Den här webbplatsen använder cookies i vissa funktioner för att förbättra din upplevelse. Genom att använda webbplatsen accepterar du att cookies används. Du kan läsa mer om cookies här.
I din kundvagn:
Kundvagnen är tom

Artiklar

Gräsklippning och marknadsföring är samma sak - nästan


Jag läste en gång att Amelia Adamo bedömer folk efter hur de rör sig. Hur snabbt de går, äter och gör vardagliga saker avgör hur snabbt de kommer att fatta saker – enligt henne.

En gång i tiden jobbade jag natt på Kronobergshäktet där jag, en annan vakt och Refaat El Sayed hade en tävling om att laga bäst mat (apropå särbehandling av fångar). Där stod vi på torsdagskvällarna i ett trångt pentry och snart lärde vi oss att Refaat bedömde människor efter om de följde recept eller körde lite fritt. Jag var mer kreativ än noggrann och min kollega var tvärtom. Enligt Reefat som nog bara var bara virrig.

Jag har verkligen längtat efter en egen sån här skön måttstock – och den kom i somras när jag klippte gräsmattan. Folk klipper gräsmattor olika, har du sett det? En del har behov av att inte gå över samma plätt mer än en gång och svettas nitiskt över stock och sten, hur svårt det än är.

Själv börjar jag någonstans i närheten av gräsklipparskjulet och betar av allt jobbigt först. Alla kanter, allt runt buskar och vid grusgången. Sedan delar jag in området i mindre bitar där jag kan gå rakt fram och tillbaka och släppa tanken på vad jag håller på med och bara få det gjort. Det värsta först. Apropå marknadsföring alltså.


Så hur klipper du gräsmattan egentligen (Eller tar itu med marknadsföringen)?

Vilken typ är du?

1. Du läser allt om hur gräs fungerar, tillväxthastighet, ideala väderförhållanden, optimal gräshöjd ställt mot meteorologiska fakta som soltimmar per år, vind, surhetsgrad och bakteriologiska fakta o m jorden– snark…kommer aldrig igång. Du kan inte leva med uttrycket: Hellre något bra idag än något perfekt imorgon, för det kan aldrig bli så perfekt att du kommer igång.

Överlev och blomstra under lågkonjunkturen!

Det är inget tvivel om att Sverige går in i en ny lågkonjunktur. Rekordhöga energipriser, en galopperande inflation och stigande räntor får svenskarna att hålla hårdare i plånboken nu.
Resultatet är att många företag kommer att gå omkull och många anställda kommer att förlora sina jobb.

Pessimismen är stor och det är lätt att ryckas med om man inte aktar sig.

Det finns hopp och det finns ljuspunkter
Ja, det kommer att bli tufft ett tag men även lågkonjunkturer erbjuder möjligheter om man bara bestämmer sig och fokuserar på ljuset som ändå finns på många sätt.
Den här boken är full av konkreta tips och handlingsplaner som är gjorda för att minska stötarna och faktiskt se till att ditt företag både överlever och växer under den här tiden – och kommer ut starkare på andra sida.

475 överlevnadstips för för små företag i tuffa tider uppmanar dig: Delta inte i lågkonjunkturen!
Så, låt dig inte skrämmas – ta istället fart nu och paddla mot strömmen. För det är ju vad det handlar om i ett nötskal. I högkonjunktur kan du glida med och bara styra – i lågkonjunktur måste du kavla upp ärmarna och låta paddeln gå snabbare i vattnet för att du ska hålla farten uppe och komma någonstans.
Lösningen är att göra mer av det som fungerar, att bita ihop, att öka takten och inte börja gnälla utan kämpa. Det gäller alla på hela företaget. Det är en fajt nu. Och du ska vinna den.

Ur innehållet:
☑️ 118 enkla metoder för att göra försäljningen bättre
☑️ 122 sätt att få koll på kostnaderna
☑️ 30 tips som hjälper dig att ändra tankesätt
☑️ 72 snabba tips om hur du gör ditt jobb smartare och effektivare
☑️ 20 sätt att anpassa din produkt/tjänst till lågkonjunkturen
☑️ 30 tankar om hur du tar med kunderna på resan
☑️ 35 tips om hur du jobbar effektivare med hjälp av internet
☑️ 54 saker du måste tänka på för att få med personalen
☑️ 11 viktiga tips som hjälper dig att bygga en bättre framtid

Boken är skriven av Stefan Ekberg, författare till ett femtiotal böcker för folk som vill lite mer än andra. Den här boken är ett direkt svar på den allmänna pessimismen och är uppbyggd för att snabbt ge dig inspiration så ditt företag inte bara överlever utan växer under lågkonjunkturen.

Läs om 475 överlevnadstips för för små företag i tuffa tider och få ett fantastiskt erbjudande.


2. Du gillar att få igång processen, klipper en stund och tröttnar snart för att träden behöver ansas…och tröttnar efter ett tag för att dasset behöver målas…och…

3. Du väntar på att någon annan ska göra det, för det kan vara så jobbigt (och det är ju sant)

4. Du klipper och njuter av processen i varje enskild sekund (Fantasifigur)

5. Du slutar klippa för att det ”kanske börjar regna snart” (Man kan inte klippa gräs när det regnar, inte ringa kunder på fredagar etc)

6. Du börjar klippa grannens gräs istället (Nätverkar så mycket att affärerna blir lidande)

7. Du letar ständigt efter en ny gräsklippare – en bättre – smartare – dyrare – men låter alla modeller stå i skjulet (bredvid CRM-systemet)

8. Du tröttnar på vårdandet, vill ha resultat snabbare och tar fram en jordfräs (spammar kunderna) eller en asfaltsmaskin istället.

Eller… Du tänker på belöningen och resultatet som kommer av ett väl utfört jobb. Du är idealpersonen som förstått hur alla lyckade projekt fungerar – Det är jobbigt att komma igång, det finns massor av hinder och ursäkter men belöningen i gräsmattefallet är en kall öl på trappan. I marknadsföringen – är belöningen nöjda kunder och en prasslande kassa . Det är den här personen vi vill vara på jobbet och det är den vi försöker bli varje dag. Eller hur?

350 snabba tips om hur du marknadsför ditt företag på bara fem minuter.❤️
(En av mycket få svenska böcker om marknadsföring som även nått en internationell marknad)



En läsarröst
”Det absolut bästa med boken är att idéerna bara tar 5-minuter att genomföra, extremt lätt att börja testa något, och snabbt se resultaten. Boken hjälpte oss att tjäna mer pengar. Vi kunde enkelt använda oss av fler idéer och nåde direkt fler kunder som ville köpa. Som alla Redaktionens böcker, väldigt mycket för pengarna. Tack för all hjälp!"
Daniel, Snöskoterbolaget i Västerbotten AB

Klicka här, provläs och läs vad andra tycker och få ett superbjudande just nu.
(Länken leder till vår egen bokhandel där du får boken minst 90 kronor billigare än i bokhandeln).

Var har du hamnat? Läs allt om företaget bakom den här sidan här

Glöm inte att ha det roligt också ...😊

Andra läser om...

Dela det här:
Dela den här sidan på Facebook
Artikeln är skyddad med Google authorship

Våra mest sålda böcker

Våra mest lästa artiklar

Starta-Eget.se är ett projekt inom Bokförlaget Redaktionen
stefan@redaktionen.se