Den här webbplatsen använder cookies i vissa funktioner för att förbättra din upplevelse. Genom att använda webbplatsen accepterar du att cookies används. Du kan läsa mer om cookies här.
I din kundvagn:
Kundvagnen är tom

Driva företag

Halvårssjukan – akta dig för den




När det har gått en tid i ditt nya företag och dina rosenröda drömmar har formats om lite i ditt huvud är det risk för att halvårssjukan slår till.

Här är symptomen:


1. Du har gift dig med en idé som inte fungerar och vägrar släppa den
Lösning – Du har ju ett företag nu, ändra inriktning om kunderna sviker. Du har lärt dig massor under de sex månader som gått och vet innerst inne vad du bör göra för att få det att fungera. Idéer som inte fungerar måste du lära dig att släppa hur ont det än gör

2. Du tror för mycket på ditt eget skitsnack.
Ja, det där gjorde ont eller hur. Men det är ju så för oss som jobbar med idéer. Vi vill så förtvivlat gärna att de ska fungera. Försök att para din optimism med en gnutta realism så kommer ditt företag att lyckas bättre och du bli nedslagen mindre ofta.

3. Du låtsas att pengar inte är en viktig fråga.
Det spelar ingen roll vad du säljer – kunder reagerar inte lika snabbt som du vill. Du måste ha pengar för att överleva till kunderna köper

4. Du vill glassa runt mer än att jobba.
Har du tröttnat på ditt företag. Det gick bra i början men nu är du mer intresserad av att slippa göra de tråkiga sakerna som du gjorde i början. Du börjar delegera viktiga saker till utomstående och mister sakta kontrollen. Ingen, jag menar verkligen INGEN, är lika intresserade av att ditt företag ska fungera som du borde vara. Skärp dig eller stäng butiken.

5. Du börjar blanda ihop sannolikhet med sanningen.
En av de vanligaste sjukdomarna som säljare har är att de räknar hem ordern innan den är hemma. Redan på offertstadiet ser de pengarna rasa in och slutar göra saker som tar företaget framåt medan de väntar på det stora lyftet. Gör inte det. Observera – jag känner för säljarna. Mitt hjärta bankar varmt och ömt för dem för jag vet hur det är att hoppas, men det är bättre att veta.

6. Du säljer för hårt.
Om du märker att det är trögt med försäljningen och börjar sälja hårdare har du gjort ett misstag som kan bli svårt att reparera. Om du inte säljer så mycket som du vill måste du fråga de kunder du kontaktat varför de inte köpte så du kan göra något långsiktigt åt det problemet.

7. Du ger upp.
En del av de som verkligen skulle lyckas om de gav det några månader till släpper bollen precis framför målet. Du måste veta att företagande handlar om att misslyckas. Du kommer att misslyckas ofta. Skillnaden på den som lyckas till slut och den som ger upp är att den som lyckas till slut, hela tiden utvärderar vad som hände och gör på ett annat sätt med nya kunskaper.
Lär dig handskas med känslor av misslyckande. De är inte så farliga och framför allt är det vardagsmat för alla som lyckas. Det är inget farligt att känna sig nedstämd ibland. Det är en del av spelet.

Andra läser om...

Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUponMSNReporter
Artikeln är skyddad med Google authorship

Våra mest sålda böcker

Våra mest lästa artiklar

Starta-Eget.se är ett projekt inom Bokförlaget Redaktionen
stefan@redaktionen.se