Den här webbplatsen använder cookies i vissa funktioner för att förbättra din upplevelse. Genom att använda webbplatsen accepterar du att cookies används. Du kan läsa mer om cookies här.
I din kundvagn:
Kundvagnen är tom

Driva företag

Så skriver du en bra annons – tips från copywritern




Att skapa en bra annons – digital eller analog – är en hel vetenskap i sig. Men ofta är det bråttom – kanske har du fått ett kanonbra pris och deadline var igår. Här ger Felicia Welander, copywriter och Driftigs skribent inom marknadsföring och kommunikation några snabba råd.

1. Berätta det viktigaste först
Du har i bästa fall 3 sekunder på dig att väcka målgruppens intresse innan de bläddrar/klickar/promenerar vidare. Därför är det viktigt att komma till saken, snarare än att ha för mycket ”försnack”. Så specificera vad du vill berätta och gör det redan i rubriken. Utveckla det sedan i den efterföljande texten.

2. Vem vill du berätta det för?
Kanske tycker du att alla bör vara intresserade av din tjänst/produkt, och så kan det vara. Men det är säkerligen också så att det finns en specifik målgrupp som är extra intresserad. En målgrupp som har kortare väg från tanke till köp. Börja med att hitta dem. Var rör de sig? Vilka tidningar/bloggar/sidor läser de? Börja där och vänta med andra annonseringar, även om du får ett bra pris.

3. Nytta, nytta, nytta

Vilken nytta har ditt erbjudande för mottagaren? Lista dem gärna i punktform och försök att tänka utifrån målgruppens perspektiv, snarare än ditt företags. Dvs. säg ”Du får...” istället för ”Vi har...”, så når budskapet fram bättre.

Livet blir inte alltid som vi hade tänkt. ...

Mycket i livet kan kännas orättvist. Vi eller en nära anhörig kan drabbas av sjukdom. Vi kan bli utsatta för en oönskad separation, ofrivillig barnlöshet eller mista vår arbetsförmåga. Många av oss har drömmar som aldrig har uppfyllts. Livet kan vara väldigt tufft. Man kan känna sorg över att förlora sig själv och den tillvaro man har haft hittills. Framtiden blir plötsligt annorlunda än man hade sett framför sig.

Vi kallar det för livssorg.

Här är boken som hjälper dig upp igen❤️

Från boken:
☑️ Vilka är dina livssorger?
☑️ Hur reser man sig när livet tar en oväntad vändning?
☑️ Hur lever man med livssorgen och de förändringar som förlusten har medfört?
☑️ Hur arbetar man med att hantera vardagsgöromål och ser dem som bedrifter?
☑️ Konkreta handlingsplaner och verktyg att arbeta med själv för att kunna läka.
... Och mycket mer

Boken som blivit en storsäljare i Norge kommer nu för första gången på svenska.

Klicka här, provläs, läs vad andra tycker och få ett superbjudande.

Boken är skriven av Janette Røseth specialistpsykolog med inriktning på kliniskt arbete med barn och unga. Hon arbetar i dag som föredragshållare och har egen praktik.
Emmeline Krogh Werner är specialistpsykolog med inriktning på samhällspsykologi och allmän psykologi och arbetar i dag som kommunpsykolog och föredragshållare.


4. Skala bort
Det kan vara lockande att försöka utnyttja varenda centimeter av annonsutrymmet för att passa på att berätta så mycket du kan om ditt företag. Men för mycket information gör det svårare för mottagaren att ta till sig. Fundera istället på vad ditt huvudbudskap är och håll dig till det. Led sedan in mottagaren till din hemsida eller butik för att få veta mer.

5. Viktigast av allt: C2A!
Vad ska målgruppen göra när de har läst din annons? Ringa? Gå in på nätet och beställa? Gå till en specifik butik? Glöm inte att avsluta med en uppmaning – och gör det så tydligt du kan. Ge dem alltid en C2A – Call to action.

Felicia Welander | Vasarausaru.se
felicia@vasarusaru.se | 08-410 060 75



76 000+ läsare kan inte ha fel ❤️


Sveriges populäraste bok om att starta eget – med inbyggd garanti.

En läsarröst
"Den här boken kortfattat är: Underbar. Den hjälper dig att lösa massor av frågor som poppar upp när du bestämt att det är dags att starta eget. Du får både vägledning och information som hjälper dig att utveckla dina drömmar"
Eridiania, The Living stone home clean

Klicka här, provläs, se vad andra tycker och få ett superbjudande.
(Länken leder till vår egen bokhandel där du får boken 100 kronor billigare än i bokhandeln).

Glöm inte att ha det roligt också ...😊

Andra läser om...

Dela det här:
Dela den här sidan på Facebook
Artikeln är skyddad med Google authorship

Våra mest sålda böcker

Våra mest lästa artiklar

Starta-Eget.se är ett projekt inom Bokförlaget Redaktionen
stefan@redaktionen.se