Den här webbplatsen använder cookies i vissa funktioner för att förbättra din upplevelse. Genom att använda webbplatsen accepterar du att cookies används. Du kan läsa mer om cookies här.
I din kundvagn:
Kundvagnen är tom

Driva företag

Så skriver du en bra annons – tips från copywritern




Att skapa en bra annons – digital eller analog – är en hel vetenskap i sig. Men ofta är det bråttom – kanske har du fått ett kanonbra pris och deadline var igår. Här ger Felicia Welander, copywriter och Driftigs skribent inom marknadsföring och kommunikation några snabba råd.

1. Berätta det viktigaste först
Du har i bästa fall 3 sekunder på dig att väcka målgruppens intresse innan de bläddrar/klickar/promenerar vidare. Därför är det viktigt att komma till saken, snarare än att ha för mycket ”försnack”. Så specificera vad du vill berätta och gör det redan i rubriken. Utveckla det sedan i den efterföljande texten.

2. Vem vill du berätta det för?
Kanske tycker du att alla bör vara intresserade av din tjänst/produkt, och så kan det vara. Men det är säkerligen också så att det finns en specifik målgrupp som är extra intresserad. En målgrupp som har kortare väg från tanke till köp. Börja med att hitta dem. Var rör de sig? Vilka tidningar/bloggar/sidor läser de? Börja där och vänta med andra annonseringar, även om du får ett bra pris.

3. Nytta, nytta, nytta

Vilken nytta har ditt erbjudande för mottagaren? Lista dem gärna i punktform och försök att tänka utifrån målgruppens perspektiv, snarare än ditt företags. Dvs. säg ”Du får...” istället för ”Vi har...”, så når budskapet fram bättre.

Sveriges populäraste och mest konkreta bok för dig som ska starta eget



☑️ Så tar du steget från anställd till företagare
☑️ Hur du skaffar kunder snabbt – massor av konkreta tips
☑️ Hur du gör för att få kunderna att välja ditt företag framför konkurrenterna
☑️ Dina viktigaste marknadsföringsverktyg och hur du använder dem
☑️ Konsten att skriva oslagbara säljbrev
☑️ Konsten att skriva säljande offerter
☑️ Hur du skapar lönsamma samarbeten med andra
☑️ Hur du snabbt får igång ett nätverk
☑️ Hur du gör visitkort, broschyrer och annonser som säljer
☑️ Hur du lär dig att sälja öga mot öga - och tycka om det
☑️ Hur du säljer via telefonen

Så blir du den perfekt företagaren
☑️ 10 smarta sätt att ta fram en bra affärsidé
☑️ 12 fantastiska saker som händer med din personlighet inom ett år
☑️ Vanliga överraskningar för den som går från anställd till företagare
☑️ Tio karriärer som du måste behärska när du startar eget
☑️ De fem viktigaste prövningarna du kommer att möta när du startar eget
☑️ Starta eget med en kompis – viktiga saker att tänka på

Skaffa koll på företagets pengar redan från starten
☑️ Hur du gör en startbudget för ett eget företag
☑️ Bidrag du kan söka och hur du gör
☑️ Var du skaffar pengarna att starta för
☑️ Viktiga kontakter med riskkapitalbolag, banker, ALMI och andra aktörer
☑️ Hur du skaffar pengar till ny idé eller produkt
☑️ Konsten att få betalt för en faktura – även om kunden krånglar
☑️ Bokföring – enklare än du tror
☑️ Bra saker med en ordnad bokföring
☑️ Allt om skatter, F-skattsedlar och moms
☑️ Två budgetar du behöver behärska

Internetmarknadsföring för ditt nya företag
☑️ Allt du behöver veta för att komma igång på nätet
☑️ Varför det är bra för ditt företag med en hemsida
☑️ Hur du skapar en säljande hemsida för ditt företag
☑️ Hemligheterna med att skapa lönsamhet på Internet
☑️ Hur du snabbt skapar en lönsam Internetnärvaro
☑️ Tjugo viktiga saker att ha på din hemsida

Praktiska saker
☑️ Affärsplan – istället för kalldusch
☑️ Hur du väljer företagsform - enskild firma, handelsbolag eller aktiebolag
☑️ Hur du väljer ett företagsnamn som ger kunderna idéer
☑️ Viktiga saker att tänka på om du skaffar lokal
☑️ Allt om tillstånd och försäkringar
☑️ Vilka kan hjälpa dig när du startar eget företag
☑️ Hur du planerar din marknadsföring effektivt
☑️ Hur du gör en marknadsplan för en egen firma
☑️ Starta enskild firma
☑️ Starta aktiebolag
☑️ 30 nackdelar och 40 fördelar med att starta eget
☑️ Stor test som visar hur mogen du är för att starta eget
☑️ Ordlista med hundratals förklaringar på ord och begrepp

…Och mycket mer på 332 lättlästa sidor som ger dig lagom stora portioner om allt du måste veta för att lyckas med ditt företag snabbt.

Provläs, se vad andra tycker och beställ till kampanjpris i Starta egets egen bokhandel ...


4. Skala bort
Det kan vara lockande att försöka utnyttja varenda centimeter av annonsutrymmet för att passa på att berätta så mycket du kan om ditt företag. Men för mycket information gör det svårare för mottagaren att ta till sig. Fundera istället på vad ditt huvudbudskap är och håll dig till det. Led sedan in mottagaren till din hemsida eller butik för att få veta mer.

5. Viktigast av allt: C2A!
Vad ska målgruppen göra när de har läst din annons? Ringa? Gå in på nätet och beställa? Gå till en specifik butik? Glöm inte att avsluta med en uppmaning – och gör det så tydligt du kan. Ge dem alltid en C2A – Call to action.

Felicia Welander | Vasarausaru.se
felicia@vasarusaru.se | 08-410 060 75



76 000+ läsare kan inte ha fel ❤️


Sveriges populäraste bok om att starta eget – med inbyggd garanti.

En läsarröst
"Den här boken kortfattat är: Underbar. Den hjälper dig att lösa massor av frågor som poppar upp när du bestämt att det är dags att starta eget. Du får både vägledning och information som hjälper dig att utveckla dina drömmar"
Eridiania, The Living stone home clean

Klicka här, provläs, se vad andra tycker och få ett superbjudande.
(Länken leder till vår egen bokhandel där du får boken 100 kronor billigare än i bokhandeln).

Glöm inte att ha det roligt också ...😊

Andra läser om...

Dela det här:
Dela den här sidan på Facebook
Artikeln är skyddad med Google authorship

Våra mest sålda böcker

Våra mest lästa artiklar

Starta-Eget.se är ett projekt inom Bokförlaget Redaktionen
stefan@redaktionen.se