Den här webbplatsen använder cookies i vissa funktioner för att förbättra din upplevelse. Genom att använda webbplatsen accepterar du att cookies används. Du kan läsa mer om cookies här.
I din kundvagn:
Kundvagnen är tom

Driva företag

3 sätt att diversifiera och bredda ditt företag


En del människor vaknar kallsvettiga på natten och har drömt om mördare som jagar dem med kniv på en mörk skogsstig. Löjlig mardröm, tycker jag. Om du ska ge mig en riktig mardröm, så berätta då för mig om ett företag som har litat för länge på en och samma produkt och om hur utvecklingen är på väg att springa förbi dem – utan att de märker något – och allt är mitt fel!

Är ditt företag med i den mardrömmen? I så fall är det dags att ta dig själv i kragen och börja agera för att du inte ska tyna bort.

Diversifiering, att sprida ut äggen i olika korgar, är ett bra råd på många sätt eftersom det finns så mycket osäkerhetsfaktorer i affärsvärlden. Trender kommer och går snabbt – efterfrågan skiftar ännu snabbare. Produkter blir omoderna på grund av (eller tack vare) att ny teknologi eller nya produkter och tjänster dyker upp som också är mycket bättre än de gamla.

Åter till mardrömmen. Att lägga hela ditt företags framtid på en enda het inkomstbringande produkt idag kan ge dig massor av pengar nu, men vad händer när den försvinner? Det finns massor av exempel på företag som först fått full fart med en produkt och sedan kört rakt in i väggen på grund av att tiderna förändras och behoven med dem. Vad händer när din produkt kallnar och du inte har några nya inkomstbringande ersättare? Där har vi en verklig mardröm!


Det finns i princip tre sätt att diversifiera ditt företag:

1. Du kan ta fram en ny produkt eller tjänst som är relaterad till det du säljer och som riktar sig till samma marknad.
Det här ger kunderna fler valmöjligheter. De kan välja på fler färger, smaker, stilar eller en helt ny version av det du säljer. En ny produkt/tjänst drar också till sig nya kunder som kanske inte har gillat din grundprodukt, men som gillar ditt nya utbud. Du kan också börja se bredare på kundernas hela process och undersöka om du kan fylla flera platser hos kunderna och få in en större del av hela affären. Här gäller det att kunna förse kunderna med en helhetslösning och det kräver ju mer kunskap i ditt företag. Risken är att du missar chansen att jobba med andra experter som du vill ska jobba med dig och ge dig andra jobb – inte börja konkurrera med dig. En annan risk är att om trenderna viker för det du säljer, så gör den antagligen det också för hela ditt erbjudande. Fördelarna med att expandera ”vertikalt” på det här sättet är att det ger stora möjligheter på en stark marknad.

Sveriges populäraste och mest konkreta bok för dig som ska starta eget



☑️ Så tar du steget från anställd till företagare
☑️ Hur du skaffar kunder snabbt – massor av konkreta tips
☑️ Hur du gör för att få kunderna att välja ditt företag framför konkurrenterna
☑️ Dina viktigaste marknadsföringsverktyg och hur du använder dem
☑️ Konsten att skriva oslagbara säljbrev
☑️ Konsten att skriva säljande offerter
☑️ Hur du skapar lönsamma samarbeten med andra
☑️ Hur du snabbt får igång ett nätverk
☑️ Hur du gör visitkort, broschyrer och annonser som säljer
☑️ Hur du lär dig att sälja öga mot öga - och tycka om det
☑️ Hur du säljer via telefonen

Så blir du den perfekt företagaren
☑️ 10 smarta sätt att ta fram en bra affärsidé
☑️ 12 fantastiska saker som händer med din personlighet inom ett år
☑️ Vanliga överraskningar för den som går från anställd till företagare
☑️ Tio karriärer som du måste behärska när du startar eget
☑️ De fem viktigaste prövningarna du kommer att möta när du startar eget
☑️ Starta eget med en kompis – viktiga saker att tänka på

Skaffa koll på företagets pengar redan från starten
☑️ Hur du gör en startbudget för ett eget företag
☑️ Bidrag du kan söka och hur du gör
☑️ Var du skaffar pengarna att starta för
☑️ Viktiga kontakter med riskkapitalbolag, banker, ALMI och andra aktörer
☑️ Hur du skaffar pengar till ny idé eller produkt
☑️ Konsten att få betalt för en faktura – även om kunden krånglar
☑️ Bokföring – enklare än du tror
☑️ Bra saker med en ordnad bokföring
☑️ Allt om skatter, F-skattsedlar och moms
☑️ Två budgetar du behöver behärska

Internetmarknadsföring för ditt nya företag
☑️ Allt du behöver veta för att komma igång på nätet
☑️ Varför det är bra för ditt företag med en hemsida
☑️ Hur du skapar en säljande hemsida för ditt företag
☑️ Hemligheterna med att skapa lönsamhet på Internet
☑️ Hur du snabbt skapar en lönsam Internetnärvaro
☑️ Tjugo viktiga saker att ha på din hemsida

Praktiska saker
☑️ Affärsplan – istället för kalldusch
☑️ Hur du väljer företagsform - enskild firma, handelsbolag eller aktiebolag
☑️ Hur du väljer ett företagsnamn som ger kunderna idéer
☑️ Viktiga saker att tänka på om du skaffar lokal
☑️ Allt om tillstånd och försäkringar
☑️ Vilka kan hjälpa dig när du startar eget företag
☑️ Hur du planerar din marknadsföring effektivt
☑️ Hur du gör en marknadsplan för en egen firma
☑️ Starta enskild firma
☑️ Starta aktiebolag
☑️ 30 nackdelar och 40 fördelar med att starta eget
☑️ Stor test som visar hur mogen du är för att starta eget
☑️ Ordlista med hundratals förklaringar på ord och begrepp

…Och mycket mer på 332 lättlästa sidor som ger dig lagom stora portioner om allt du måste veta för att lyckas med ditt företag snabbt.

Provläs, se vad andra tycker och beställ till kampanjpris i Starta egets egen bokhandel ...


2. Du kan utöka marknaden för det du säljer nu
Det här kan du göra när du känner en mättnad på marknaden. Att hitta en ny marknad för det du säljer skapar nya intäkter. Du kan ta fram billigare (eller mer exklusiva) varianter av det du säljer nu och på så sätt hitta nya kundgrupper. Du kan också koncentrera dig på nya regioner i landet eller ta ditt företag till en marknad utanför Sverige.

3. Du kan ta fram helt nya produkter/tjänster för en helt ny marknad
Det är en kombination av de två första varianterna av diversifiering. Du gör det kanske genom att starta ett företag till. Det här är smart att göra om du redan från början har ett stort kundregister och ser att de kunder du har också har behov av andra saker som inte riktigt passar i det företag du har nu, men som med dina kunskaper kan översättas direkt till det nya området. Faran här är att du förlorar fokus, särskilt om du ska driva två företag som inte direkt är relaterade till varandra. Det är svårt nog att koncentrera sig på ett företag. Lösningen kan vara att du hittar en person som kan hantera det andra företaget åt dig.


Är diversifiering något för dig?
Det finns inget enkelt svar på om du ska lägga tid på diversifiering eller inte. Det beror helt på vem du är och vad du vill. Här är de sju frågorna som du ska ställa dig själv:

1. Varför tänker jag på att diversifiera – vilka möjligheter har jag sett?
2. Har jag de nödvändiga kunskaperna för nästa steg?
3. Är det nya området i synk med konjunkturen?
4. Kan det nya området hjälpa mitt företag att bli mindre konjunkturkänsligt?
5. Kommer det nya området att sprida mina risker eller öka dem?
6. Kommer det nya området kräva mina krafter i en sån omfattning att det gamla området blir lidande?
7. Är de nya möjligheterna så stora att riskerna är värda att ta?

När du har besvarat de här frågorna och fortfarande känner att diversifiering är en del av svaret på ditt växande – ta då ett första steg med hjälp av en marknadsundersökning.

350 snabba tips om hur du marknadsför ditt företag på bara fem minuter.❤️
(En av mycket få svenska böcker om marknadsföring som även nått en internationell marknad)



En läsarröst
”Det absolut bästa med boken är att idéerna bara tar 5-minuter att genomföra, extremt lätt att börja testa något, och snabbt se resultaten. Boken hjälpte oss att tjäna mer pengar. Vi kunde enkelt använda oss av fler idéer och nåde direkt fler kunder som ville köpa. Som alla Redaktionens böcker, väldigt mycket för pengarna. Tack för all hjälp!"
Daniel, Snöskoterbolaget i Västerbotten AB

Klicka här, provläs och läs vad andra tycker och få ett superbjudande just nu.
(Länken leder till vår egen bokhandel där du får boken minst 90 kronor billigare än i bokhandeln).

Var har du hamnat? Läs allt om företaget bakom den här sidan här

Glöm inte att ha det roligt också ...😊

Andra läser om...

Dela det här:
Dela den här sidan på Facebook
Artikeln är skyddad med Google authorship

Våra mest sålda böcker

Våra mest lästa artiklar

Starta-Eget.se är ett projekt inom Bokförlaget Redaktionen
stefan@redaktionen.se