Den här webbplatsen använder cookies i vissa funktioner för att förbättra din upplevelse. Genom att använda webbplatsen accepterar du att cookies används. Du kan läsa mer om cookies här.
I din kundvagn:
Kundvagnen är tom

Driva företag

31 sätt att få ny fart på ditt företag




Ibland lullar man bara på som företagare. Man får det man alltid fått och tänker inte så mycket på att ta lite större steg, analyser lite och få högre fart. Idag ska du få några tips som kan hjälpa dig att få lite mer fart och kanske en ny glöd varje dag också (bara en sån sak).

31 sätt att få ny fart på ditt företag

1. Bli ett kundservice-geni. Fundera på om det du gör idag kommer att få tillbaka kunden imorgon. Så enkel är en perfekt kundservice-filosofi. Mät varje handling och varje kontakt mot den filosofin, så kommer du att få kunderna att komma tillbaka igen och igen.

2. Skapa något att minnas dig för. Vilken handling i ditt företag skulle få dina kunder att värdera dig tillräckligt mycket för att de aldrig mera skulle tänka på din konkurrent? Är det dina returregler? Är det dina uppföljningssamtal? Är det dina gratis uppdateringar? Det finns många saker som kan göra det ordinära extraordinärt. Att bara göra kunder nöjda är inte tillräckligt ambitiöst för den som är utsatt för hård konkurrens.

3. Använd en ”loss leader”. En ”loss leader” är en produkt eller tjänst som du förlorar pengar på, men som genererar försäljning för andra saker som du säljer. Idén är att prissätta vissa varor till inköpspris, eller lägre, för att locka kunderna att komma till dig och hoppas att de köper mer när de väl har kommit så långt. Kan du tillämpa det i ditt företag? Prova.

4. Tänk igenom din affärsmodell. Nya konkurrenter har ofta nya idéer och lite annorlunda strategier och lyckas därför komma in på tuffa marknader där alla andra bara har följt ungefär samma regler hela tiden. Alla bilförsäljare tjänar pengar på en kombination av försäljning och räntor på lån och leasing, men det måste inte vara så. En konkurrent kan närsomhelst dyka upp och erbjuda en gratis, eller nästan gratis, bil och tjänar sedan bara pengar på hur långt bilen rullar ungefär på samma sätt som mobiltelefonaktörerna gör. Poängen är att den som tänker igenom sin affärsmodell nu kan hitta andra sätt att göra affärer på och därmed också stoppa nya konkurrenter från att etablera sig på marknaden.

5. Hur ser din distribution ut? Ser den likadan ut som för tre år sedan? Tillväxten av mobilitet, ”molntjänster” och nya distributionssätt skapar många nya möjligheter. Varför inte ta några dagars ledighet och undersöka vad du kan göra ännu bättre när det handlar om distribution?

6. Skapa ett lojalitetsprogram. Kunder älskar att få förmåner för att de köper ofta. Hitta sätt att ge rabatter till dina kunder på. Vad finns det som du kan ge bort gratis till dina kunder? Dina kunder kommer fortsätta att vara kunder till dig om de känner att du driver ett generöst företag som verkligen uppskattar sina kunder.

7. Uppdatera din image. Enkla steg som att måla om fasaden, göra om skylten och skapa en modernare design kan få ditt företag att kännas trendigare och mer inbjudande. Se över dina visitkort, dina brevpapper, din sajt, dina förpackningar, dina kläder och allt annat som kunderna också ser.

8. Var den bästa arbetsgivaren i världen. Duktiga och motiverade medarbetare skapar framgångsrika företag. Men att attrahera de bästa innebär mer än att bara betala de högsta lönerna. Människor idag är mer intresserade av bra arbetsmiljö och förmåner som friare arbetstider och tydliga karriärmöjligheter än bara en hög lön.

9. Sluta hitta på ursäkter. Ta ansvar och lär dig från dina misstag. Det går inte att sitta vid skrivbordet och hoppas på att konkurrenterna ska försvinna av sig själva eller att hitta på olika ursäkter för att de lyckas mycket bättre än du. Du måste ut och ta fajten med dem. Sparka dig själv i rumpan om det behövs.

10. Uppgradera dina produkter och tjänster. Uppgradering är ett bra sätt att få draghjälp till affärerna, oavsett vad du säljer. Gör förbättringar, stora eller små, och berätta det för kunderna. Det visar kunderna att ditt företag har bestämt sig för att vara aktuella och anstränger sig för att alltid ligga lite före konkurrenterna.

11. Gör din kundservice bäst i världen. Alla slag vinns inte med priset som vapen. Om du har tio konkurrenter, så måste du se till att du sticker ut med din fantastiska service. Det blir en styrka som få av dina konkurrenter kan matcha eller överträffa. Snabbare leveranser, bättre mervärden, en personlig touch på allt du gör och all uppmärksamhet på kunden är vägen till framgång.

12. Skapa fler säljkanaler. Det du säljer kan nå kunderna på många fler sätt, t.ex. Internet. Men du kan också skapa nya vägar ut till kunderna genom att hitta fler återförsäljare, samarbetspartners och genom att tänka om lite när det handlar om var det du säljer kan köpas.

13. Upptäck dolda marknader. Dina konkurrenter har missat något. Exakt vad det är kan du få reda på om du bara gräver lite mer och kan lägga beslag på en bit av en nisch - eller varför inte en hel nisch? - bara för dig själv. Du kan börja marknadsföra det du säljer rakt in i hjärtat på särskilda grupper och tilltala dem på ett sätt som är mer direkt. Hur skulle det låta om du marknadsförde dig direkt till studenter, ingenjörer, invandrare eller pensionärer? Det viktiga här att de ska känna ett direkt tilltal istället för det vanliga masstilltalet som alla företag andra använder till sina kunder.

14. Gör manualer till det du säljer. Det spelar ingen roll om du säljer en egen eller andras produkter – manualer är för somliga (mig till exempel) otroligt komplicerade och jobbiga att ta sig igenom. Oftast köper man en produkt för ett syfte, men produkten kan en miljon andra syften som man inte är intresserad av – eller ens känner till. Kan du göra det lättare för oss som hatar manualer genom att göra lättbegripliga instruktioner, så kan du också sälja bara av det skälet. Använd en pedagog och inte en tekniker som skriver manualerna.

15. Skär i kostnaderna. Som företagare ska man ju såklart alltid försöka få samma värde för mindre pengar eller till och med få högre värde för mindre pengar. Om du kan dra ner på dina kostnader, så gör inte rabatter lika ont och dessutom har du råd att utveckla mervärden utan att det gör dig illa ekonomiskt.

16. Döp om dina produkter och tjänster efter tidens trender. Säg att du säljer ledarskapsutbildningar. Innehållet i alla ledarskapsutbildningar i hela världen är till 80 % likadant. Din nuvarande utbildning heter ”Ledarskap för nya chefer”. Plötsligt börjar alla prata om hur många chefer det är som känner sig stressade på sina jobb eftersom personalen idag ställer andra krav än tidigare. Du är då snabb och skapar en helt ny utbildning som heter ”Ledarskap för den nya tidens anställda”. Du kan redan ämnet och behöver bara ändra 20 % av innehållet i den utbildning som du redan säljer.

17. Gör ditt företag mer kontroversiellt. Att få fiender gör inget så länge dina fiender inte ingår i målgruppen. Gör det förbjudet att inte röka i din tobaksaffär. Ditt företag kan ha vilka åsikter som helst, så länge de bara tilltalar kunderna. Jag tycker till exempel att skatterna i Sverige är alldeles för höga och att de ofta inte går till rätt saker (bland annat riktigt till utsatta människor). Jag skulle snabbt bli kund till ett företag som gick ut och sa att Sverige borde anmälas till TV-programmet ”Lyxfällan” för slöseri med skattemedel.

18. Produktifiera dina tjänster. Den som säljer tjänster tjänar på att göra produkter av dem. Du kan ge dem kreativa namn och kanske till och med ta fram en förpackning till tjänsterna, så att de känns mer riktiga.

19. Var noggrann med att hantera ditt företags kapacitet. Det största skälet till priskrig är överkapacitet. Om du håller ditt lager i schack och dina kostnader på en bra nivå, så behöver du kanske aldrig ens tänka på priskriget som dina klantiga konkurrenter ständigt kämpar med för att de måste bibelhålla den kritiska massan.

20. Skriv en bok. Vad du än säljer, så kan du skriva en tipsbok i ämnet. Att skriva en bok kräver såklart både tid och kraft, men när du har gjort det så blir du automatiskt betraktad som expert på ditt ämne. Du får dessutom en produkt till att sälja om du inte bara vill använda boken som ”dörröppnare” hos dina konkurrenters kunder.

21. Bli specialist. Folk gillar att jobba med dem som är bäst. De gillar att veta att de har tillgång till den mest kvalificerade personen för uppgiften. Genom att fokusera på ett område och bli specialist på det området, kommer det bli mycket lättare för dig att sälja.

22. Fyra viktiga ord när du säljer. De flesta säljare pratar mest om vad saker gör och inte vad effekterna av det blir. Nästa gång du säljer, börja poängtera fördelarna genom att använda de här orden i säljsamtalet:
- Vilket innebär att …
- Det tillåter att …
- Det gör det möjligt att …
- Det skapar …

23. Gå utbildningar och skryt om dem sedan. Orden ”certifierad” och ”diplomerad” är bra för försäljningen, men då måste du också visa upp innebörden av dem. Att utbilda sig hela tiden visar inte bara att du kan det du säljer, utan också att du satsar pengar och energi på att vara bäst.

24. Är det lätt att gilla dig? Det är inte vad du levererar som är viktigast om dina produkter eller tjänster samtidigt erbjuds från många andra håll. Fundera över hur du kan göra kundupplevelsen mycket trevligare för alla som möter dig och, framför allt, mycket trevligare än hos dina konkurrenter.

25. Var inte rädd för att bli en auktoritet på ditt område. Många små företag verkar inte bry sig om att ta den kamp som det innebär att verkligen bli bäst. Ja, du lägger ner massor av tid på att berätta för din mamma att du är bäst, men du glömmer att visa kunderna detsamma. Kundutlåtanden, case och exempel från verkligheten ger dig trovärdighet. Se till så att de finns att läsa om på din sajt.

26. Erbjud en helhetslösning. Det gör du genom att samarbeta med andra specialister, så att kunderna bara behöver vända sig till en enda person – dig.

27. Använd kundernas åsikter i din marknadsföring. De flesta företag är för lata eller fega för att fråga kunderna vad de mer specifikt tycker om dem. Om du gör det och dina kunder gillar dig, så hjälper det också andra kunder att välja dig. Varning: Hitta inte på kundutlåtanden och rekommendationer som: ”Företaget x är verkligen superbra, Göran”. Det är helt idiotiskt och ingen tror på det i alla fall. Ansträng dig lite. Fråga kunderna vad de tycker och be om lov att få använda deras uttalanden.

28. Visa bilden av din framgång. Framgång föder framgång, så hur ska du visa bilden av ditt företag som framgångsrikt och lyckat? Till att börja med ska du såklart alltid använda högsta kvalitet på ditt marknadsföringsmaterial och allt annat som syns utåt och mot kunderna.

29. Svara snabbare på offerter. Det finns inget härligare än ett företag som vill ha affären och verkligen visar det.

30. Behandla dina bästa kunder som en ”skuggstyrelse”. Lyssna på vad de säger och agera när de kommer med bra förslag och konstruktiv kritik. Ta gärna med dina bästa kunder bakom kulisserna, så att de får se hur du ditt företag jobbar. Du kommer att bli förvånad över hur stark lojaliteten kan bli hos de kunderna. De kan bli dina bästa ambassadörer.

31. Ändra industrinormen på ett sätt som du innerst inne vet gynnar dina kunder, men som inte gjorts förut. Kunder gillar förändringar om de ser att de vinner något på dem. Positionera dig själv mer som rådgivare än säljare. När dina kunder kommer till dig för mer än bara att köpa grejor, så är det bäst att konkurrenterna aktar sig.


Andra läser om...

Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUponMSNReporter
Artikeln är skyddad med Google authorship

Våra mest sålda böcker

Våra mest lästa artiklar

Starta-Eget.se är ett projekt inom Bokförlaget Redaktionen
stefan@redaktionen.se