Den här webbplatsen använder cookies i vissa funktioner för att förbättra din upplevelse. Genom att använda webbplatsen accepterar du att cookies används. Du kan läsa mer om cookies här.
I din kundvagn:
Kundvagnen är tom

Driva företag

Så skriver du en bra annons – tips från copywritern




Att skapa en bra annons – digital eller analog – är en hel vetenskap i sig. Men ofta är det bråttom – kanske har du fått ett kanonbra pris och deadline var igår. Här ger Felicia Welander, copywriter och Driftigs skribent inom marknadsföring och kommunikation några snabba råd.

1. Berätta det viktigaste först
Du har i bästa fall 3 sekunder på dig att väcka målgruppens intresse innan de bläddrar/klickar/promenerar vidare. Därför är det viktigt att komma till saken, snarare än att ha för mycket ”försnack”. Så specificera vad du vill berätta och gör det redan i rubriken. Utveckla det sedan i den efterföljande texten.

2. Vem vill du berätta det för?
Kanske tycker du att alla bör vara intresserade av din tjänst/produkt, och så kan det vara. Men det är säkerligen också så att det finns en specifik målgrupp som är extra intresserad. En målgrupp som har kortare väg från tanke till köp. Börja med att hitta dem. Var rör de sig? Vilka tidningar/bloggar/sidor läser de? Börja där och vänta med andra annonseringar, även om du får ett bra pris.

3. Nytta, nytta, nytta

Vilken nytta har ditt erbjudande för mottagaren? Lista dem gärna i punktform och försök att tänka utifrån målgruppens perspektiv, snarare än ditt företags. Dvs. säg ”Du får...” istället för ”Vi har...”, så når budskapet fram bättre.

4. Skala bort
Det kan vara lockande att försöka utnyttja varenda centimeter av annonsutrymmet för att passa på att berätta så mycket du kan om ditt företag. Men för mycket information gör det svårare för mottagaren att ta till sig. Fundera istället på vad ditt huvudbudskap är och håll dig till det. Led sedan in mottagaren till din hemsida eller butik för att få veta mer.

5. Viktigast av allt: C2A!
Vad ska målgruppen göra när de har läst din annons? Ringa? Gå in på nätet och beställa? Gå till en specifik butik? Glöm inte att avsluta med en uppmaning – och gör det så tydligt du kan. Ge dem alltid en C2A – Call to action.

Felicia Welander | Vasarausaru.se
felicia@vasarusaru.se | 08-410 060 75



Andra läser om...

Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUponMSNReporter
Artikeln är skyddad med Google authorship

Våra mest sålda böcker

Våra mest lästa artiklar

Starta-Eget.se är ett projekt inom Bokförlaget Redaktionen
stefan@redaktionen.se