Den här webbplatsen använder cookies i vissa funktioner för att förbättra din upplevelse. Genom att använda webbplatsen accepterar du att cookies används. Du kan läsa mer om cookies här.
I din kundvagn:
Kundvagnen är tom

GÅ!

Ekonomiska nyckeltal för företag


Mått i form av nyckeltal behövs för att göra relativa jämförelser. Företag kan vara mycket små och enormt stora. En viktig egenskap med nyckeltal är att det går att utjämna skillnader i storlek.

Ett företag med hög omsättning och där mycket kapital är satsat kan visa en hög vinst och ändå vara olönsamt jämfört med ett mindre företag med liten omsättning, litet kapital och blygsam vinst.

Du kan använda nyckeltalen för att hålla koll på utvecklingen i ditt företag, sätta mål och beräkna hur olika typer av satsningar slår på lönsamhet och andra parametrar. När du gör budgeten så sätter du upp mål för verksamheten. Detta gör att det finns en direkt koppling mellan budget och nyckeltal. När du ska beräkna nyckeltal behöver du först upprätta en resultatbudget och en balansbudget.

Ekonomiska nyckeltal - så gör du
Börja med att ta fram den ingående balansräkningen. Efter detta upprättar du en resultatbudget och en likviditetsbudget. När du har dessa kan du ställa upp en budgeterad utgående balansräkning. Sedan använder du siffrorna i budgetarna för att räkna fram de nyckeltal som du tycker är relevanta för din verksamhet.

Om nyckeltalen som du får fram är bra, så kan du köra på enligt den budget du upprättat. Om du är missnöjd med något av dem så justerar du budgeten till dess att nyckeltalet blir som du tänkt. Kom ihåg att om du ändrar i din budget så kan det påverka flera av dina nyckeltal samtidigt. Ibland får man helt enkelt prioritera ett nyckeltal som känns viktigt på bekostnad av andra. Det är förstås viktigt att hela tiden vara realistisk när du justerar budgetsiffrorna eftersom det knappast är någon mening att justera siffrorna så att de blir omöjliga att uppnå.

Råd om ekonomiska nyckeltal
Det är svårt att ge råd om vilka nivåer på nyckeltalen som är lämpliga. Detta beror bland annat på att det är stor skillnad mellan olika branscher, det som är ett mycket bra värde i en bransch kanske inte är lika bra, eller ens relevant, i en annan bransch. Nyckeltalen har olika innebörd beroende på vilken mognadsfas företaget befinner sig i. Det finns också skillnader beroende på vilken företagsform man har. Många av nyckeltalen fungerar i aktiebolag, men vissa av dem inte alls i enskild firma.

Sveriges populäraste bok för företagare som vill hitta nya kunder




Titta lite närmare på ditt företag
☑️ Gör den här enkla förändringen på ditt företag och få nya kunder automatiskt
☑️ Förlorar du kunder på att vara en viktigpetter?
☑️ Behöver ditt företag en enkel make-over för att locka nya kunder?
☑️ 20 enkla sätt att ta ditt företag rakt in i omkörningsfilen
☑️ 10 smarta saker att tänka på när det gäller dina priser
☑️ Så får du kunderna att fatta att det du säljer är bättre än konkurrenternas erbjudande
☑️ 11 enkla saker att tänka på när du utvecklar produkter/tjänster
☑️ 7 farliga tecken på att det du säljer är på väg att tappa fotfästet
☑️ Sätter ditt företag trenderna eller följer ni strömmen?
☑️ Hur du kommer på en ny produkt/tjänst

Älska Kunderna, ta bort konkurrenterna och vässa ditt sälj!
☑️ Hur du får kunderna att se ditt företag som det enda alternativet
☑️ Så lär du känna dina kunder mycket bättre
☑️ 8 Snabba sätt att hitta folk som vill betala för det du säljer
☑️ Så här tänker du på flera målgrupper i taget
☑️ Hur du hittar de nya kunderna snabbare
☑️ Hur du undviker att lägga ner tid på fel kunder
☑️ Stränga listan - ett verktyg för att sortera kunder så du vinner tid och pengar
☑️ Hur du gör en smart analys av dina konkurrenter och hittar deras svaga punkter
☑️ Konkurrentverktyget - gör att du vet mer om konkurrenterna än de vet själva

Lösningar på vanliga säljproblem
☑️ Enkla lösningar på problemet med bristande målsättningar
☑️ Hur du slutar med att skjuta upp saker
☑️ Ett fantastiskt verktyg för att lösa dåligt flöde i säljarbetet
☑️ Hur du gör ditt företag olikt dina konkurrenter med små medel
☑️ Aldrig mer säljskräck
☑️ Hur du blir mycket säkrare inför kundmöten
☑️ Säljpresentationer som alltid fungerar
☑️ Hur du gör för att slippa jobba gratis för att "visa upp dig"
☑️ Hur du gör annonser som drar in pengar, inte bara visar upp ditt företag
☑️ Utskick till nya kunder - hur du gör dem effektivare
☑️ Skriv säljbrev som får nya kunders köplust att vakna
☑️ Hur du aldrig mer missar kunder som ringer men inte köper
☑️ Att skriva offerter som går rakt på målet

Det nya internet
☑️ Det nya sättet att snabbt fixa kunder på internet
☑️ Vilka sockerbitar har du på sajten som lockar kunderna?
☑️ Hur du skriver på nätet – en snabbkurs i att fånga nya kunder
☑️ De tre viktigaste sätten att dra trafik till din sajt och hur du använder dem

Hur du använder nätverk, allianser och återförsäljare
☑️ 20 tips som gör dig till nätverksproffs på några minuter
☑️ 12 viktiga saker att tänka på före mötet
☑️ Hisspresentationen - berätta hur bra ditt företag är på 21 sekunder
☑️ 7 saker du alltid ska säga - 11 saker du ALDRIG ska göra
☑️ 10 smarta saker att säga till en person du inte känner
☑️ Efter mötet - saker som alla glömmer att göra
☑️ Allianser - hur du skapar dem
☑️ 15 tips om hur du skaffar återförsäljare

Provläs, se vad andra tycker och beställ till kampanjpris i Redaktionens egen bokhandel ...


Ekonomiska nyckeltal - att ta hänsyn till
Eftersom nyckeltalen är anpassade efter aktiebolag i stor utsträckning är det viktigt att ta hänsyn till vissa skillnader när du räknar fram nyckeltalen för en enskild firma eller ett handelsbolag. En sådan skillnad är att i aktiebolag är löner till ägare och arbetsgivaravgifter en kostnad, medan vinsten i enskild firma och handelsbolag måste täcka detta. I aktiebolag finns vissa kortfristiga skulder som inte förekommer i enskild firma och handelsbolag. Exempel på detta är upplupna arbetsgivaravgifter och anställdas skatter på ägarlönerna. Dessutom delas obeskattade reserver i ett aktiebolag upp så att 72% är skuld och 28% eget kapital. Denna uppdelning går inte att göra i enskild firma och handelsbolag eftersom bolaget i dessa fall inte betalar skatt, det är ägarna som betalar denna.

Två metoder att redovisa checkkrediten
Det finns två metoder att redovisa checkkrediten i balansräkningen. Dina nyckeltal kommer att skilja sig åt beroende på vilken metod du väljer. Bruttoredovisning innebär att du tar upp limitbeloppet för checkkrediten som tillgång och tar upp utnyttjat belopp som skuld. Med denna metod ökar likviditetstalen, men gör samtidigt att avkastningstalen minskar. Nettoredovisning betyder att du bara redovisar utnyttjat belopp som skuld. Det mest rättvisande är att använda nettoredovisning, förutom vid beräkning av likviditetstal där bruttometoden behövs för att få med kassareserven från den outnyttjade checkkrediten.

Olika typer av ekonomiska nyckeltal
Det finns många olika nyckeltal och långtifrån alla är relevanta för alla typer av företag. Du bör välja ett antal som känns viktiga i din verksamhet och som kan användas för ekonomistyrning och uppföljning av målen. Syftet med en relevant och precis ekonomisk information är att få ett bra beslutsunderlag. Det gäller förstås oavsett storlek på företaget och verksamhetsinriktning. Lönsamhet kan mätas genom de olika räntabilitetsmåtten. De ekonomiska måtten brukar även kompletteras med mått som mäter mjuka resultat, exempelvis kundernas upplevelse av nytta. Dessa icke-finansiella mått är särskilt viktiga i tjänste- och kunskapsföretag. Några kategorier av nyckeltal som är tillämpliga på nästan alla företag är:
• Avkastningstal
• Omsättningstal
• Nyckeltal för finansiell balans och likviditet

Det finns många andra, branschspecifika nyckeltalskategorier som kan vara viktiga för dig. Du bör därför undersöka om din branschorganisation har några tips på vettiga nyckeltal.

333 smarta motivationsidéer som bara väntar på dig!


”Boken innehåller massor med bra tips som har utvecklat både mig som företagare och medmänniska. Stämningen på firman är bättre än någonsin, glada medarbetare = ökad effektivitet i arbetet! Boken hjälpte mig att motivera de anställda på ett helt annat vis än innan, snacka om skillnad. Nu är det jag som får anstränga mig för att hinna med i samma tempo på jobben! Ni är grymma - ni har hjälpt mig att utveckla mig som både företagare och medmänniska!”
Johan Lindberg, Gefle Nöje

Klicka här, provläs och se vad andra tycker och få ett superbjudande just nu.
(Länken leder till vår egen bokhandel där du får boken minst 90 kronor billigare än i bokhandeln).

Var har du hamnat? Läs allt om företaget bakom den här sidan här

Glöm inte att ha det roligt också ...😊

Andra läser om...

Dela det här:
Dela den här sidan på Facebook
Artikeln är skyddad med Google authorship

Våra mest sålda böcker

Våra mest lästa artiklar

Starta-Eget.se är ett projekt inom Bokförlaget Redaktionen
stefan@redaktionen.se