Den här webbplatsen använder cookies i vissa funktioner för att förbättra din upplevelse. Genom att använda webbplatsen accepterar du att cookies används. Du kan läsa mer om cookies här.
I din kundvagn:
Kundvagnen är tom

Artiklar

Marknadsföring - allt börjar med ett frö




Den viktigaste hemligheten med att lyckas som företagare är att hålla på. Att alltid leta efter nästa möjlighet för företaget. Att dyka upp när kunderna behöver dig. Att överraska kunderna. Att tänka sig blå i ansiktet på hur man ska få kunderna att aldrig tänka tanken att byta leverantör. Det är helt enkelt engagemang det handlar om. Och det här är ett pågående. Det tar aldrig slut. Varje dag är verkligen en ny chans att göra något som kunderna uppskattar. Det du lägger ner tid på idag får du betalt för imorgon. Det finns ingen snabb lösning på att tjäna pengar, få ett företag att växa. Jag tycker att det är toppen. Det betyder att du har större chanser än många stora företag att vinna en plats i kundernas hjärtan med engagemang, glöd och lust - som faktiskt är gratis.

Allt börjar med ett frö. Ibland måste man akta sig för vilka frön man sår i omvärlden. Läs får du se hur jag trodde att jag var en pedagogisk förebild för mina barn


Hur mina dotter gjorde som jag gjorde istället för som jag sa

Jag svär verkligen för mycket ibland och det är ju inte så bra när barnen hör eftersom… ja, du fattar.

Men så kom jag på en smart idé som jag presenterade för barnen en morgon när jag slog stortån i sängstolpen och de skadeglatt och sammangaddat unisont säger att "det är fult att svära".
Jag grinade illa en stund och sedan kom den där supersmarta, revolutionerande och på alla sätt helt nya tanken in i huvudet. Jag sa helt enkelt att den dag de kan förklara vad bruttonationalprodukt betyder och innebär, så får de också svära hur mycket de vill.

Ett par dagar senare kom min elvaåriga dotter in med ett förnumstigt leende och sa: "Nu vet jag:"Bruttonationalprodukten är värdet av alla varor och tjänster ett land procera…prodicer…pro..fan också. Det gick ju i morse."

Där fick jag…

Nu ska vi prata om vad du sår för frön i din omvärld. Här är några frågor som är nyttiga för dig att svara på:


Vilka har fått ditt visitkort den senaste veckan?
Du har väl ett visitkort som går att använda till något? Du har väl tips på det eller något annat som gör att man vill behålla det? Om du har det kan du sticka det under vindrutetorkare eller ge bort det till damen i Pressbyrån som antagligen behöver det du erbjuder eller känner någon som behöver det.. Fem kort om dagen blir ettusenfemhundra kontakter om året. Och så har du kanske personal som kan göra samma sak. Nu har du skaffat en…vad heter det…såmaskin med turbo?

Vilka samarbetspartners vill du ha om ett halvår?
Det finns flera andra aktörer där ute som har samma kunder som du. Hur ska ni hjälpa varandra? Vet de att din lösning finns? Ett e-postmeddelande till dem hjälper dig att få reda på vad de tänker.

Vilket är ditt viktigaste problem just nu?
Sätt upp det på kylen, på väggen, på toaletten eller i entrén så du har det framför dig hela tiden. Uppmuntra andra att ta del av problemet och komma med idéer. Dina leverantörer, dina kunder, dina samarbetspartners kanske sitter inne med lösningen.
Vilka saker ger du bort för att fånga kunden på sikt?
Har du ett nyhetsbrev, elektroniskt eller fysiskt. Skickar du det på papper till de kunder du vill ha om ett halvår? Du skickar det väl inte med e-post eftersom det känns snålt och påträngande. Om det är ett bra brev som hjälper dem är det lättare att komma ihåg dig när du ringer i april.

Har du tagit bort de livsfarliga orden?
Vad gör du för att sortera bort orden, "jag", "vi" och "våra" i din marknadsföring och hur ersätter du dem med "du", "din" och "era"? Glöm aldrig att kunderna inte är intresserade av hur bra du tycker att du är. De vill bara veta vad du kan göra för dem.


Gör nu!

Citatet: Engagemang, glöd och lust är faktiskt gratis

Andra läser om...

Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUponMSNReporter
Artikeln är skyddad med Google authorship

Våra mest sålda böcker

Våra mest lästa artiklar

Starta-Eget.se är ett projekt inom Bokförlaget Redaktionen
stefan@redaktionen.se