Den här webbplatsen använder cookies i vissa funktioner för att förbättra din upplevelse. Genom att använda webbplatsen accepterar du att cookies används. Du kan läsa mer om cookies här.
I din kundvagn:
Kundvagnen är tom

KLARA...

Bra och dåliga egenskaper hos företagare





Bra och dåliga egenskaper hos företagare

Starta eget är fantastiskt! Alla ska bli entreprenörer! Fler företagare i Sverige!

Det finns många som verkligen stöder entreprenörskap genom sådana här slagord. Men hur är det med farorna? Ett entreprenörshuvud är fantastiskt på ett sätt och orsaken till att företag går omkull på ett annat sätt. Hur går det ihop?


Här kommer fem entreprenörskvaliteter som är både bra och dåliga på olika sätt:


1. Dåligt fokus, många idéer och ingen blir något på riktigt
Det här är mycket vanligt (Visst känner du igen dig) hos nya entreprenörer som inte lärt sig att göra saker klara och att stå ut hela vägen även efter smekmånaden med idéskapandet.

2. Dålig på detaljer
Det är inte en naturlig fallenhet för en entreprenörstyp att vilja sitta och grotta in sig i detaljer. Entreprenören vill ha den stora bilden istället. Problemet är att detaljerna är viktiga också och kan man inte ta i dem så måste det finnas någon annan som gör det istället. Entreprenörer är som barn på många bra sätt - och på många dåliga sätt också.

3. Känner sig som en udda fågel
Det är vanligt att entreprenörer känner sig annorlunda och de ska känna sig annorlunda, bejaka det annorlunda. Det är något som varje person som startar ett företag måste bli bekväm med - att inte vara som alla andra.

4. Bra på att starta företag men dålig på att driva dem
Samma fara här som i punkt 1. Företaget måste upp till nivån där det får ett eget liv. Det är inte alltid en entreprenörstyp har den uthållighet som krävs för det. Entreprenörer kan också bli konstiga chefer som kräver för mycket eller gör allt själva istället för att ta medarbetarna med sig.

5. De överdriver och är för optimistiska
Det här är bra! Ofta är det ju så att de idéer vi har är vi ensamma om och när vi ska berätta om dem för andra så skarvar vi till det lite. Vi behöver det för att hålla hoppet om idén uppe. Det är när vi blandar in andras ekonomi i det som farorna dyker upp. Har vi inte på fötterna då är det bäddat för kris, förstörda relationer och ännu värre.

Känner du igen dig? Jag tänkte just det :-) Meningen med de här punkterna är att du ska se både farorna och möjligheterna som finns i det här. Att du har idéer och känner dig ensam ibland eftersom det är så få runt omkring dig som har den här driften, får aldrig aldrig aldrig stoppa dig!

Andra läser om...

Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUponMSNReporter
Artikeln är skyddad med Google authorship

Våra mest sålda böcker

Våra mest lästa artiklar

Starta-Eget.se är ett projekt inom Bokförlaget Redaktionen
stefan@redaktionen.se