Den här webbplatsen använder cookies i vissa funktioner för att förbättra din upplevelse. Genom att använda webbplatsen accepterar du att cookies används. Du kan läsa mer om cookies här.
I din kundvagn:
Kundvagnen är tom

Artiklar

Tips på enkla regler om försäljning






Tänk om alla människor förstod att de är säljare. Glöm dammsugare- och bilförsäljare för ett ögonblick och fundera över det här ett tag:

• Behöver du ibland övertyga andra att se något från din vinkel eller att få dem att göra något särskilt?
• Behöver du ibland få folk att följa dina rekommendationer?
• Tjänar du ibland på att lyckas övertyga andra om något?
Är svaret ja på någon av de här frågorna så är du också en säljare (även om det inte står det på ditt visitkort).

Med all respekt för försäljare av begagnade bilar (de har ett hårt jobb), så har de blivit stereotypen för vad en säljare är. Du ser det framför dig – en lismande typ som putsar upp ett bilvrak och lurar folk på pengar. Men det finns ju en annan säljare också. Och du har förhoppningsvis träffat på honom/henne flera gånger. Det är personen som hjälper dig och som bryr sig om dig när du ska köpa något. Det är han eller hon som ringer upp och frågar om allt gick bra. Det är ju också en säljare även om man inte tänker på det och det är på det sättet du ska börja tänka på säljandet.

Så låt oss plocka fram en säljare som jag är övertygad om att du vill vara – och lika säker på att din kund och dina kollegor vill träffa.


Det gemensamma för riktig säljare är det här:

1. De lyssnar mer än de pratar.
Hur kan en säljare veta vad du vill ha om de inte hör vad du säger. Klantiga säljare har redan bestämt vad du behöver ha och det skapar problem direkt. Du pratar om en fyrkant och de är helt fixerade vid att sälja sin triangel till dig. Det roliga här är att om de bara lyssnade först så kanske det är så att deras triangel är perfekt för dig, du vet det inte om det än bara. Det handlar om något så enkelt som att erkänna kunden som en människa, inte som en plånbok.

2. De ställer bättre frågor
De bästa säljarna är de som samlar in information om våra behov innan de slänger upp något som vi ska ta ställning till. De använder frågor för att förstå oss bättre och för att stärka relationerna mellan oss. Det är helt naturligt att slappna av mer som kund om den som sitter mitt emot verkligen intresserar sig för problemet jag vill lösa genom att leda mig fram genom att ställa smarta frågor. Det gör att jag också får chansen att tänka igenom och nyansera problemet för mig själv. Dessutom skapar frågor mindre utrymme för framtida missförstånd. Egentligen handlar det här om inställning. Det märks om man är en person som vill hjälpa andra – om man verkligen har förmåga att sätta sig in i deras situation.

3. De tänker på lång sikt
Krängaren vill fylla budgeten nu – det är ett av problemen med provisionslöner. Det gäller att dra in pengarna för den här månaden nu och det finns inte utrymme att tänka på framtiden. Det är lätt att börja tänka så även om man inte har provisionslön, men det är ett enormt misstag. Man brukar säga att de bästa säljarna inte säljer ett projekt till dig idag, de säljer in sig för dina 10 nästa projekt. Och det sköna med det här är att det också tar bort pressen från dig. Du kan börja behandla dina kunder som samarbetspartners istället för dagsländor. Skönt va?

Sveriges populäraste bok för företagare som vill hitta nya kunder




Titta lite närmare på ditt företag
☑️ Gör den här enkla förändringen på ditt företag och få nya kunder automatiskt
☑️ Förlorar du kunder på att vara en viktigpetter?
☑️ Behöver ditt företag en enkel make-over för att locka nya kunder?
☑️ 20 enkla sätt att ta ditt företag rakt in i omkörningsfilen
☑️ 10 smarta saker att tänka på när det gäller dina priser
☑️ Så får du kunderna att fatta att det du säljer är bättre än konkurrenternas erbjudande
☑️ 11 enkla saker att tänka på när du utvecklar produkter/tjänster
☑️ 7 farliga tecken på att det du säljer är på väg att tappa fotfästet
☑️ Sätter ditt företag trenderna eller följer ni strömmen?
☑️ Hur du kommer på en ny produkt/tjänst

Älska Kunderna, ta bort konkurrenterna och vässa ditt sälj!
☑️ Hur du får kunderna att se ditt företag som det enda alternativet
☑️ Så lär du känna dina kunder mycket bättre
☑️ 8 Snabba sätt att hitta folk som vill betala för det du säljer
☑️ Så här tänker du på flera målgrupper i taget
☑️ Hur du hittar de nya kunderna snabbare
☑️ Hur du undviker att lägga ner tid på fel kunder
☑️ Stränga listan - ett verktyg för att sortera kunder så du vinner tid och pengar
☑️ Hur du gör en smart analys av dina konkurrenter och hittar deras svaga punkter
☑️ Konkurrentverktyget - gör att du vet mer om konkurrenterna än de vet själva

Lösningar på vanliga säljproblem
☑️ Enkla lösningar på problemet med bristande målsättningar
☑️ Hur du slutar med att skjuta upp saker
☑️ Ett fantastiskt verktyg för att lösa dåligt flöde i säljarbetet
☑️ Hur du gör ditt företag olikt dina konkurrenter med små medel
☑️ Aldrig mer säljskräck
☑️ Hur du blir mycket säkrare inför kundmöten
☑️ Säljpresentationer som alltid fungerar
☑️ Hur du gör för att slippa jobba gratis för att "visa upp dig"
☑️ Hur du gör annonser som drar in pengar, inte bara visar upp ditt företag
☑️ Utskick till nya kunder - hur du gör dem effektivare
☑️ Skriv säljbrev som får nya kunders köplust att vakna
☑️ Hur du aldrig mer missar kunder som ringer men inte köper
☑️ Att skriva offerter som går rakt på målet

Det nya internet
☑️ Det nya sättet att snabbt fixa kunder på internet
☑️ Vilka sockerbitar har du på sajten som lockar kunderna?
☑️ Hur du skriver på nätet – en snabbkurs i att fånga nya kunder
☑️ De tre viktigaste sätten att dra trafik till din sajt och hur du använder dem

Hur du använder nätverk, allianser och återförsäljare
☑️ 20 tips som gör dig till nätverksproffs på några minuter
☑️ 12 viktiga saker att tänka på före mötet
☑️ Hisspresentationen - berätta hur bra ditt företag är på 21 sekunder
☑️ 7 saker du alltid ska säga - 11 saker du ALDRIG ska göra
☑️ 10 smarta saker att säga till en person du inte känner
☑️ Efter mötet - saker som alla glömmer att göra
☑️ Allianser - hur du skapar dem
☑️ 15 tips om hur du skaffar återförsäljare

Provläs, se vad andra tycker och beställ till kampanjpris i Redaktionens egen bokhandel ...


4. De bygger relationer med kunderna
Det pratas mycket om att vikten av att bygga relationer i affärer. Det pratas mycket för att det är sant. Det är så både du och jag fungerar. Vi hör helst av oss till dem vi redan känner till. Ett av de bästa sättet att förlora affärer är att strunta i relationsbyggandet. Ordet låter ju som en klinisk operation ungefär, men du förstår vad jag menar. Det handlar om att finnas till hands, inte bara vara en affärsgubbe (eller tant), göra saker ihop kanske, bli kundernas främsta resurs och expert på ett område. Någon de kan kontakta och säga: Sätt igång.

5. De följer upp vad som händer och vad som hände
Har du någonsin blivit uppringd av någon du köpt något av bara för att de vill kolla läget så du är nöjd med allt? Och en samvetsfråga: Ringer du själv upp och kollar av? Hur mycket skulle du värdera att den du köpte något på det här sättet visade att de är tillgängliga för dig trots att du redan har betalat. Visst skulle du känna dig lite speciell. Jag skulle bli rörd eftersom det aldrig händer – och viktigare – jag skulle aldrig ens tänka på att anlita någon annan igen.

6. De struntar i säljteknik
Det finns ju teknik för att sälja (mer om det i en annan lektion) och de är effektiva för att styra samtal, men fel använda blir de bara löjliga. Alla letar efter en magisk formel som styr kunderna dit man vill men det är inte så lätt om man inte häller ner dem i sin egen personlighet och låter dem vara hjälpmedel istället för styrmedel. Det finns en skillnad mellan att använda teknik för att lyssna aktivt och att lyssna aktivt. När man fokuserar på resultatet blir man mer avslappnad och använder teknik mer som stöd för att nå ett mål där kunden är den som är kungen.

7. De hjälper kunderna att köpa
Du vill inte att någon ska sälja något till dig, du vill fatta ett beslut och köpa. En bra säljare hjälper kunder att se värdet av det de funderar på att köpa. De hjälper dem att ”äga” beslutet själva. Så fort vi känner att någon försöker sälja något till oss så drar larmet igång, portarna dras igen och vi får den där aktivt ointresserade blicken. Känner du igen dig? Om vi däremot står mitt emot en person som hjälper och guidar oss fram till ett smart beslut, ja då slås dörrarna upp igen.

En liten överraskning till sist:
Det finns många andra områden i livet som de här punkterna kan passa för. Tänk på ditt arbetsliv, men också på din roll som förälder och kanske till och med partner i ett äktenskap. Tänk på det i alla fall.


Läxa – Nästa gång du träffar en kund, en kollega eller chef, lyssna först och ställ frågor innan du kommer med din lösning. Det gör underverk.

SUPERERBJUDANDE JUST NU!

Sveriges populäraste handbok för dig som säljer dina kunskaper❤️



"Helt suverän "mänsklig" bok om marknadsföring/försäljning! Har läst många böcker genom åren i detta ämne, men inte någon i stil med den här i mycket positiv bemärkelse! tack!"
Mona Härlin, villasjöviken AB

"Den här boken har gett mig mer självförtroende i att använda andra vägar än de konventionella för att sälja mina tjänster."
Isabelle Arnheim, STRATEG Företagslösningar

Klicka här, provläs, läs vad andra tycker och få ett superbjudande.

Var har du hamnat? Läs allt om företaget bakom den här sidan här

Glöm inte att ha det roligt också ...😊


Vill du ha fler liknande tips en gång i månaden?
Prenumerera gratis på månadsbrevet Säljtipset här:

Andra läser om...

Dela det här:
Dela den här sidan på Facebook
Artikeln är skyddad med Google authorship

Våra mest sålda böcker

Våra mest lästa artiklar

Starta-Eget.se är ett projekt inom Bokförlaget Redaktionen
stefan@redaktionen.se