just nu.
Det är ok att vara självisk ibland.
– Jag har mycket nu och hoppar hellre av än gör ett dåligt jobb.
Ansvar igen.
– Jag gör hellre en annan del av det jobbet.
Visar engagemang, men säger också att just det du är tillfrågad om inte passar just nu.
– Jag vet en annan person som kan göra jobbet.
Du erbjuder en annan lösning.
– Nej.
Ibland är det faktiskt ok att bara säga nej.
– Inte just nu men jag kan göra det senare.
Visar din vilja men brist på tid just nu.
– Det har tyvärr dykt upp en akut grej som jag måste ta hand om.
Ett sätt att slippa uppgifter som inte gagnar dina mål utan att behöva förklara vad det är.
– Spännande, så du tycker att jag ska släppa det viktiga projektet jag håller på med nu.
Det här är ett bra sätt att lämna över ansvaret till den som vill att du ska göra något som inte är meningsfullt. Det blir deras ansvar istället för ditt.
– Kan jag svara på det imorgon?
Ett bra sätt för den som har svårt att säga nej är just att få betänketid. Bra för dig som är en impulsiv ja-sägare. Ofta är det ju så att de som vill dig något, alltid smickrar och förför med orden om hur bra det skulle vara om just du gjorde det här (oftast om saker som du inte tjänar på). Om du känner att du har svårt att stå emot smicker är det bra att alltid förhala beslut på det här sättet. Att alltid säga att du ska tänka på saken ger dig tid att svalna.
Är du för snäll för ditt eget bästa?
Här är handboken för alla snälla människor som behöver bli bättre på att ta hand om sig själva❤️

En läsarröst
"Jag tycker precis som boken att man ska vara snäll mot de snälla och jag gillar att det finns verktyg i boken att använda när man träffar på (och det gör man) personer som alltid ska dominera och få som de vill. Det här är en bok av en snäll person till andra snälla personer.
I love it!❤️"
Lena Hansson, Sthlm
Klicka här, provläs, läs vad andra tycker och få ett superbjudande.
(Länken leder till vår egen bokhandel där du får boken minst 90 kronor billigare än i bokhandeln).
Här är handboken för alla snälla människor som behöver bli bättre på att ta hand om sig själva❤️

En läsarröst
"Jag tycker precis som boken att man ska vara snäll mot de snälla och jag gillar att det finns verktyg i boken att använda när man träffar på (och det gör man) personer som alltid ska dominera och få som de vill. Det här är en bok av en snäll person till andra snälla personer.
I love it!❤️"
Lena Hansson, Sthlm
Klicka här, provläs, läs vad andra tycker och få ett superbjudande.
(Länken leder till vår egen bokhandel där du får boken minst 90 kronor billigare än i bokhandeln).
Var har du hamnat? Läs allt om företaget bakom den här sidan här
Glöm inte att ha det roligt också ...😊
Vill du ha fler liknande tips en gång i månaden?
Prenumerera gratis på månadsbrevet Smartare Liv här:

Lev smartare och ha det roligare
Du får konkreta tips om allt från personlig utveckling, praktiska råd om dina pengar, familjeliv och jobbet - allt för att du ska kunna leva ett smartare liv.
Smartare liv startade så sent som hösten 2012 och har drygt 7 000 prenumeranter
Det är helt gratis att prenumerera och du kan avsluta prenumerationen när som helst
EXTRA BONUS - som prenumerant är du med i månadsutlottningen av bokpaket med smarta böcker från Ego förlag om att leva ett smartare liv.
Här kan du se om Nyhetsbrevet Smartare liv är något för dig.
Kom ihåg att alla uppgifter du lämnar till oss: namn, postadress och e-postadress - stannar i företaget.
Din adress kommer inte att säljas, bytas eller delas med andra företag, organisationer eller privatpersoner.
Sveriges populäraste bok för företagare som vill hitta nya kunder

Titta lite närmare på ditt företag
☑️ Gör den här enkla förändringen på ditt företag och få nya kunder automatiskt
☑️ Förlorar du kunder på att vara en viktigpetter?
☑️ Behöver ditt företag en enkel make-over för att locka nya kunder?
☑️ 20 enkla sätt att ta ditt företag rakt in i omkörningsfilen
☑️ 10 smarta saker att tänka på när det gäller dina priser
☑️ Så får du kunderna att fatta att det du säljer är bättre än konkurrenternas erbjudande
☑️ 11 enkla saker att tänka på när du utvecklar produkter/tjänster
☑️ 7 farliga tecken på att det du säljer är på väg att tappa fotfästet
☑️ Sätter ditt företag trenderna eller följer ni strömmen?
☑️ Hur du kommer på en ny produkt/tjänst
Älska Kunderna, ta bort konkurrenterna och vässa ditt sälj!
☑️ Hur du får kunderna att se ditt företag som det enda alternativet
☑️ Så lär du känna dina kunder mycket bättre
☑️ 8 Snabba sätt att hitta folk som vill betala för det du säljer
☑️ Så här tänker du på flera målgrupper i taget
☑️ Hur du hittar de nya kunderna snabbare
☑️ Hur du undviker att lägga ner tid på fel kunder
☑️ Stränga listan - ett verktyg för att sortera kunder så du vinner tid och pengar
☑️ Hur du gör en smart analys av dina konkurrenter och hittar deras svaga punkter
☑️ Konkurrentverktyget - gör att du vet mer om konkurrenterna än de vet själva
Lösningar på vanliga säljproblem
☑️ Enkla lösningar på problemet med bristande målsättningar
☑️ Hur du slutar med att skjuta upp saker
☑️ Ett fantastiskt verktyg för att lösa dåligt flöde i säljarbetet
☑️ Hur du gör ditt företag olikt dina konkurrenter med små medel
☑️ Aldrig mer säljskräck
☑️ Hur du blir mycket säkrare inför kundmöten
☑️ Säljpresentationer som alltid fungerar
☑️ Hur du gör för att slippa jobba gratis för att "visa upp dig"
☑️ Hur du gör annonser som drar in pengar, inte bara visar upp ditt företag
☑️ Utskick till nya kunder - hur du gör dem effektivare
☑️ Skriv säljbrev som får nya kunders köplust att vakna
☑️ Hur du aldrig mer missar kunder som ringer men inte köper
☑️ Att skriva offerter som går rakt på målet
Det nya internet
☑️ Det nya sättet att snabbt fixa kunder på internet
☑️ Vilka sockerbitar har du på sajten som lockar kunderna?
☑️ Hur du skriver på nätet – en snabbkurs i att fånga nya kunder
☑️ De tre viktigaste sätten att dra trafik till din sajt och hur du använder dem
Hur du använder nätverk, allianser och återförsäljare
☑️ 20 tips som gör dig till nätverksproffs på några minuter
☑️ 12 viktiga saker att tänka på före mötet
☑️ Hisspresentationen - berätta hur bra ditt företag är på 21 sekunder
☑️ 7 saker du alltid ska säga - 11 saker du ALDRIG ska göra
☑️ 10 smarta saker att säga till en person du inte känner
☑️ Efter mötet - saker som alla glömmer att göra
☑️ Allianser - hur du skapar dem
☑️ 15 tips om hur du skaffar återförsäljare
Provläs, se vad andra tycker och beställ till kampanjpris i Redaktionens egen bokhandel ...

Titta lite närmare på ditt företag
☑️ Gör den här enkla förändringen på ditt företag och få nya kunder automatiskt
☑️ Förlorar du kunder på att vara en viktigpetter?
☑️ Behöver ditt företag en enkel make-over för att locka nya kunder?
☑️ 20 enkla sätt att ta ditt företag rakt in i omkörningsfilen
☑️ 10 smarta saker att tänka på när det gäller dina priser
☑️ Så får du kunderna att fatta att det du säljer är bättre än konkurrenternas erbjudande
☑️ 11 enkla saker att tänka på när du utvecklar produkter/tjänster
☑️ 7 farliga tecken på att det du säljer är på väg att tappa fotfästet
☑️ Sätter ditt företag trenderna eller följer ni strömmen?
☑️ Hur du kommer på en ny produkt/tjänst
Älska Kunderna, ta bort konkurrenterna och vässa ditt sälj!
☑️ Hur du får kunderna att se ditt företag som det enda alternativet
☑️ Så lär du känna dina kunder mycket bättre
☑️ 8 Snabba sätt att hitta folk som vill betala för det du säljer
☑️ Så här tänker du på flera målgrupper i taget
☑️ Hur du hittar de nya kunderna snabbare
☑️ Hur du undviker att lägga ner tid på fel kunder
☑️ Stränga listan - ett verktyg för att sortera kunder så du vinner tid och pengar
☑️ Hur du gör en smart analys av dina konkurrenter och hittar deras svaga punkter
☑️ Konkurrentverktyget - gör att du vet mer om konkurrenterna än de vet själva
Lösningar på vanliga säljproblem
☑️ Enkla lösningar på problemet med bristande målsättningar
☑️ Hur du slutar med att skjuta upp saker
☑️ Ett fantastiskt verktyg för att lösa dåligt flöde i säljarbetet
☑️ Hur du gör ditt företag olikt dina konkurrenter med små medel
☑️ Aldrig mer säljskräck
☑️ Hur du blir mycket säkrare inför kundmöten
☑️ Säljpresentationer som alltid fungerar
☑️ Hur du gör för att slippa jobba gratis för att "visa upp dig"
☑️ Hur du gör annonser som drar in pengar, inte bara visar upp ditt företag
☑️ Utskick till nya kunder - hur du gör dem effektivare
☑️ Skriv säljbrev som får nya kunders köplust att vakna
☑️ Hur du aldrig mer missar kunder som ringer men inte köper
☑️ Att skriva offerter som går rakt på målet
Det nya internet
☑️ Det nya sättet att snabbt fixa kunder på internet
☑️ Vilka sockerbitar har du på sajten som lockar kunderna?
☑️ Hur du skriver på nätet – en snabbkurs i att fånga nya kunder
☑️ De tre viktigaste sätten att dra trafik till din sajt och hur du använder dem
Hur du använder nätverk, allianser och återförsäljare
☑️ 20 tips som gör dig till nätverksproffs på några minuter
☑️ 12 viktiga saker att tänka på före mötet
☑️ Hisspresentationen - berätta hur bra ditt företag är på 21 sekunder
☑️ 7 saker du alltid ska säga - 11 saker du ALDRIG ska göra
☑️ 10 smarta saker att säga till en person du inte känner
☑️ Efter mötet - saker som alla glömmer att göra
☑️ Allianser - hur du skapar dem
☑️ 15 tips om hur du skaffar återförsäljare
Provläs, se vad andra tycker och beställ till kampanjpris i Redaktionens egen bokhandel ...