Den här webbplatsen använder cookies i vissa funktioner för att förbättra din upplevelse. Genom att använda webbplatsen accepterar du att cookies används. Du kan läsa mer om cookies här.
I din kundvagn:
Kundvagnen är tom

Artiklar

8 tips om att hantera negativa människor på jobbet


Alla arbetsplatser har en eller flera gnällspikar som sprider dålig stämning och stjäl tid och kraft från sin omgivning. Det spelar ingen roll vad du pratar med dem om – det finns alltid en negativ vinkel. Jag är inte en person som tror att människor alltid ska stråla av glädje över hur allt är eller vad som händer, men det finns verkligen skäl att göra något åt dem som gnäller jämt eftersom det sprider sig till andra – ja, en gnällspik kan dra ner en hel avdelnings lust att jobba (och frågar man så är han ändå inte nöjd med att ha klarat det).

Du känner igen det, eller hur?

Så vad gör du åt det här? Ja, om du inte kan få dem att byta arbetsplats (jag menar allvar), så försöker du säkert med de här sakerna först:

1. Du försöker muntra upp dem med ” Ja, men det här kan vi ordna” eller ”Kom igen nu, så farligt kan det inte vara”. Det går inte eftersom de älskar att gnälla mer än att lösa problem.

2. Du föreslår lösningar ” Men, om vi gör så här istället så…”, ”Har du provat att…”. Det hjälper inte av samma skäl – de vill inte lösa problemet.

3. Ju mer du föreslår lösningar, desto större motstånd får du. Ju fler argument du kommer med, desto fler får du tillbaka. Att vara en gnällspik är ett heltidsjobb, ja kanske till och med en livsuppgift, som de aldrig låter dig ta ifrån dem.

4. Att säga att de måste skärpa sig är detsamma som att du visar att deras problem är obetydligt och att de bara behöver rycka upp sig för att lösa det.

5. Att klaga på den som klagar – gör dig själv också till en gnällspik.

6. Att strunta i dem funkar inte heller eftersom du inte längre verkar höra deras klagovisor. De tänker att de måste sjunga ännu högre för att få dig att se och bry dig om dem.

7. Att hålla med dem. "Allt är skit". "Ja, den här rutinen är värdelös". Det är ju lite bekvämt att göra så här för det skapar ju lite samhörighet i alla fall. Men det fungerar inte eftersom ju mer folk klagar, desto mindre benägna är de att göra något åt det.

8. Konfrontera dem. Du kan ta en riktig fajt med gnällspiken och trycka ner klagomålen, men bara så du slipper höra dem. Det enda resultatet blir att alla andra får höra gnället istället.

Sveriges populäraste och mest konkreta bok för dig som ska starta eget



☑️ Så tar du steget från anställd till företagare
☑️ Hur du skaffar kunder snabbt – massor av konkreta tips
☑️ Hur du gör för att få kunderna att välja ditt företag framför konkurrenterna
☑️ Dina viktigaste marknadsföringsverktyg och hur du använder dem
☑️ Konsten att skriva oslagbara säljbrev
☑️ Konsten att skriva säljande offerter
☑️ Hur du skapar lönsamma samarbeten med andra
☑️ Hur du snabbt får igång ett nätverk
☑️ Hur du gör visitkort, broschyrer och annonser som säljer
☑️ Hur du lär dig att sälja öga mot öga - och tycka om det
☑️ Hur du säljer via telefonen

Så blir du den perfekt företagaren
☑️ 10 smarta sätt att ta fram en bra affärsidé
☑️ 12 fantastiska saker som händer med din personlighet inom ett år
☑️ Vanliga överraskningar för den som går från anställd till företagare
☑️ Tio karriärer som du måste behärska när du startar eget
☑️ De fem viktigaste prövningarna du kommer att möta när du startar eget
☑️ Starta eget med en kompis – viktiga saker att tänka på

Skaffa koll på företagets pengar redan från starten
☑️ Hur du gör en startbudget för ett eget företag
☑️ Bidrag du kan söka och hur du gör
☑️ Var du skaffar pengarna att starta för
☑️ Viktiga kontakter med riskkapitalbolag, banker, ALMI och andra aktörer
☑️ Hur du skaffar pengar till ny idé eller produkt
☑️ Konsten att få betalt för en faktura – även om kunden krånglar
☑️ Bokföring – enklare än du tror
☑️ Bra saker med en ordnad bokföring
☑️ Allt om skatter, F-skattsedlar och moms
☑️ Två budgetar du behöver behärska

Internetmarknadsföring för ditt nya företag
☑️ Allt du behöver veta för att komma igång på nätet
☑️ Varför det är bra för ditt företag med en hemsida
☑️ Hur du skapar en säljande hemsida för ditt företag
☑️ Hemligheterna med att skapa lönsamhet på Internet
☑️ Hur du snabbt skapar en lönsam Internetnärvaro
☑️ Tjugo viktiga saker att ha på din hemsida

Praktiska saker
☑️ Affärsplan – istället för kalldusch
☑️ Hur du väljer företagsform - enskild firma, handelsbolag eller aktiebolag
☑️ Hur du väljer ett företagsnamn som ger kunderna idéer
☑️ Viktiga saker att tänka på om du skaffar lokal
☑️ Allt om tillstånd och försäkringar
☑️ Vilka kan hjälpa dig när du startar eget företag
☑️ Hur du planerar din marknadsföring effektivt
☑️ Hur du gör en marknadsplan för en egen firma
☑️ Starta enskild firma
☑️ Starta aktiebolag
☑️ 30 nackdelar och 40 fördelar med att starta eget
☑️ Stor test som visar hur mogen du är för att starta eget
☑️ Ordlista med hundratals förklaringar på ord och begrepp

…Och mycket mer på 332 lättlästa sidor som ger dig lagom stora portioner om allt du måste veta för att lyckas med ditt företag snabbt.

Provläs, se vad andra tycker och beställ till kampanjpris i Starta egets egen bokhandel ...



Ok, men vad är det som fungerar då?

Här ska du få höra ett hemligt trick som en smart kompis till mig använder när han pratar med sin dotter när hon klagar över att hon inte har en viss sak eller att ”alla andra” har den senaste mobilen. Hon är dessutom en mycket bestämd ung dam och har alltid varit det, så han vet att inget fungerar – utom det här:

Scen: De sitter och äter.

Dottern säger plötsligt något om något hon inte har eller får göra eller (fyll själv i något annat tonårigt tjafsande i den här parentesen) och efter att han lyssnat uppmärksamt på hennes klagolåt en stund, så brukar han säga: ”Otroligt, det där låter ju hemskt. Jag hade ingen aning om att du hade så många problem just nu”.
Vet du vad hon svarar då: ” Eh … men SÅ farligt är det inte”.

Det här fungerar för att det hon vill ha är sympati, inte hejarop, inte lösningar, inte att hon ska rycka upp sig. Hon vill bara ha förståelse för det hon upplever som en jobbig situation. När han då tar till det stora artilleriet och verkligen tycker synd om henne, så får hon ett nytt perspektiv på sina problem. Det tog min kompis 15 år att knäcka den nöten. Nu använder han (och även jag numera) den metoden nästan varje dag i alla situationer med gnällspikar – superbra. Men det handlar så klart om att inte vara sarkastisk, utan faktiskt empatisk. Du behöver inte hålla med om att problemet är stort, bara erkänna att gnällspiken ser det som ett sådant och visa medkänsla för det. Du måste förstå att ett invant beteendet att gnälla är svårt att ändra på utan omfattande terapi – och du är inte terapeut. Jag är inte heller terapeut och kan inte med belägg säga att gnällspikar gnäller för att bli sedda, men jag tror att det är så. Visa att du ser och sympatiserar med dem så mår de bättre – och blir därmed mer motiverade.

Testa själv att visa sympati - och gör det med hjärtat. Gnällspiken behöver någon som bryr sig och lyssnar.

Och en sak till!
"Din kollega är en latmask, din chef kritisk till allt och din släkting bara ältar. De superjobbiga människorna finns i allas omgivning och kan göra dig både frustrerad och irriterad. Lär dig hantera dem, så blir de enklare att leva med."

Så skrev tidningen Expressen om nedanstående bok när den kom och tidlös som den är fortsätter boken att hjälpa läsare att hantera alla jobbiga typer de träffar på i vardagen. Den kan hjälpa dig också med snabba verktyg så du slipper lida över andra människors oförmåga att vara hyfsade och trevliga. Läs den du också❤️

Vill du ha svart bälte i konflikthantering? ❤️

En läsarröst
"Ja, boken har hjälpt mig mycket. Boken är bra för den tar upp aspekter som man inte har tänkt på. Den ger tips om hur man kan, utan att vara otrevlig, 'avväpna', en persons elaka kommentarer. Jag använder den som en uppslagsbok, och jag läser på, innan jag träffar en jobbig person."
Margareta Schützer


Klicka här, provläs, läs vad andra tycker och få ett superbjudande.
(Länken leder till vår egen bokhandel där du får boken minst 90 kronor billigare än i bokhandeln).

Andra läser om...

Dela det här:
Dela den här sidan på Facebook
Artikeln är skyddad med Google authorship

Våra mest sålda böcker

Våra mest lästa artiklar

Starta-Eget.se är ett projekt inom Bokförlaget Redaktionen
stefan@redaktionen.se