
En bra prissättning förutsätter att vi vet varför vi sätter de priser vi gör. Det i sin tur kräver en del jobb: både marknadsresearch, och att vi noggrant tänker igenom vad vi vill uppnå med våra företag. En grund som är värd att lägga: genomtänkta priser gör det lättare att få in både fler och rätt kunder.
Här är 5 frågor och svar kring prissättning.
1) Hur räknar jag ut rätt pris?
Lönsamma priser är en självklarhet - att ha koll på produktionskostnad, break-even, önskad vinst... Men prissättning handlar också om ditt varumärke; din målgrupp; och hur du vill uppfattas vis-à-vis dina konkurrenter. Vad som är rätt nivå beror helt enkelt på. Viktigast är att du medvetet väljer en strategi, och följer den konsekvent.
2) Vad är mina kunder villiga att betala?
Ju bättre du känner din målgrupp, desto enklare är det att sätta priser. Testa av marknaden genom att följa responsen på dina priser. Prata med kunderna om vad de uppfattar som rimligt. Fråga varför en kund eller ett prospekt valde att köpa - eller inte köpa - av dig.
3) Bra att erbjuda rabatter?
Rabatter i moderation är OK. Men förklara varför du erbjuder rabatten - du vill inte att dina kunder ska förvänta sig permanent lägre priser. Och sätt ett slutdatum: det skapar en psykologisk kostnad att köpa senare, och kan snabba på beslut.

Introvertas revansch är här – direkt från tryckeriet!
Efter månader av väntan, tyst förväntan och undvikande av all onödig social kontakt är den äntligen här – Den ultimata överlevnadsguiden för introverta!
Rykande färsk från tryckeriet, redo att hjälpa dig att hantera en högljudd och ytlig värld utan att offra din mentala hälsa (eller din värdighet).
🎉 Det här är introvertas revansch! 🎉
📖 Den här boken är för dig som:
✔️ Ser en tom kalender som en personlig seger.
✔️ Vill bemästra konsten att smyga ut från fester utan att någon märker.
✔️ Längtar efter att få en vetenskaplig bekräftelse på att introverta är bättre än extroverta.
✔️ Drömmer om ett liv där ingen ställer den fruktade frågan: "Varför är du så tyst?"
✨ Full av humor, vassa insikter och briljanta strategier visar Den ultimata överlevnadsguiden för introverta att vi introverta inte bara överlever – vi regerar.
🔥 Introverta har väntat länge på sin revansch – och nu är den här!
Beställ den i vår egen bokhandel till ett superpris just nu!
Här hittar du boken ...
4) Riskfyllt att höja priser?
Att ligga kvar på samma prisnivå är varken lönsamt eller logiskt. Priser ökar generellt över tid - så varför skulle inte dina? Dessutom kan ditt företag ha förbättrats genom produktutveckling, utbildning, certifiering... Somliga kunder kanske väljer att avsluta samarbetet. Å andra sidan ger det mer tid för att få in nya, lönsamma kunder eller för att utveckla ditt erbjudande. Förklara varför du höjer dina priser och från när de kommer att börja gälla.
5) Nystartad - låga priser för att få kunder?
Visst kan låga priser locka. Men riskerna är många: du kan framstå som ett lågprisalternativ, och starta ett olönsamt priskrig. Det blir dessutom svårt att höja priserna i ett senare skede, när kunderna vant sig. Sätt hellre en rimlig prisnivå, och flytta diskussionen från priset på till värdet av det du säljer. Se till att tydligt kommunicera kundvärdet och dina unika fördelar.
Lycka till med din prissättning!
Sanna Koritz | Create Business
sanna@createbusiness.se | 08-519 715 17
Sanna Koritz ger resultatinriktat stöd inom försäljning, kommunikation och affärsstrategi. Läs mer påwww.createbusiness.se
76 000+ läsare kan inte ha fel ❤️

Sveriges populäraste bok om att starta eget – med inbyggd garanti.
En läsarröst
"Den här boken kortfattat är: Underbar. Den hjälper dig att lösa massor av frågor som poppar upp när du bestämt att det är dags att starta eget. Du får både vägledning och information som hjälper dig att utveckla dina drömmar"
Eridiania, The Living stone home clean
Klicka här, provläs, se vad andra tycker och få ett superbjudande.
(Länken leder till vår egen bokhandel där du får boken 100 kronor billigare än i bokhandeln).

Sveriges populäraste bok om att starta eget – med inbyggd garanti.
En läsarröst
"Den här boken kortfattat är: Underbar. Den hjälper dig att lösa massor av frågor som poppar upp när du bestämt att det är dags att starta eget. Du får både vägledning och information som hjälper dig att utveckla dina drömmar"
Eridiania, The Living stone home clean
Klicka här, provläs, se vad andra tycker och få ett superbjudande.
(Länken leder till vår egen bokhandel där du får boken 100 kronor billigare än i bokhandeln).
Var har du hamnat? Läs allt om företaget bakom den här sidan här
Glöm inte att ha det roligt också ...😊