Den här webbplatsen använder cookies i vissa funktioner för att förbättra din upplevelse. Genom att använda webbplatsen accepterar du att cookies används. Du kan läsa mer om cookies här.
I din kundvagn:
Kundvagnen är tom

Artiklar

Vem ska göra din hemsida?


Ska du bygga din hemsida själv? Svår fråga. Har du tid och lust att sätta dig in i programvaror? Har du bra sinne för design? Den första frågan du har att ta ställning till är om du ska göra din hemsida själv eller om någon annan ska göra den åt dig.

Det finns fyra sätt att göra hemsidor på:

1. Göra den själv - Om du har tid, kunskap och är intresserad.
2. Låta en webbyrå göra den. Det här är mycket osäkert som alternativ eftersom det ibland handlar om VM i debitering och lekstuga för hoppande logotyper.
3. Låta grannens grabb göra det. Grannens grabb får stå som symbol för någon person som har den tekniska färdigheten att knacka HTML eller använda ett editorprogram men utan kunskaper i design och marknadsföring.
4. Ta kontrollen och låt en enskild webbdesigner göra sidorna. Du säger vad du vill ha in och webbdesignern stoppar in det där du vill ha det.

Ska du göra hemsidan själv?

Om du frågar mig om du ska göra hemsidan själv eller inte så tycker jag att du ska göra sidorna om du har energi, tid och tålamod att sätta dig in i det ordentligt. När det gäller hemsidor är många människor alldeles för förtjusta i möjligheterna för att veta sina egna begränsningar. Verktygen finns och är lätta att använda. Det är roligt och man känner sig konstnärlig men gör man det verkligen bra? Det är lätt att bli blind och stoppa in allt som finns i programmet av det enkla skälet att det finns i programmet. Men, att till exempel ge mig ett webbpubliceringsverktyg, är som att ge en apa massor av färgglada stenar. De ser fantastiska ut och kan placeras var jag vill - men resultatet blir utan harmoni - utan den professionalitet som behövs för att någon ska tro på det.

Hemmasnickarna pratar gärna om snygga sidor. "Visst blev min hemsida snygg" men design på nätet handlar mycket mer om funktion än om snygghet. Glöm aldrig det.

Och det finns andra aspekter också. De hjälpmedel som finns för att publicera själv på nätet har en del brister som hindrar dig från att få in allt du vill på dina sidor. Bra beställningsfunktioner kan t.ex. vara svåra att få in om man använder s.k. editorer (program för att göra sidorna själv). Det krävs en hel del tålamod för att få speciallösningar att fungera och det blir ofta snyggare om ett proffs tar hand om det. Men några lyckas faktiskt att göra bra sidor själva och ser fördelarna med det. Det är lättare att få in material när man vill och man har total kontroll. Det är också billigast att göra den själv men då tänker du inte på vad din tid kostar, eller rättare sagt vad du kunde ha använt din tid till om du lade den på något du är ännu bättre på än att göra hemsidor.

Sveriges populäraste bok för företagare som vill hitta nya kunder




Titta lite närmare på ditt företag
☑️ Gör den här enkla förändringen på ditt företag och få nya kunder automatiskt
☑️ Förlorar du kunder på att vara en viktigpetter?
☑️ Behöver ditt företag en enkel make-over för att locka nya kunder?
☑️ 20 enkla sätt att ta ditt företag rakt in i omkörningsfilen
☑️ 10 smarta saker att tänka på när det gäller dina priser
☑️ Så får du kunderna att fatta att det du säljer är bättre än konkurrenternas erbjudande
☑️ 11 enkla saker att tänka på när du utvecklar produkter/tjänster
☑️ 7 farliga tecken på att det du säljer är på väg att tappa fotfästet
☑️ Sätter ditt företag trenderna eller följer ni strömmen?
☑️ Hur du kommer på en ny produkt/tjänst

Älska Kunderna, ta bort konkurrenterna och vässa ditt sälj!
☑️ Hur du får kunderna att se ditt företag som det enda alternativet
☑️ Så lär du känna dina kunder mycket bättre
☑️ 8 Snabba sätt att hitta folk som vill betala för det du säljer
☑️ Så här tänker du på flera målgrupper i taget
☑️ Hur du hittar de nya kunderna snabbare
☑️ Hur du undviker att lägga ner tid på fel kunder
☑️ Stränga listan - ett verktyg för att sortera kunder så du vinner tid och pengar
☑️ Hur du gör en smart analys av dina konkurrenter och hittar deras svaga punkter
☑️ Konkurrentverktyget - gör att du vet mer om konkurrenterna än de vet själva

Lösningar på vanliga säljproblem
☑️ Enkla lösningar på problemet med bristande målsättningar
☑️ Hur du slutar med att skjuta upp saker
☑️ Ett fantastiskt verktyg för att lösa dåligt flöde i säljarbetet
☑️ Hur du gör ditt företag olikt dina konkurrenter med små medel
☑️ Aldrig mer säljskräck
☑️ Hur du blir mycket säkrare inför kundmöten
☑️ Säljpresentationer som alltid fungerar
☑️ Hur du gör för att slippa jobba gratis för att "visa upp dig"
☑️ Hur du gör annonser som drar in pengar, inte bara visar upp ditt företag
☑️ Utskick till nya kunder - hur du gör dem effektivare
☑️ Skriv säljbrev som får nya kunders köplust att vakna
☑️ Hur du aldrig mer missar kunder som ringer men inte köper
☑️ Att skriva offerter som går rakt på målet

Det nya internet
☑️ Det nya sättet att snabbt fixa kunder på internet
☑️ Vilka sockerbitar har du på sajten som lockar kunderna?
☑️ Hur du skriver på nätet – en snabbkurs i att fånga nya kunder
☑️ De tre viktigaste sätten att dra trafik till din sajt och hur du använder dem

Hur du använder nätverk, allianser och återförsäljare
☑️ 20 tips som gör dig till nätverksproffs på några minuter
☑️ 12 viktiga saker att tänka på före mötet
☑️ Hisspresentationen - berätta hur bra ditt företag är på 21 sekunder
☑️ 7 saker du alltid ska säga - 11 saker du ALDRIG ska göra
☑️ 10 smarta saker att säga till en person du inte känner
☑️ Efter mötet - saker som alla glömmer att göra
☑️ Allianser - hur du skapar dem
☑️ 15 tips om hur du skaffar återförsäljare

Provläs, se vad andra tycker och beställ till kampanjpris i Redaktionens egen bokhandel ...


Och du måste göra din hemsida professionell - kommer den verkligen att se professionell ut om du gör den själv? Bara du kan svara på det. Det finns verkligen skäl att vara självkritisk.

Varning - risk för att bita sig i rumpan föreligger

På en del företag utses en kille (oftast en kille) till att ta hand om hemsidan. Alla andra pustar ut för att de slipper. Det är tillräckligt mycket att sätta sig in i här i världen ändå. Problemet för de företagen är att de blir så sårbara om den här killen slutar. Ingen har engagerat sig tidigare och ingen har lust att göra det nu. En bra investering är att låta fler personer lära sig hur hemsidan sköts. Skicka personalen på en utbildning eller ta dit en webbdesigner som visar alla i personalen hur man gör. Webbdesigners har det rätt tufft nu så det är lätt att få tag i någon som kan hjälpa er att hjälpa er själva.

På andra företag blir hemsidan en baby för någon som använder tid till att leta efter lattjo saker att stoppa in på bekostnad av annat arbete. Det är inte heller bra. Hemsidor ska vara effektiva och inte tidstjuvar.

Om du ändå vill göra din hemsida själv

De tre största och mest spridda programmen för att gör hemsidor själv utan att knacka kod är Frontpage, Golive och Dreamweaver. Programmen är kända som WYSIWYG (What you see is what you get) Det du ser är vad du får. Med andra ord kan du skriva in text var du vill och lägga bilder var du vill och precis som det blir på skärmen blir det på din hemsida på nätet. Enkelt? Ja. Smart? Nja. Innan du tar ett beslut om att göra din hemsida själv - börja experimentera med en privat sida. Är det kul och du klarar det fortsätt själv annars tar du in någon.

Det slutgiltiga testet om du ska göra sidorna själv

Kan du ärligt svara ja på de här frågorna?

· Har du sinne för kommunikation, design, färg och form?
· Har du tid att jaga efter lösningar på nätet?
· Har du lust att göra hemsidan själv? - om du inte har lust kommer hemsidan att föra en tynande tillvaro.
· Har du tid att sätta dig in i programvaror och/eller hur man kodar sidor?
· Kommer dina sidor att vara statiska, dvs. aldrig förändras?
· Har du hittat ett program som klarar av alla funktioner du vill ha på dina sidor?

Har du svarat ja på frågorna är det inget som hindrar dig. Vi andra får lita på att vi kan hitta en bra webbdesigner.

Idéer som andra har gillat

469 snabba tips som ökar försäljningen på din sajt

"Konkreta tips på hur man lyfter försäljningen i sin internetbutik, baserat på författarens egna erfarenheter. Täcker de flesta områden inom digital säljteknik och lägger också fokus på sådant som innehåll och design. En bra inspiratör både för nybörjare och de som vill avancera."
Internetworld

"Det som var bra med boken är att den kom till bra användning nu när vi håller på att bygga en ny webbshop, väldigt innehållsrik var den också. Boken hjälpte mig framförallt att tänka på olika typer av säljstrategier för att få kunden att handla på vår hemsida samt hur man skapar trygghet för kunden att trycka på ”köp” knappen. Jättetack för alla dessa tips som boken innehåller."
Häni Yones, Kramtex Workwear

"Boken har hjälpt till att bygga strukturen på vår sajt. Innan jag läste boken var sajten rätt rörig och inte speciellt säljande. Nu går sidan bra med en jämn ström av ordrar."
Daniel Evertsson, Creative Reklam

”Jag fick ett helt nytt tänk av boken. Den är en nyckel till framgång som jag har saknat.”
Christoffer Steffens

"Det bästa med boken är att den var så lättläst, jag har den som en handbok och går gärna tillbaka och läser igen. Den har hjälpt mig med att bygga upp min Webbshop och jag har lärt mig hur man skriver på ett säljande sätt. Jag tycker att redaktionen har mycket läsvärda böcker och använder dem mycket i mina säljkurser."
Catrin Sandgren Fjärås

"Det bästa med boken är att den var så lättläst, jag har den som en handbok och går gärna tillbaka och läser igen. Den har hjälpt mig med att bygga upp min Webbshop och jag har lärt mig hur man skriver på ett säljande sätt. Jag tycker att redaktionen har mycket läsvärda böcker och använder dem mycket i mina säljkurser."
Catrin Sandgren Fjärås

Läs mer om boken och vad fler läsare tycker här...

Var har du hamnat? Läs allt om företaget bakom den här sidan här

Glöm inte att ha det roligt också ...😊

Andra läser om...

Dela det här:
Dela den här sidan på Facebook
Artikeln är skyddad med Google authorship

Våra mest sålda böcker

Våra mest lästa artiklar

Starta-Eget.se är ett projekt inom Bokförlaget Redaktionen
stefan@redaktionen.se