Den här webbplatsen använder cookies i vissa funktioner för att förbättra din upplevelse. Genom att använda webbplatsen accepterar du att cookies används. Du kan läsa mer om cookies här.
I din kundvagn:
Kundvagnen är tom

Driva företag

Höj priset! 3 enkla steg för att få bättre betalt




Antingen säljer du mer till fler. Eller så höjer du priset.
Att höja priset låter enkelt men triggar många känslor. Endast tanken på det kan hindra många enkla och praktiska affärsbeslut. Hur gör du? Vad säger du? Vad är du rädd för? Här får du tips på hur du i tre steg höjer priset på ett smart sätt.

Höj priset steg för steg och få kunder som VÄRDERAR DIG och det RESULTAT de får när de jobbar med dig:

1) Låt inte ditt förflutna definiera vem du är idag
Bara för att du alltid gjort på ett sätt innebär det inte att du måste fortsätta så. Bestäm hur mycket din service ska kosta. Låt summan vara helt oberoende av vad du tar betalt i dagsläget. Bestäm vad nya kunder ska betala dig, fr.o.m. idag. Känslan du behöver släppa taget om? Skuld!
Kom ihåg: du är värd MYCKET MER än du tar betalt för!

2) Bestäm “Hur många” och “Till när”
Det finns en gåva i rädslan; den visar vad som hindrar dig från att lyckas i företaget. Rädslan handlar oftast om att bli avvisad, förlora något/någon eller för vad andra ska tänka. Bestäm hur många kunder du vill ha och till när. Paketera dina tjänster och sluta ta betalt/timme. Höj priset med 50% för de 3 första kunderna. För följande kunder tar du full avgift.
Känslan du behöver släppa taget om? Rädsla.
Gör så här: bryt ner processen i olika faser så försvinner rädslan.

3) Var systematisk när du för över gamla kunder till din nya service

Ge dig själv tillåtelse att ta betalt för det värde du levererar. Sätt tydliga gränser och var tydlig i kommunikationen. Ha ett personligt samtal med var och en.
Gör så här: Tillsammans listar ni allt de uppnått under ert samarbete. Berätta att du nu tar din verksamhet till en ny spännande nivå, att du designat om din service och att du gärna vill visa dem.
Diskutera vilket “paket” som skulle passa dem bäst och presentera den nya avgiften, inte som en totalsumma utan som mellanskillnaden mellan det gamla och nya priset. Bestäm när du ska ha genomfört alla samtal. Du kanske förlorar någon kund men vinsten du gör med dina nya kunder uppväger den potentiella förlusten.
Känslan du behöver släppa taget om? Tvekan.
Dina avgifter avgör kvaliteten på dina kunder, nivån på din självkänsla och vilken inkomst du skapar. Framgångsrika företagare sätter tydliga gränser som hjälper andra att respektera dem. Säg adjö till skuld, rädsla och tvekan och börja få betalt för det värde du verkligen levererar. Du kan göra det!

Lisellotte Molander | www.boundlessbrilliance.se
Lisellotte@boundlessbrilliance.com | 040-6665068


Andra läser om...

Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUponMSNReporter
Artikeln är skyddad med Google authorship

Våra mest sålda böcker

Våra mest lästa artiklar

Starta-Eget.se är ett projekt inom Bokförlaget Redaktionen
stefan@redaktionen.se