Den här webbplatsen använder cookies i vissa funktioner för att förbättra din upplevelse. Genom att använda webbplatsen accepterar du att cookies används. Du kan läsa mer om cookies här.
I din kundvagn:
Kundvagnen är tom

Artiklar

Hamna högre hos sökmotorerna utan konsulter




Tänk om det fanns en marknadsföringsnisch där säljarna inte behöver lova köparna något. Det vore väl något att göra klipp på. Tänk om den nischen i onödan hade gjort sin branschkunskap så diffus, knepig och samtidigt så åtråvärd att folk var villiga att betala tiotusentalskronor varje år för att få köpa något de inte vet vad är. Det skulle väl vara värt lite riskkapital. Och tänk om de här företagen höll sig med grymma säljavdelningar med mottot ”det håller så länge det håller”. Visst vore det lite…oetiskt.
Men förlåt, den nischen finns ju redan. Den handlar med sökmotorpositionering. Eller sökmotoroptimering.

(Ovanstående skrev jag i en krönika i Tidningens Dagens Media).

Sedan smällde det till.
Det var inte en infekterad tå jag trampat på – det visade sig vara en stor fot. Jag hade ingen aning om hur hotfullt det var att ge ut en liten bok om hur man gör för att öka trafiken till en sajt utan att det kostar pengar. Nu viner kulorna i form av telefonsamtal och arga mail varje dag från chefer på företag som är förbannade för att de inte får sälja sina sökmotortjänster ifred.

Och det är klart de är förbannade när de inte ostört får blåsa småföretagare på 10 lax per år för något som sajtägare kan göra bättre själva. Aj, nu sa jag det igen (Hukar bakom skrivbordet för prickskyttarna på taket).

För så här är det:
De här företagen älskar att prata om tekniska lösningar med dig och de hatar att prata om flum, alltså sånt som rätt innehåll, rätt ton, rätt stil för att tilltala målgruppen för sajten. SÅNT SOM ÄR HUNDRA GÅNGER VIKTIGARE men som de inte har på kunskapsmenyn.

Sveriges populäraste och mest konkreta bok för dig som ska starta eget



☑️ Så tar du steget från anställd till företagare
☑️ Hur du skaffar kunder snabbt – massor av konkreta tips
☑️ Hur du gör för att få kunderna att välja ditt företag framför konkurrenterna
☑️ Dina viktigaste marknadsföringsverktyg och hur du använder dem
☑️ Konsten att skriva oslagbara säljbrev
☑️ Konsten att skriva säljande offerter
☑️ Hur du skapar lönsamma samarbeten med andra
☑️ Hur du snabbt får igång ett nätverk
☑️ Hur du gör visitkort, broschyrer och annonser som säljer
☑️ Hur du lär dig att sälja öga mot öga - och tycka om det
☑️ Hur du säljer via telefonen

Så blir du den perfekt företagaren
☑️ 10 smarta sätt att ta fram en bra affärsidé
☑️ 12 fantastiska saker som händer med din personlighet inom ett år
☑️ Vanliga överraskningar för den som går från anställd till företagare
☑️ Tio karriärer som du måste behärska när du startar eget
☑️ De fem viktigaste prövningarna du kommer att möta när du startar eget
☑️ Starta eget med en kompis – viktiga saker att tänka på

Skaffa koll på företagets pengar redan från starten
☑️ Hur du gör en startbudget för ett eget företag
☑️ Bidrag du kan söka och hur du gör
☑️ Var du skaffar pengarna att starta för
☑️ Viktiga kontakter med riskkapitalbolag, banker, ALMI och andra aktörer
☑️ Hur du skaffar pengar till ny idé eller produkt
☑️ Konsten att få betalt för en faktura – även om kunden krånglar
☑️ Bokföring – enklare än du tror
☑️ Bra saker med en ordnad bokföring
☑️ Allt om skatter, F-skattsedlar och moms
☑️ Två budgetar du behöver behärska

Internetmarknadsföring för ditt nya företag
☑️ Allt du behöver veta för att komma igång på nätet
☑️ Varför det är bra för ditt företag med en hemsida
☑️ Hur du skapar en säljande hemsida för ditt företag
☑️ Hemligheterna med att skapa lönsamhet på Internet
☑️ Hur du snabbt skapar en lönsam Internetnärvaro
☑️ Tjugo viktiga saker att ha på din hemsida

Praktiska saker
☑️ Affärsplan – istället för kalldusch
☑️ Hur du väljer företagsform - enskild firma, handelsbolag eller aktiebolag
☑️ Hur du väljer ett företagsnamn som ger kunderna idéer
☑️ Viktiga saker att tänka på om du skaffar lokal
☑️ Allt om tillstånd och försäkringar
☑️ Vilka kan hjälpa dig när du startar eget företag
☑️ Hur du planerar din marknadsföring effektivt
☑️ Hur du gör en marknadsplan för en egen firma
☑️ Starta enskild firma
☑️ Starta aktiebolag
☑️ 30 nackdelar och 40 fördelar med att starta eget
☑️ Stor test som visar hur mogen du är för att starta eget
☑️ Ordlista med hundratals förklaringar på ord och begrepp

…Och mycket mer på 332 lättlästa sidor som ger dig lagom stora portioner om allt du måste veta för att lyckas med ditt företag snabbt.

Provläs, se vad andra tycker och beställ till kampanjpris i Starta egets egen bokhandel ...


Och nu ska jag bevisa att jag har rätt – Det måste man göra om man har en stor trut. Och det går att bevisa saker när det handlar om sökmotorpositionering eftersom det är så krasst. Antingen hamnar man på första träffsidan eller så gör man inte det. Jag har ett stort antal förstaplatser på olika attraktiva sökord och det helt utan sökmotorpositioneringsföretag.


Till sist - en snabb checklista för dig som vill bli högre placerad hos sökmotorerna.
  • Bygg en sajt som ger besökaren det han/hon kom för.
  • Fyll den med det innehåll som träffar rätt i målgruppen så att man får rätt besökare, inte bara många.
  • Gör sajten till en vän (sa han utan röda velourbrallor) där man känner sig hemma, får förtroende och som man vill rekommendera andra att besöka.
  • Sluta fixera vid teknik. Det spelar nämligen ingen roll om man lyckas få dit besökarna med teknik – om man inte har en sajt som gör sitt jobb blir det inga köp.
  • Se till så att din sajt är intressant för andra att länka till – det gillar sökmotorerna.
  • Inse att nyckel till framgång på nätet för alla företag handlar om kommunikation. Vilja och lust att kommunicera med kunder.

Resultat:
Kunderna känner att sajten är för dem – andra känner att de vill rekommendera sajten till sina vänner – besöken och återbesöken blir fler och snart börjar också Googles hjärta klappa. Så enkelt är det. Glöm aldrig dina besökare i din iver att dra på dig en ledartröja.

Har du provläst den här enkla handboken än?
Nedanstående bok ger dig som är nybörjare på det här med att få en hemsida att synas hos Google allt du behöver veta. Steg för steg går boken igenom det som du annars skulle behöva betala tiotusentals kronor för att få gjort av en konsult. En investering för ditt företag.

Google❤️ Dig - en bok för dig utan förkunskaper i att synas hos sökmotorerna

Här får du hemligheterna med att få Google att ranka din hemsida högre – en konkret bok som inte kräver några förkunskaper alls.

"Jag gjorde som du sa i boken: Stängde in mig på ett hotellrum i två dagar och gjorde en handlingsplan enligt boken. När jag kom tillbaka till jobbet tog jag kopior och sa: Det här ska vi göra. Vi ser redan resultatet. Tack!"
Bernt Johansson, Solna

Klicka här, provläs och se vad andra tycker och få ett superbjudande just nu i vår egen bokhandel.
(Länken leder till vår egen bokhandel där du får boken 100 kronor billigare än i bokhandeln).


Andra läser om...

Dela det här:
Dela den här sidan på Facebook
Artikeln är skyddad med Google authorship

Våra mest sålda böcker

Våra mest lästa artiklar

Starta-Eget.se är ett projekt inom Bokförlaget Redaktionen
stefan@redaktionen.se