Den här webbplatsen använder cookies i vissa funktioner för att förbättra din upplevelse. Genom att använda webbplatsen accepterar du att cookies används. Du kan läsa mer om cookies här.
I din kundvagn:
Kundvagnen är tom

Driva företag

10 sätt att förbättra din kundservice


Hur har du det med kundservicen egentligen? Har den blivit ett slags "Det tar jag hand om när jag har tid"-problem. Risken är att om du inte bryr dig om kundservicen nu, idag, så kan du snart ha all tid i världen att göra det. Det här är ett område som det ofta inte finns några riktlinjer för på mindre företag. På större företag är det ännu värre. Där har de riktlinjer men inget intresse av att följa dem. Testa dig med våra 10 frågor. Kan du svara JA på 8 av 10 frågor så behöver du antagligen inte läsa mer på den här webbplatsen.


1. Har du regelbunden kontakt med dina kunder?
Följ upp efter varje affär. Se till så att det inte finns frågetecken kring er uppgörelse. Se till så att kunden känner sig trygg med att vara din kund. Fråga kunderna om de vill att du ska påminna dem om uppdateringar på din hemsida, erbjud dem ditt nyhetsbrev som en länk mellan er.


2. Har du skapat en s.k. fokusgrupp?
Bjud in 10 av dina mest lojala kunder till träffar under trevliga former där du har chansen att få en tydligare bild av vad ditt företag anses stå för. Din fokusgrupp kommer att ge dig idéer om hur du ska göra för att förbättra ditt företag. Betala deltagarna, ge dem gratisprodukter eller en middag för besväret.


3. Är det lätt för dina kunder att nå dig?
Gör det lätt för kunderna att komma till tals på så många sätt du kan komma på. Mail, telefon, brev, personliga möten.


4. Är det löjligt enkelt att hitta på din webbsida?
Gör det så enkelt att till och med en vuxen klarar av det. Ha en sida där du lägger in svar på de absolut vanligaste frågorna som kunderna brukar ha. Uppmuntra dina kunder att komma med fler frågor.

Sveriges populäraste och mest konkreta bok för dig som ska starta eget



☑️ Så tar du steget från anställd till företagare
☑️ Hur du skaffar kunder snabbt – massor av konkreta tips
☑️ Hur du gör för att få kunderna att välja ditt företag framför konkurrenterna
☑️ Dina viktigaste marknadsföringsverktyg och hur du använder dem
☑️ Konsten att skriva oslagbara säljbrev
☑️ Konsten att skriva säljande offerter
☑️ Hur du skapar lönsamma samarbeten med andra
☑️ Hur du snabbt får igång ett nätverk
☑️ Hur du gör visitkort, broschyrer och annonser som säljer
☑️ Hur du lär dig att sälja öga mot öga - och tycka om det
☑️ Hur du säljer via telefonen

Så blir du den perfekt företagaren
☑️ 10 smarta sätt att ta fram en bra affärsidé
☑️ 12 fantastiska saker som händer med din personlighet inom ett år
☑️ Vanliga överraskningar för den som går från anställd till företagare
☑️ Tio karriärer som du måste behärska när du startar eget
☑️ De fem viktigaste prövningarna du kommer att möta när du startar eget
☑️ Starta eget med en kompis – viktiga saker att tänka på

Skaffa koll på företagets pengar redan från starten
☑️ Hur du gör en startbudget för ett eget företag
☑️ Bidrag du kan söka och hur du gör
☑️ Var du skaffar pengarna att starta för
☑️ Viktiga kontakter med riskkapitalbolag, banker, ALMI och andra aktörer
☑️ Hur du skaffar pengar till ny idé eller produkt
☑️ Konsten att få betalt för en faktura – även om kunden krånglar
☑️ Bokföring – enklare än du tror
☑️ Bra saker med en ordnad bokföring
☑️ Allt om skatter, F-skattsedlar och moms
☑️ Två budgetar du behöver behärska

Internetmarknadsföring för ditt nya företag
☑️ Allt du behöver veta för att komma igång på nätet
☑️ Varför det är bra för ditt företag med en hemsida
☑️ Hur du skapar en säljande hemsida för ditt företag
☑️ Hemligheterna med att skapa lönsamhet på Internet
☑️ Hur du snabbt skapar en lönsam Internetnärvaro
☑️ Tjugo viktiga saker att ha på din hemsida

Praktiska saker
☑️ Affärsplan – istället för kalldusch
☑️ Hur du väljer företagsform - enskild firma, handelsbolag eller aktiebolag
☑️ Hur du väljer ett företagsnamn som ger kunderna idéer
☑️ Viktiga saker att tänka på om du skaffar lokal
☑️ Allt om tillstånd och försäkringar
☑️ Vilka kan hjälpa dig när du startar eget företag
☑️ Hur du planerar din marknadsföring effektivt
☑️ Hur du gör en marknadsplan för en egen firma
☑️ Starta enskild firma
☑️ Starta aktiebolag
☑️ 30 nackdelar och 40 fördelar med att starta eget
☑️ Stor test som visar hur mogen du är för att starta eget
☑️ Ordlista med hundratals förklaringar på ord och begrepp

…Och mycket mer på 332 lättlästa sidor som ger dig lagom stora portioner om allt du måste veta för att lyckas med ditt företag snabbt.

Provläs, se vad andra tycker och beställ till kampanjpris i Starta egets egen bokhandel ...



5. Tar du hand om klagomål direkt när de kommer, på ett ansvarsfullt sätt?
Besvara alla mail, telefonsamtal, fax och all annan kommunikation inom en bestämd tid. Se till så att alla på ditt företag tar personligt ansvar för fel som uppkommit även om det är andra som gjort dem. Se till så att ni i företaget håller tätt utåt och lös problemen inåt.


7. Vet dina anställda om hur du vill att er kundservice ska skötas?
Se till så att alla anställda vet vilka regler som gäller och att de hålls, utvärderas och görs starkare.


8. Ger du alltid dina kunder lite mer än de förväntar sig?
Ge dina mest lojala kunder gåvor. Ge nya kunder något mer än det de köpt och ge dem det efter köpet, inte med köpet. Visa dina kunder att du uppskattar att de valt ditt företag. Visa dem att de valt rätt företag.


9. Får dina kunder den respekt de är värda?
Var artig mot dina kunder. Tacka dem så ofta du kan. I många butiker har de inte lärt sig de enklaste koder: Om en kund får växel tillbaka och säger "tack", då säger man "tack" tillbaka, inte "varsågod". Om någon ringer ditt företag bara för att få en upplysning - betraktar du den personen som en som stör dig? Vad skulle dina anställda svara på samma fråga?


10. Bygger du för framtiden?
Du har hört det förut. Affärer är Relationer. Tar du fasta på det och bygger relationer? Tar du kunderna på lunch ibland, även när du vet att de inte är benägna att köpa just nu? Bjuder du in kunder och möjliga kunder till ditt företag och visar vad det ni gör handlar om? Att bjuda in kunderna är att visa dem hur viktiga de är för ditt företag.

SUPERERBJUDANDE JUST NU!

Sveriges populäraste handbok för dig som säljer dina kunskaper❤️



"Helt suverän "mänsklig" bok om marknadsföring/försäljning! Har läst många böcker genom åren i detta ämne, men inte någon i stil med den här i mycket positiv bemärkelse! tack!"
Mona Härlin, villasjöviken AB

"Den här boken har gett mig mer självförtroende i att använda andra vägar än de konventionella för att sälja mina tjänster."
Isabelle Arnheim, STRATEG Företagslösningar

Klicka här, provläs, läs vad andra tycker och få ett superbjudande.

Var har du hamnat? Läs allt om företaget bakom den här sidan här

Glöm inte att ha det roligt också ...😊



Andra läser om...

Dela det här:
Dela den här sidan på Facebook
Artikeln är skyddad med Google authorship

Våra mest sålda böcker

Våra mest lästa artiklar

Starta-Eget.se är ett projekt inom Bokförlaget Redaktionen
stefan@redaktionen.se