Den här webbplatsen använder cookies i vissa funktioner för att förbättra din upplevelse. Genom att använda webbplatsen accepterar du att cookies används. Du kan läsa mer om cookies här.
I din kundvagn:
Kundvagnen är tom

Driva företag

Fler kunder med rätt priser


En bra prissättning förutsätter att vi vet varför vi sätter de priser vi gör. Det i sin tur kräver en del jobb: både marknadsresearch, och att vi noggrant tänker igenom vad vi vill uppnå med våra företag. En grund som är värd att lägga: genomtänkta priser gör det lättare att få in både fler och rätt kunder.

Här är 5 frågor och svar kring prissättning.

1) Hur räknar jag ut rätt pris?
Lönsamma priser är en självklarhet - att ha koll på produktionskostnad, break-even, önskad vinst... Men prissättning handlar också om ditt varumärke; din målgrupp; och hur du vill uppfattas vis-à-vis dina konkurrenter. Vad som är rätt nivå beror helt enkelt på. Viktigast är att du medvetet väljer en strategi, och följer den konsekvent.

2) Vad är mina kunder villiga att betala?
Ju bättre du känner din målgrupp, desto enklare är det att sätta priser. Testa av marknaden genom att följa responsen på dina priser. Prata med kunderna om vad de uppfattar som rimligt. Fråga varför en kund eller ett prospekt valde att köpa - eller inte köpa - av dig.

3) Bra att erbjuda rabatter?
Rabatter i moderation är OK. Men förklara varför du erbjuder rabatten - du vill inte att dina kunder ska förvänta sig permanent lägre priser. Och sätt ett slutdatum: det skapar en psykologisk kostnad att köpa senare, och kan snabba på beslut.

Livet blir inte alltid som vi hade tänkt. ...

Mycket i livet kan kännas orättvist. Vi eller en nära anhörig kan drabbas av sjukdom. Vi kan bli utsatta för en oönskad separation, ofrivillig barnlöshet eller mista vår arbetsförmåga. Många av oss har drömmar som aldrig har uppfyllts. Livet kan vara väldigt tufft. Man kan känna sorg över att förlora sig själv och den tillvaro man har haft hittills. Framtiden blir plötsligt annorlunda än man hade sett framför sig.

Vi kallar det för livssorg.

Här är boken som hjälper dig upp igen❤️

Från boken:
☑️ Vilka är dina livssorger?
☑️ Hur reser man sig när livet tar en oväntad vändning?
☑️ Hur lever man med livssorgen och de förändringar som förlusten har medfört?
☑️ Hur arbetar man med att hantera vardagsgöromål och ser dem som bedrifter?
☑️ Konkreta handlingsplaner och verktyg att arbeta med själv för att kunna läka.
... Och mycket mer

Boken som blivit en storsäljare i Norge kommer nu för första gången på svenska.

Klicka här, provläs, läs vad andra tycker och få ett superbjudande.

Boken är skriven av Janette Røseth specialistpsykolog med inriktning på kliniskt arbete med barn och unga. Hon arbetar i dag som föredragshållare och har egen praktik.
Emmeline Krogh Werner är specialistpsykolog med inriktning på samhällspsykologi och allmän psykologi och arbetar i dag som kommunpsykolog och föredragshållare.


4) Riskfyllt att höja priser?
Att ligga kvar på samma prisnivå är varken lönsamt eller logiskt. Priser ökar generellt över tid - så varför skulle inte dina? Dessutom kan ditt företag ha förbättrats genom produktutveckling, utbildning, certifiering... Somliga kunder kanske väljer att avsluta samarbetet. Å andra sidan ger det mer tid för att få in nya, lönsamma kunder eller för att utveckla ditt erbjudande. Förklara varför du höjer dina priser och från när de kommer att börja gälla.

5) Nystartad - låga priser för att få kunder?
Visst kan låga priser locka. Men riskerna är många: du kan framstå som ett lågprisalternativ, och starta ett olönsamt priskrig. Det blir dessutom svårt att höja priserna i ett senare skede, när kunderna vant sig. Sätt hellre en rimlig prisnivå, och flytta diskussionen från priset på till värdet av det du säljer. Se till att tydligt kommunicera kundvärdet och dina unika fördelar.

Lycka till med din prissättning!

Sanna Koritz | Create Business
sanna@createbusiness.se | 08-519 715 17
Sanna Koritz ger resultatinriktat stöd inom försäljning, kommunikation och affärsstrategi. Läs mer påwww.createbusiness.se


76 000+ läsare kan inte ha fel ❤️


Sveriges populäraste bok om att starta eget – med inbyggd garanti.

En läsarröst
"Den här boken kortfattat är: Underbar. Den hjälper dig att lösa massor av frågor som poppar upp när du bestämt att det är dags att starta eget. Du får både vägledning och information som hjälper dig att utveckla dina drömmar"
Eridiania, The Living stone home clean

Klicka här, provläs, se vad andra tycker och få ett superbjudande.
(Länken leder till vår egen bokhandel där du får boken 100 kronor billigare än i bokhandeln).

Var har du hamnat? Läs allt om företaget bakom den här sidan här

Glöm inte att ha det roligt också ...😊

Andra läser om...

Dela det här:
Dela den här sidan på Facebook
Artikeln är skyddad med Google authorship

Våra mest sålda böcker

Våra mest lästa artiklar

Starta-Eget.se är ett projekt inom Bokförlaget Redaktionen
stefan@redaktionen.se