Den här webbplatsen använder cookies i vissa funktioner för att förbättra din upplevelse. Genom att använda webbplatsen accepterar du att cookies används. Du kan läsa mer om cookies här.
I din kundvagn:
Kundvagnen är tom

Artiklar

Så förnyar du ditt varumärke


Du har sett alla program på TV där man gör om allt från hus till människor, barn och husdjur. I den här tidens image-medvetna värld är det helt naturligt att det sådana trender växer fram.

Allt bedöms efter hur det ser ut eller verkar vid första anblicken. Att snacka om förnyande av varumärken har blivit dagens rätt på marknadsföringsbordet och superlösningen på allt från dålig försäljning till dunderkuren mot ökad konkurrens och lyftet för dammiga produkter utan framtid.

”Gör om mig” – ropar företagare.
Det verkar vara lösningen på allt. Så hur väl funkar den här superlösningen? Det beror på. Det finns fall där en total förändring verkligen behövs och andra fall där det bara handlar om att slipa till skavanker för att få fram lystern i en idé. Varumärkesexperter och designers kommer alltid att tycka att du ska göra om ditt företag från
grunden – och helst en gång i kvarten, och det är klart att de tycker det. De tjänar ju pengar på det.

Jag träffar företag som har samma image, profil och kontorsinredning som de hade 1972 och som inte behöver förändra sig och bli ett företag med espressomaskiner i vartenda hörn. Allt varumärkesarbete ska ju reflektera ditt företag, inte bara bli en projektion av vad du vill att det ska vara. DU måste försäkra dig om att kundens upplevelse av förändringen faktiskt är positiv, annars fungerar det inte alls. Innan du tänker över ditt varumärkesarbete, så behöver du också skapa andra förändringar i ditt företag och för dina produkter/tjänster, såvida din tidigare image förut aldrig riktigt har reflekterat ditt företag på ett bra sätt.

Det du också måste tänka på är att ju mer dramatisk förändringen blir, desto mer sannolikt är det att du förlorar gamla kunder. Om du till exempel normalt har kunder som är priskänsliga och du ändrar din image till en “dyrare” stil, så kommer dina priskunder att dra iväg snabbare än snabbt. Bryr du dig om det eller är det viktigare att börja attrahera mindre priskänsliga kunder? Du kan ju inte vara allt för alla, så egentligen är det dina egna resonemang som avgör ditt vägval.

Etablerade företag med en tydlig position måste tänka till rejält på de här frågorna innan de drar igång något nytt eftersom det finns ett värde i namnet och framtoningen även om de själva är trötta på det. Om det är utseendet som passerat bäst före-datumet, så kan du överväga att behålla vissa delar av designen som fortfarande fungerar. Nyckeln är att behålla utseendet så mycket att det inte förlorar den inarbetade looken, men ändå känns nytt och fräscht.

Sveriges populäraste och mest konkreta bok för dig som ska starta eget



☑️ Så tar du steget från anställd till företagare
☑️ Hur du skaffar kunder snabbt – massor av konkreta tips
☑️ Hur du gör för att få kunderna att välja ditt företag framför konkurrenterna
☑️ Dina viktigaste marknadsföringsverktyg och hur du använder dem
☑️ Konsten att skriva oslagbara säljbrev
☑️ Konsten att skriva säljande offerter
☑️ Hur du skapar lönsamma samarbeten med andra
☑️ Hur du snabbt får igång ett nätverk
☑️ Hur du gör visitkort, broschyrer och annonser som säljer
☑️ Hur du lär dig att sälja öga mot öga - och tycka om det
☑️ Hur du säljer via telefonen

Så blir du den perfekt företagaren
☑️ 10 smarta sätt att ta fram en bra affärsidé
☑️ 12 fantastiska saker som händer med din personlighet inom ett år
☑️ Vanliga överraskningar för den som går från anställd till företagare
☑️ Tio karriärer som du måste behärska när du startar eget
☑️ De fem viktigaste prövningarna du kommer att möta när du startar eget
☑️ Starta eget med en kompis – viktiga saker att tänka på

Skaffa koll på företagets pengar redan från starten
☑️ Hur du gör en startbudget för ett eget företag
☑️ Bidrag du kan söka och hur du gör
☑️ Var du skaffar pengarna att starta för
☑️ Viktiga kontakter med riskkapitalbolag, banker, ALMI och andra aktörer
☑️ Hur du skaffar pengar till ny idé eller produkt
☑️ Konsten att få betalt för en faktura – även om kunden krånglar
☑️ Bokföring – enklare än du tror
☑️ Bra saker med en ordnad bokföring
☑️ Allt om skatter, F-skattsedlar och moms
☑️ Två budgetar du behöver behärska

Internetmarknadsföring för ditt nya företag
☑️ Allt du behöver veta för att komma igång på nätet
☑️ Varför det är bra för ditt företag med en hemsida
☑️ Hur du skapar en säljande hemsida för ditt företag
☑️ Hemligheterna med att skapa lönsamhet på Internet
☑️ Hur du snabbt skapar en lönsam Internetnärvaro
☑️ Tjugo viktiga saker att ha på din hemsida

Praktiska saker
☑️ Affärsplan – istället för kalldusch
☑️ Hur du väljer företagsform - enskild firma, handelsbolag eller aktiebolag
☑️ Hur du väljer ett företagsnamn som ger kunderna idéer
☑️ Viktiga saker att tänka på om du skaffar lokal
☑️ Allt om tillstånd och försäkringar
☑️ Vilka kan hjälpa dig när du startar eget företag
☑️ Hur du planerar din marknadsföring effektivt
☑️ Hur du gör en marknadsplan för en egen firma
☑️ Starta enskild firma
☑️ Starta aktiebolag
☑️ 30 nackdelar och 40 fördelar med att starta eget
☑️ Stor test som visar hur mogen du är för att starta eget
☑️ Ordlista med hundratals förklaringar på ord och begrepp

…Och mycket mer på 332 lättlästa sidor som ger dig lagom stora portioner om allt du måste veta för att lyckas med ditt företag snabbt.

Provläs, se vad andra tycker och beställ till kampanjpris i Starta egets egen bokhandel ...


Ett vanligare problem är små företag som över huvud taget aldrig riktigt tänkt på konsekvenserna av sin image. De kanske har en hemmagjord logga och en sajt som inte bara fungerar dåligt, utan också är helt olik den image företaget har utanför nätet. Det är här vi börjar snacka allvar om att göra en total make-over. Det är dags att göra om när inget överensstämmer, när brevhuvudena finns kvar från exempelloggan för tio år sedan, när sajten har en annan stil och när företagets look känns inkonsekvent och amatörmässig. Har du det så? Då är det dags att ta tag i det här eftersom din image definitivt är något som både kan locka och stöta bort nya kunder.

Ett annat tillfälle då det är dags att göra en make-over är om ditt företag ska ändra inriktning, antingen genom att nå nya marknader eller etablera nya produkter eller tjänster.
Men då måste det göras ordentligt och genomgripande. Det idealiska är förstås att ändra allt på en enda gång. Gör klart logo och varumärkesstandarder och överför dem på allt som är säljrelaterat som till exempel visitkort, sajten, skyltar och broschyrer. Problemet med det här är att det är dyrt och ett mer realistiskt alternativ för ett mindre företag är att smyga in förändringen på område efter område.

Är allt det här viktigt?
Ja, det här med varumärkesarbete är inte ett val idag – ditt företag kommer att uppfattas på olika sätt beroende på vilken stil det har. Att hela tiden uppfinna ditt företag på nytt är inte bra, men att anpassa ditt företag efter kundernas behov och efter branschen som du verkar i handlar om ren överlevnad. Du kan ta kontrollen genom att utveckla en strategisk och relevant varumärkeskoll som skiljer dig från dina konkurrenter.

Vad är det du kan behöva se över först?
1. Dina visitkort.
2. Dina broschyrer.
3. Din grafiska profil.
4. Sajten.
5. Dig själv.


350 snabba tips om hur du marknadsför ditt företag på bara fem minuter.❤️
(En av mycket få svenska böcker om marknadsföring som även nått en internationell marknad)



En läsarröst
”Det absolut bästa med boken är att idéerna bara tar 5-minuter att genomföra, extremt lätt att börja testa något, och snabbt se resultaten. Boken hjälpte oss att tjäna mer pengar. Vi kunde enkelt använda oss av fler idéer och nåde direkt fler kunder som ville köpa. Som alla Redaktionens böcker, väldigt mycket för pengarna. Tack för all hjälp!"
Daniel, Snöskoterbolaget i Västerbotten AB

Klicka här, provläs och läs vad andra tycker och få ett superbjudande just nu.
(Länken leder till vår egen bokhandel där du får boken minst 90 kronor billigare än i bokhandeln).

Var har du hamnat? Läs allt om företaget bakom den här sidan här

Glöm inte att ha det roligt också ...😊


Vill du ha fler liknande tips en gång i månaden?
Prenumerera gratis på månadsbrevet här:

Prenumerera på gratis tips som tar dig framåt som företagare
Du får konkreta tips och påminnelser om:
  • Hur du driver ditt företag lönsammare
  • Hur du spar tid och pengar
  • Hur du tjänar mer pengar
  • Hur du får fler kunder
  • Hur du jobbar effektivare och hinner mer

  • Det är helt gratis att prenumerera och du kan avsluta prenumerationen när som helst

    EXTRA BONUS - som prenumerant är du med i månadsutlottningen av bokpaket från Bokförlaget Redaktionen med böcker för smarta företagare.


    Läs gärna vad brevet innehåller

    Fyll i din e-postadress i rutan




    Kom ihåg att alla uppgifter du lämnar till oss: namn, postadress och e-postadress - stannar i företaget. Din adress kommer inte att säljas, bytas eller delas med andra företag, organisationer eller privatpersoner.


    Andra läser om...

    Dela det här:
    Dela den här sidan på Facebook
    Artikeln är skyddad med Google authorship

    Våra mest sålda böcker

    Våra mest lästa artiklar

    Starta-Eget.se är ett projekt inom Bokförlaget Redaktionen
    stefan@redaktionen.se