Den här webbplatsen använder cookies i vissa funktioner för att förbättra din upplevelse. Genom att använda webbplatsen accepterar du att cookies används. Du kan läsa mer om cookies här.
I din kundvagn:
Kundvagnen är tom

Artiklar

Googles annonser - så lyckas du




Du har väl sett att Google jobbar hårt just nu för att få alla svenska företag att upptäcka Adwords.

Det är presentcheckar på 400 kronor i varenda tidning - och det är ju bra. Google förklarar tydligt och pedagogiskt hur lätt det är att komma igång. Men, jag tycker nog att de skulle tjäna massor på att också tala om hur man INTE ska göra. Därför kommer här tio vanliga misstag som många gör och som du inte behöver göra längre.


10 Vanliga misstag du inte ska göra när du sätter upp dina kampanjer hos Google


1. Välja fel nyckelord
Du kan få hur mycket trafik som helst men om det är fel människor som kommer så blir det inga köp. Lägg ner mycket tid på att analysera nyckelorden.

2. Göra en annons som drar till sig icke-köpare
“Vi erbjuder en rad tjänster inom redovisning och ekonomistyrning” är inte en annons, det är en beskrivning av något som är så vagt att det kommer att dra till sig klick från personer som aldrig kommer att bli dina kunder. Berätta istället vilka fördelarna är med att klicka på annonsen och sortera bort dem som inte blir intresserade av dina fördelar.

3. Ha företagets startsida som landningssida
De flesta lägger en länk till sin huvudsida istället för att göra en separat sida som bara får trafik från annonsen. Det är ju rent löjligt att lägga ner tusentals kronor och mer per år på att dra folk till din sajts generella startsida, när de i själva verket var intresserade och köpsugna på något de måste leta efter istället.

4. Ha en klantig landningssida
Om dina besökare letar efter barnvagnar ska de komma direkt till din barnvagnssida, inte till din sida med barnartiklar.

5. Ha en landningssida som inte finns.
När du byter namn på sidor på sin sajt – byt namn i annonserna också.

6. Använda landningssidor som inte gäller längre
Att komma till en sajt i juli där kampanjen slutade den sista mars är frustrerande.

7. Ha söliga sidor
Sidor som är byggda för att visa läckra bildspel om din produkt är kul för en webbdesigner, men inte för den som vill köpa något.

8. Bygga sidor som har gjort det omöjligt att gå tillbaka till där man var innan.
Det här är en riktig goding som finns på en del sajter. De tror att eftersom de gjort det omöjligt för mig att ta mig ifrån sajten utan att stänga browsern så kommer jag att stanna kvar och handla saker.

9. Använda popupannonser på sidan
För det första är det förbjudet inom AdWords att ha popupannonser men viktigare är att besökare förlorar förtroendet för dig direkt om du har det.

10. Göra landningssidor utan tydligt syfte
En landningssida måste skapa förutsättningar för besökaren att ta nästa steg på ett löjligt lätt sätt.

Där har du lite att tänka på inför dina egna kampanjer

Andra läser om...

Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUponMSNReporter
Artikeln är skyddad med Google authorship

Våra mest sålda böcker

Våra mest lästa artiklar

Starta-Eget.se är ett projekt inom Bokförlaget Redaktionen
stefan@redaktionen.se