Den här webbplatsen använder cookies i vissa funktioner för att förbättra din upplevelse. Genom att använda webbplatsen accepterar du att cookies används. Du kan läsa mer om cookies här.
I din kundvagn:
Kundvagnen är tom

Artiklar

9 sätt att förebygga oro

1. Förvänta dig att det ska hända bra saker.
Du ska inte bara använda din fantasi till att skapa positiva tankar, utan också för förvänta dig att bra saker ska hända i ditt liv. Istället för att tro att något ska misslyckas, så räkna med att det ska lyckas. Istället för att du ska förvänta dig att människor inte gillar dig, så räkna med att de älskar dig. Var realistisk, men förvänta dig alltid att få ut bra saker av livet.


2. Acceptera ditt eget ansvar.
Du kan ha gjort misstag i det förflutna och oroar dig över konsekvenserna av de misstagen. Om det är så, är lösningen att acceptera ansvaret för de misstagen. Låt inte oron dra ner dig. Gå vidare. Det finns fortfarande nya, stora, bra saker som väntar på dig alldeles runt hörnet.

3. Ta hand om dig själv.
Sov ordentligt. Ät hälsosamt och motionera. När du ger din kropp och själ näring, så är det lättare att få rätt perspektiv på saker och ting. Du får mer energi och det blir lättare att hantera misslyckanden och motgångar.

4. Gläd dig åt allt som bra i ditt liv.
Du har mycket att vara tacksam för. Se dig omkring. Vi lever i en fantastisk värld och i en fantastisk tid. Du kan vara tacksam för mycket, för din hälsa, din familj, dina vänner, ditt hus, ditt jobb och/eller andra viktiga saker som finns i ditt liv.

5. Blunda för tidsstressen ett tag.
Oroliga människor har ofta bråttom. De tror att de behöver få en lösning på sina problem på direkten och om de inte får det, så kommer något hemskt att hända. Titta närmare på fördelarna och nackdelarna av att ha bråttom. Fråga dig själv; ”Vad kan jag göra nu direkt för att mitt liv ska bli trevligare och mer meningsfullt?” Antingen kan du fokusera helt på att få svaret NU eller så kan du fokusera på att förbättra den situation som du befinner dig i just nu. Ta ett djupt andetag, läs eller lyssna på musik för att stoppa tiden ett tag och begränsa oron.

6. Lär dig mer om det som du är orolig över.
Om du t.ex. alltid oroar dig över räntorna, så sätt dig in i mekanismerna som styr räntan.

7. Slå stopp i maskin.
Innan du börjar oroa dig över saker som sker i ditt liv, så analysera din situation. Det hjälper dig att tänka mera logiskt och inse att det som du oroar dig för egentligen inte är värt oron.

8. Lycka är ett internarbete.
Det finns ingenting i världen utanför dig själv som kan upprätthålla din lycka, oavsett vad andra påstår. Vi människor verkar tro att om vi bara hade något eller någon i våra liv, så skulle vi vara så lyckliga, men det stämmer inte. Lyckan kommer inifrån. Det är också inom sig själv som man måste hitta den.

9. Sitt inte klistrad vid nyheterna.
Varenda gång du slår på TV:n, radion eller datorn, så är det samma sak varenda gång: Katastrofer överallt. Du blir inte lyckligare av att lägga ytterligare stenar på din börda.

Lite att tänka på...

Andra läser om...

Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUponMSNReporter
Artikeln är skyddad med Google authorship

Våra mest sålda böcker

Våra mest lästa artiklar

Starta-Eget.se är ett projekt inom Bokförlaget Redaktionen
stefan@redaktionen.se