Den här webbplatsen använder cookies i vissa funktioner för att förbättra din upplevelse. Genom att använda webbplatsen accepterar du att cookies används. Du kan läsa mer om cookies här.
I din kundvagn:
Kundvagnen är tom

Driva företag

3 sätt att diversifiera och bredda ditt företag


En del människor vaknar kallsvettiga på natten och har drömt om mördare som jagar dem med kniv på en mörk skogsstig. Löjlig mardröm, tycker jag. Om du ska ge mig en riktig mardröm, så berätta då för mig om ett företag som har litat för länge på en och samma produkt och om hur utvecklingen är på väg att springa förbi dem – utan att de märker något – och allt är mitt fel!

Är ditt företag med i den mardrömmen? I så fall är det dags att ta dig själv i kragen och börja agera för att du inte ska tyna bort.

Diversifiering, att sprida ut äggen i olika korgar, är ett bra råd på många sätt eftersom det finns så mycket osäkerhetsfaktorer i affärsvärlden. Trender kommer och går snabbt – efterfrågan skiftar ännu snabbare. Produkter blir omoderna på grund av (eller tack vare) att ny teknologi eller nya produkter och tjänster dyker upp som också är mycket bättre än de gamla.

Åter till mardrömmen. Att lägga hela ditt företags framtid på en enda het inkomstbringande produkt idag kan ge dig massor av pengar nu, men vad händer när den försvinner? Det finns massor av exempel på företag som först fått full fart med en produkt och sedan kört rakt in i väggen på grund av att tiderna förändras och behoven med dem. Vad händer när din produkt kallnar och du inte har några nya inkomstbringande ersättare? Där har vi en verklig mardröm!


Det finns i princip tre sätt att diversifiera ditt företag:

1. Du kan ta fram en ny produkt eller tjänst som är relaterad till det du säljer och som riktar sig till samma marknad.
Det här ger kunderna fler valmöjligheter. De kan välja på fler färger, smaker, stilar eller en helt ny version av det du säljer. En ny produkt/tjänst drar också till sig nya kunder som kanske inte har gillat din grundprodukt, men som gillar ditt nya utbud. Du kan också börja se bredare på kundernas hela process och undersöka om du kan fylla flera platser hos kunderna och få in en större del av hela affären. Här gäller det att kunna förse kunderna med en helhetslösning och det kräver ju mer kunskap i ditt företag. Risken är att du missar chansen att jobba med andra experter som du vill ska jobba med dig och ge dig andra jobb – inte börja konkurrera med dig. En annan risk är att om trenderna viker för det du säljer, så gör den antagligen det också för hela ditt erbjudande. Fördelarna med att expandera ”vertikalt” på det här sättet är att det ger stora möjligheter på en stark marknad.

2. Du kan utöka marknaden för det du säljer nu
Det här kan du göra när du känner en mättnad på marknaden. Att hitta en ny marknad för det du säljer skapar nya intäkter. Du kan ta fram billigare (eller mer exklusiva) varianter av det du säljer nu och på så sätt hitta nya kundgrupper. Du kan också koncentrera dig på nya regioner i landet eller ta ditt företag till en marknad utanför Sverige.

3. Du kan ta fram helt nya produkter/tjänster för en helt ny marknad
Det är en kombination av de två första varianterna av diversifiering. Du gör det kanske genom att starta ett företag till. Det här är smart att göra om du redan från början har ett stort kundregister och ser att de kunder du har också har behov av andra saker som inte riktigt passar i det företag du har nu, men som med dina kunskaper kan översättas direkt till det nya området. Faran här är att du förlorar fokus, särskilt om du ska driva två företag som inte direkt är relaterade till varandra. Det är svårt nog att koncentrera sig på ett företag. Lösningen kan vara att du hittar en person som kan hantera det andra företaget åt dig.


Är diversifiering något för dig?
Det finns inget enkelt svar på om du ska lägga tid på diversifiering eller inte. Det beror helt på vem du är och vad du vill. Här är de sju frågorna som du ska ställa dig själv:

1. Varför tänker jag på att diversifiera – vilka möjligheter har jag sett?
2. Har jag de nödvändiga kunskaperna för nästa steg?
3. Är det nya området i synk med konjunkturen?
4. Kan det nya området hjälpa mitt företag att bli mindre konjunkturkänsligt?
5. Kommer det nya området att sprida mina risker eller öka dem?
6. Kommer det nya området kräva mina krafter i en sån omfattning att det gamla området blir lidande?
7. Är de nya möjligheterna så stora att riskerna är värda att ta?

När du har besvarat de här frågorna och fortfarande känner att diversifiering är en del av svaret på ditt växande – ta då ett första steg med hjälp av en marknadsundersökning.

Andra läser om...

Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUponMSNReporter
Artikeln är skyddad med Google authorship

Våra mest sålda böcker

Våra mest lästa artiklar

Starta-Eget.se är ett projekt inom Bokförlaget Redaktionen
stefan@redaktionen.se