Den här webbplatsen använder cookies i vissa funktioner för att förbättra din upplevelse. Genom att använda webbplatsen accepterar du att cookies används. Du kan läsa mer om cookies här.
I din kundvagn:
Kundvagnen är tom

Driva företag

12 sätt att få en order inom fem minuter

Fem minuter till en order – ibland är det allt som behövs!


1. Är det segt med kunder idag – skicka ut ett e-postmeddelande till de kontakter du har. Skriv”Ring mig idag. Jag har en specialare till dig. Du kommer att bli glad.” Den här metoden fungerar fruktansvärt bra och kunderna kommer att ringa dig bara för att det känns som det är bråttom i ditt brev – de vill inte missa chansen. Men var försiktig. Du förlorar lätt trovärdigheten om ditt erbjudande inte verkligen är värt besväret. 10 % rabatt på något räcker inte. Fundera ut något riktigt bra att erbjuda kunderna.

2. Vem levererade du något till igår? Ring dem och fråga om allt har fungerat bra och om något saknas. Ha i tankarna vad de möjligen kan behöva komplettera med och föreslå att de köper det av dig nu direkt.

3. Lägg in en text på din sajt. Det ska stå ”Ställ en fråga om den här produkten” följt av en e-postadress. Texten kommer att fånga upp alla de besökare du har varje dag som är osäkra på något om din produkt eller köpvillkoren. Du får en fantastisk kunskap av varje fråga en kund ställer eftersom du också får chansen att informera bättre, samtidigt som du kan få sälja mer.

4. Nästa kund du pratar med – vad är det mest logiska merköpet för kunden? Fråga om han/hon vill köpa det också. Vill du ha papper till skrivaren också? Vill du ha hållare till xx? MacDonalds gör enorma vinster på att föreslå nästa logiska köp. Gör det du också och se framför allt till att dina säljare gör det redan idag.

5. Testa ett nytt pris på din mest attraktiva produkt idag och imorgon (eller under en veckas tid). Idag drar du ner priset 15 % och imorgon höjer du det 15 %. Ställ sedan resultatet i relation till antalet besökare som läst om produkten och se vad utfallet blev. Sålde du mer för att du sänkte priset? Sålde du lika mycket fast du höjde priset? Det är testet kan bli rena rama julafton för alla som säljer direkt på nätet, men också utanför nätet. Testa själv.

Sveriges populäraste och mest konkreta bok för dig som ska starta eget



☑️ Så tar du steget från anställd till företagare
☑️ Hur du skaffar kunder snabbt – massor av konkreta tips
☑️ Hur du gör för att få kunderna att välja ditt företag framför konkurrenterna
☑️ Dina viktigaste marknadsföringsverktyg och hur du använder dem
☑️ Konsten att skriva oslagbara säljbrev
☑️ Konsten att skriva säljande offerter
☑️ Hur du skapar lönsamma samarbeten med andra
☑️ Hur du snabbt får igång ett nätverk
☑️ Hur du gör visitkort, broschyrer och annonser som säljer
☑️ Hur du lär dig att sälja öga mot öga - och tycka om det
☑️ Hur du säljer via telefonen

Så blir du den perfekt företagaren
☑️ 10 smarta sätt att ta fram en bra affärsidé
☑️ 12 fantastiska saker som händer med din personlighet inom ett år
☑️ Vanliga överraskningar för den som går från anställd till företagare
☑️ Tio karriärer som du måste behärska när du startar eget
☑️ De fem viktigaste prövningarna du kommer att möta när du startar eget
☑️ Starta eget med en kompis – viktiga saker att tänka på

Skaffa koll på företagets pengar redan från starten
☑️ Hur du gör en startbudget för ett eget företag
☑️ Bidrag du kan söka och hur du gör
☑️ Var du skaffar pengarna att starta för
☑️ Viktiga kontakter med riskkapitalbolag, banker, ALMI och andra aktörer
☑️ Hur du skaffar pengar till ny idé eller produkt
☑️ Konsten att få betalt för en faktura – även om kunden krånglar
☑️ Bokföring – enklare än du tror
☑️ Bra saker med en ordnad bokföring
☑️ Allt om skatter, F-skattsedlar och moms
☑️ Två budgetar du behöver behärska

Internetmarknadsföring för ditt nya företag
☑️ Allt du behöver veta för att komma igång på nätet
☑️ Varför det är bra för ditt företag med en hemsida
☑️ Hur du skapar en säljande hemsida för ditt företag
☑️ Hemligheterna med att skapa lönsamhet på Internet
☑️ Hur du snabbt skapar en lönsam Internetnärvaro
☑️ Tjugo viktiga saker att ha på din hemsida

Praktiska saker
☑️ Affärsplan – istället för kalldusch
☑️ Hur du väljer företagsform - enskild firma, handelsbolag eller aktiebolag
☑️ Hur du väljer ett företagsnamn som ger kunderna idéer
☑️ Viktiga saker att tänka på om du skaffar lokal
☑️ Allt om tillstånd och försäkringar
☑️ Vilka kan hjälpa dig när du startar eget företag
☑️ Hur du planerar din marknadsföring effektivt
☑️ Hur du gör en marknadsplan för en egen firma
☑️ Starta enskild firma
☑️ Starta aktiebolag
☑️ 30 nackdelar och 40 fördelar med att starta eget
☑️ Stor test som visar hur mogen du är för att starta eget
☑️ Ordlista med hundratals förklaringar på ord och begrepp

…Och mycket mer på 332 lättlästa sidor som ger dig lagom stora portioner om allt du måste veta för att lyckas med ditt företag snabbt.

Provläs, se vad andra tycker och beställ till kampanjpris i Starta egets egen bokhandel ...


6. Släng in ”Beställ senast den x/xx” vid någon av dina rabatterade produkter på sajten, så kommer fler att köpa. Vi reagerar alla mycket snabbare om något är på väg att ta slut eller om erbjudandet är på väg att bli daterat.

7. Vem köpte något av dig igår? Skicka ett handskrivet erbjudande till den/de kunderna och tacka för beställningen och berätta att brevet han/hon just nu håller i handen berättigar till 10% rabatt på nästa köp. Du vill ju låsa upp kunderna till din lösning även i framtiden.

8. Låt telefonsvararen sälja idag. På telefonsvararen kan du ha ett meddelande där du ber om ursäkt för att du inte svarar själv just idag och som kompensation för det så ger du bort en present till kunden vid nästa köp om han nämner kodordet: Telefonsvararerbjudandet. Presenten du erbjuder kan faktiskt bli avgörande för köpet. Det kanske till och med blir så att du slutar svara i telefon för att det går så bra att låta telefonsvararen göra det. Testa.

9. Fundera över ett extraerbjudande du kan ge till dina bästa kunder idag. Ge dem det. Har du några kartonger av en produkt som är attraktiv, men som ersatts av en ny kan det vara ett bra erbjudande. Säljer du annonser och har en restplats kan det vara uppskattat att få ett bra erbjudande på den osv. Du har något att sälja om du bara tittar efter ordentligt.

10. Om du har en tjänst som kunderna inte verkar veta om, erbjud dem den. Har du inte den tjänsten, uppfinn den och erbjud den till dina kunder. Det jag menar är att om du har kunskapen om något, så kan du också sälja tjänster kopplade till den kunskapen. Fundera på vad du kan översätta till en tjänst och erbjud den idag.

11. Erbjud din kunskap som en bonusprodukt. Du kan ge bort femton eller trettio minuter av din tid som en extrabonus för dem som köper för ett särskilt belopp den här veckan.

12. Ta ett superkort pep-möte med säljarna direkt på morgonen. Vad ska ni försöka åstadkomma idag? Det ska bli en ny rutin för er från och med nu. Börja nästa dag med att följa upp föregående dag. Dök några problem upp – vilken är lösningen? Dök några möjligheter upp – hur hanterar ni dem?


350 snabba tips om hur du marknadsför ditt företag på bara fem minuter.❤️
(En av mycket få svenska böcker om marknadsföring som även nått en internationell marknad)



En läsarröst
”Det absolut bästa med boken är att idéerna bara tar 5-minuter att genomföra, extremt lätt att börja testa något, och snabbt se resultaten. Boken hjälpte oss att tjäna mer pengar. Vi kunde enkelt använda oss av fler idéer och nåde direkt fler kunder som ville köpa. Som alla Redaktionens böcker, väldigt mycket för pengarna. Tack för all hjälp!"
Daniel, Snöskoterbolaget i Västerbotten AB

Klicka här, provläs och läs vad andra tycker och få ett superbjudande just nu.
(Länken leder till vår egen bokhandel där du får boken minst 90 kronor billigare än i bokhandeln).

Var har du hamnat? Läs allt om företaget bakom den här sidan här

Glöm inte att ha det roligt också ...😊

Andra läser om...

Dela det här:
Dela den här sidan på Facebook
Artikeln är skyddad med Google authorship

Våra mest sålda böcker

Våra mest lästa artiklar

Starta-Eget.se är ett projekt inom Bokförlaget Redaktionen
stefan@redaktionen.se