Den här webbplatsen använder cookies i vissa funktioner för att förbättra din upplevelse. Genom att använda webbplatsen accepterar du att cookies används. Du kan läsa mer om cookies här.
I din kundvagn:
Kundvagnen är tom

Driva företag

Driftig tipsar: upptäck e-postmarknadsföring


E-postmarknadsföring är ett oerhört kostnadseffektivt marknadsföringssätt. Öka försäljningen, skapa kundlojalitet och bygg upp ett starkt varumärke.
Meddelanden som skickas via e-post kommer fram inom några sekunder och generellt så får avsändaren respons inom bara några timmar.

Vanliga brev går hand i hand med produktionskostnader, materialkostnader och portokostnader, medan allt som behövs för e-postmarknadsföring är ett verktyg för att skapa och skicka nyhetsbreven.
Stora företag investerar i skräddarsydda nyhetsbrevslösningar som hanteras av en IT-konsult.
Resultatet blir oftast en bra lösning, men väldigt kostsamt. 99,7% av alla företag i världen är små- och medelstora företag som inte har råd att anlita konsulter.

Historiskt sett har marknadsalternativen för små- och medelstora företag varit dåliga. Små- och medelstora företag har tvingats välja mellan en vanlig e-postklient (exempelvis Microsoft Outlook) som saknar både möjligheterna till design och responsstatistik, eller webbaserade lösningar som är kostsamma (tar betalt per utskick och per mottagare) och utgör en säkerhetsrisk.

Webbaserade lösningar tvingar användaren till att låta en tredje part hantera de värdefulla kunduppgifterna. Ofta är också webbaserade lösningar mindre anpassningsbara.
Det finns dock programvaror skapade speciellt för mindre företag där användaren kan skapa nyhetsbrev, hantera adresslistor och som ger möjlighet till responsstatistik. Utöver utgiften för programvaran så kostar det inget att skicka nyhetsbrev, detta innebär att det går att skicka ofta utan att behöva tänka på kostnaden.
Tre fördelar med e-postmarknadsföring:

1. Kostnadseffektivt - jämfört med en annons i lokalpressen är e-postmarknadsföring näst intill gratis. Avsändaren talar inför de som är intresserade men betalar inte för de som inte lyssnar. Dessutom går det att specialanpassa kommunikationen ner på individnivå.

2. Snabbt -
tiden från idé till att avsändaren når ut till sina kunder är mycket kort. Har avsändaren en vara eller tjänst som han/hon snabbt vill nå ut med till sina kunder är e-postmarknadsföring mycket effektivt.

3. Mätbart -
jämfört med andra medier får avsändaren bekräftelse på vilken mottagare som har tagit del av budskapet och vad denna har intresserat sig för. Detta ger en bekräftelse på vad som intresserar läsaren och vilka budskap som är mest effektiva.

Sveriges populäraste bok för företagare som vill hitta nya kunder




Titta lite närmare på ditt företag
☑️ Gör den här enkla förändringen på ditt företag och få nya kunder automatiskt
☑️ Förlorar du kunder på att vara en viktigpetter?
☑️ Behöver ditt företag en enkel make-over för att locka nya kunder?
☑️ 20 enkla sätt att ta ditt företag rakt in i omkörningsfilen
☑️ 10 smarta saker att tänka på när det gäller dina priser
☑️ Så får du kunderna att fatta att det du säljer är bättre än konkurrenternas erbjudande
☑️ 11 enkla saker att tänka på när du utvecklar produkter/tjänster
☑️ 7 farliga tecken på att det du säljer är på väg att tappa fotfästet
☑️ Sätter ditt företag trenderna eller följer ni strömmen?
☑️ Hur du kommer på en ny produkt/tjänst

Älska Kunderna, ta bort konkurrenterna och vässa ditt sälj!
☑️ Hur du får kunderna att se ditt företag som det enda alternativet
☑️ Så lär du känna dina kunder mycket bättre
☑️ 8 Snabba sätt att hitta folk som vill betala för det du säljer
☑️ Så här tänker du på flera målgrupper i taget
☑️ Hur du hittar de nya kunderna snabbare
☑️ Hur du undviker att lägga ner tid på fel kunder
☑️ Stränga listan - ett verktyg för att sortera kunder så du vinner tid och pengar
☑️ Hur du gör en smart analys av dina konkurrenter och hittar deras svaga punkter
☑️ Konkurrentverktyget - gör att du vet mer om konkurrenterna än de vet själva

Lösningar på vanliga säljproblem
☑️ Enkla lösningar på problemet med bristande målsättningar
☑️ Hur du slutar med att skjuta upp saker
☑️ Ett fantastiskt verktyg för att lösa dåligt flöde i säljarbetet
☑️ Hur du gör ditt företag olikt dina konkurrenter med små medel
☑️ Aldrig mer säljskräck
☑️ Hur du blir mycket säkrare inför kundmöten
☑️ Säljpresentationer som alltid fungerar
☑️ Hur du gör för att slippa jobba gratis för att "visa upp dig"
☑️ Hur du gör annonser som drar in pengar, inte bara visar upp ditt företag
☑️ Utskick till nya kunder - hur du gör dem effektivare
☑️ Skriv säljbrev som får nya kunders köplust att vakna
☑️ Hur du aldrig mer missar kunder som ringer men inte köper
☑️ Att skriva offerter som går rakt på målet

Det nya internet
☑️ Det nya sättet att snabbt fixa kunder på internet
☑️ Vilka sockerbitar har du på sajten som lockar kunderna?
☑️ Hur du skriver på nätet – en snabbkurs i att fånga nya kunder
☑️ De tre viktigaste sätten att dra trafik till din sajt och hur du använder dem

Hur du använder nätverk, allianser och återförsäljare
☑️ 20 tips som gör dig till nätverksproffs på några minuter
☑️ 12 viktiga saker att tänka på före mötet
☑️ Hisspresentationen - berätta hur bra ditt företag är på 21 sekunder
☑️ 7 saker du alltid ska säga - 11 saker du ALDRIG ska göra
☑️ 10 smarta saker att säga till en person du inte känner
☑️ Efter mötet - saker som alla glömmer att göra
☑️ Allianser - hur du skapar dem
☑️ 15 tips om hur du skaffar återförsäljare

Provläs, se vad andra tycker och beställ till kampanjpris i Redaktionens egen bokhandel ...


Fyra tips kring e-postmarknadsföring

1. Adresser - många tror sig inte ha en tillräckligt stor mängd e-postadresser, men efter att ha tittat igenom visitkort, register, adresslistor så visar det sig ofta att man har fler än man tror. Dessutom är det viktigt att identifiera ens egna kontaktytor. Det kan vara allt från mässor, receptionen, anmälningsblanketter, intresseanmälningar, beställningar och självklart hemsidan. Se till att det alltid finns möjlighet att skriva in e-postadressen för kunden. På detta sätt kommer e-postadressregistret att utökas markant.

2. Tidpunkten - det finns inga givna regler om vilken tidpunkt nyhetsbrevet ska skickas. Tidpunkten styrs av hur kundgruppen ser ut och det bästa sättet att hitta den bästa tidpunkten är att testa sig fram. En riktlinje kan vara att tisdagar och torsdagar är bra om avsändaren vill vända sig mot företag då företagen ofta hanterar inköp och liknande under arbetsdagarna, medan fredagar fungerar bra om avsändaren vill nå privatpersoner som ofta agerar under helgen. För att hitta tidpunkten för sin egen kundkrets är det bästa att testa.

3. Etik, lagar och regler - lagarna kring e-postmarknadsföring är klara, speciellt när det gäller utskick till privatpersoner. Mottagaren måste aktivt ha tackat ja till att ta emot nyhetsbrev. När det gäller företag som avsändare ska det finnas en etablerad kontakt mellan företaget och kunden. Det kan också vara lockande att köpa in register med e-postadresser, men detta är spam och förknippas företaget med spam försvagas lätt varumärket. Tipset är att skicka endast till befintliga kundkontakter.
Reglerna för e-postreklam finns att hitta här.

4. Interna utskick - det är inte bara företagets kunder som behöver få snygga och professionella nyhetsbrev. Skicka nyhetsbrev för den interna kommunikationen på företaget, såsom Veckan som gick, VD:n har ordet eller kickoff-inbjudan. Nyttja det även som ett säljverktyg, då kan det vara enkelt att följa upp vilka kunder som är intresserade. Allt är inte jobb heller, skicka snygga festinbjudningar eller något trevligt tackmail.

Programvaror för e-postmarknadsföring
Det finns många programvaror tillgängliga för e-post-marknadsföring. En bra svensk variant är Newsletter Studio från företaget Sitoo, som dessutom erbjuder Driftig-medlemmar rabatter.


Gustaf Hesselman - Sitoo AB
sales@sitoo.com



SUPERERBJUDANDE JUST NU!

Vår mest populära bok någonsin om att skriva säljande texter❤️
(100 sidor om att skriva säljbrev som träffar rakt i hjärtat)


"Denna bok är utan tvekan den bästa om man ska få något sålt överhuvudtaget med text. I vårt fall har vi använt boken för att skriva våra kunders säljbrev, som sedan följts upp med ett telefonsamtal. Det har ökat våra avslut med närmare 4%"
Contact Center i Boxholm AB

"Boken är bra för att den är lättläst, konkret och just att man blir inspirerad. Det här är en bok jag rekommenderar till alla som inte är spontana idésprutor utan behöver lite hjälp på vägen."
Maud Carlsson, FöreningsSparbanken

"Säljbrevsboken har jag haft mycket användning av. Mycket bra tips och idéer. Jag rekommenderar den till alla som skriver säljbrev men som inte gör det så ofta."
Jeanete Nilsson, ServeOffice AB

"Lättläst och mycket informativ. Leveransen av boken fungerade perfekt, jag fick den direkt till mitt skrivbord 2 dagar efter beställningen. Tack för boken, den hjälpte mig när jag hade kört fast."
Lars Ehrnlund, TDC Försäljning AB

"Boken har hjälpt oss att sluta skriva förutsägbara brev anpassade för papperskorgen. Den ä bra för att den visar på exempel samt att den är väldigt lättläst och rolig att läsa. Det här är en bok jag rekommenderar till alla som jobbar med marknadsföring/sälj - eller helt enkelt bara vill läsa en rolig och lärorik bok om att skriva."
Anna Ekström, Radius Sweden AB

"Att kunna på ett säljande men seriöst sätt strukturera och skriva mailing och förstås brev. Boken lärde mig framför allt att förstå mottagaren och inte koncentrera mig på vad jag vill säga. Funkar även utanför Sverige ! (Italien)"
Morgan MARK, Partner Connect Italy

Klicka här, läs vad andra tycker och få ett superbjudande just nu. ❤️
(Länken leder till vår egen bokhandel där du får boken minst 90 kronor billigare än i bokhandeln).

Var har du hamnat? Läs allt om företaget bakom den här sidan här

Glöm inte att ha det roligt också ...😊

Andra läser om...

Dela det här:
Dela den här sidan på Facebook
Artikeln är skyddad med Google authorship

Våra mest sålda böcker

Våra mest lästa artiklar

Starta-Eget.se är ett projekt inom Bokförlaget Redaktionen
stefan@redaktionen.se