Den här webbplatsen använder cookies i vissa funktioner för att förbättra din upplevelse. Genom att använda webbplatsen accepterar du att cookies används. Du kan läsa mer om cookies här.
I din kundvagn:
Kundvagnen är tom

Artiklar

10 tips om hur du som chef kan skapa en roligare arbetsplats


Kul på jobbet? Är det verkligen förenligt med en arbetsplats? Ja, om man vill ha ett företag som kommer framåt.

Här är 10 tips om hur du som chef kan skapa en roligare arbetsplats

1. Fråga om motivation. Om du har anställda, be dem att lista fem saker som verkligen motiverar dem. Det här kan göras på ett personalmöte, via e-post eller på tu man hand. Om du inte har anställda – gör samma sak själv och låt din chef få veta vad som motiverar dig på ett positivt sätt. Det viktigaste här är att chefer egentligen bara gissar vad som motiverar anställda och utgår från saker och ting som kanske inte ens är sanna.

2. Ge makt åt andra. När någon kommer med ett problem till dig, fokusera då på att låta personen själv komma med lösningen. Den som får chansen att lösa problem blir mycket mer självgående och känner sig mer ansvarig för resultatet – och har det roligare på jobbet. Du får i gengäld mer tid att ägna dig åt dina egna frågor och har samtidigt gett ett rejält självförtroendelyft åt en annan person.

3. Ge riktigt beröm. Om du vill se positivt beteende upprepa sig hos dina medarbetare, så berätta mer specifikt vad du gillade med det de gjort. Säg inte bara ”bra jobbat”. Specificera berömmet, så kommer de att komma ihåg vad du sagt, ha det roligare på jobbet och dessutom göra ännu bättre ifrån sig framöver.

4. Byt stil för en dag. Testa en ny personlighet idag. Om du normalt tar befälet i diskussioner, försök att ta ett steg tillbaka och observera andra istället. Och tvärtom. Vi har alla olika slags personlighetstyper inom oss även om en typ normalt brukar dominera, inte minst i vissa återkommande situationer. Varför inte försöka utveckla och släppa fram en annan sida av dig själv och låta den också utvecklas?

Livet blir inte alltid som vi hade tänkt. ...

Mycket i livet kan kännas orättvist. Vi eller en nära anhörig kan drabbas av sjukdom. Vi kan bli utsatta för en oönskad separation, ofrivillig barnlöshet eller mista vår arbetsförmåga. Många av oss har drömmar som aldrig har uppfyllts. Livet kan vara väldigt tufft. Man kan känna sorg över att förlora sig själv och den tillvaro man har haft hittills. Framtiden blir plötsligt annorlunda än man hade sett framför sig.

Vi kallar det för livssorg.

Här är boken som hjälper dig upp igen❤️

Från boken:
☑️ Vilka är dina livssorger?
☑️ Hur reser man sig när livet tar en oväntad vändning?
☑️ Hur lever man med livssorgen och de förändringar som förlusten har medfört?
☑️ Hur arbetar man med att hantera vardagsgöromål och ser dem som bedrifter?
☑️ Konkreta handlingsplaner och verktyg att arbeta med själv för att kunna läka.
... Och mycket mer

Boken som blivit en storsäljare i Norge kommer nu för första gången på svenska.

Klicka här, provläs, läs vad andra tycker och få ett superbjudande.

Boken är skriven av Janette Røseth specialistpsykolog med inriktning på kliniskt arbete med barn och unga. Hon arbetar i dag som föredragshållare och har egen praktik.
Emmeline Krogh Werner är specialistpsykolog med inriktning på samhällspsykologi och allmän psykologi och arbetar i dag som kommunpsykolog och föredragshållare.


5. Uppmuntra personalen att lyfta in det roliga på sina arbetsplatser. Det kan vara leksaker, klistermärken, bilder eller vad som helst som gör deras dagar ljusare. Du som är chef får bli förebild och varför inte följa samma regler i områden som kunderna ser? Vem vill göra affärer med någon som inte har humor?

6. Besök din lokala leksaksaffär och handla med dig roliga saker som du kan sprida över arbetsplatsen och som får andra att le.

7. Skapa ett roligt bibliotek på jobbet. Det kan innehålla allt från böcker med roliga historier till serier och dvd-filmer. Låt personalen låna sakerna, men låt ingen låna hem dem eftersom prylarna antagligen inte kommer tillbaka igen. Fyll på förrådet kontinuerligt.

8. Belöna personer som får andra att skratta. Kontorets roligaste person är mer värd än du kanske tror för att hålla stämningen på topp på jobbet. Jag tycker att den som får andras humör på topp ska få tillägg på lönen.

9. Uppmuntra personalen att uppmuntra andra. Köp tackkort som alla får hämta och ge bort till vem de vill. Utveckla det här till en tävling där alla som fått tackkort under en månad får ett pris.

10. Interagera bättre med dina medarbetare. Medarbetare innebär ju att man jobbar med varandra och hjälper varandra att göra ett bra jobb. Lär dig vad andra vill ha och ge dem det om du kan, så kommer du själv också att få mer.

Har du provläst den här än?
Nedanstående bok är vår storsäljare om att motivera personalen varje dag. Du får 333 snabba och konkreta tips och metoder som fungerar att använda i jobbet.

Ha den i skrivbordslådan som stöd när det behövs.

333 smarta motivationsidéer som bara väntar på dig!


”Boken innehåller massor med bra tips som har utvecklat både mig som företagare och medmänniska. Stämningen på firman är bättre än någonsin, glada medarbetare = ökad effektivitet i arbetet! Boken hjälpte mig att motivera de anställda på ett helt annat vis än innan, snacka om skillnad. Nu är det jag som får anstränga mig för att hinna med i samma tempo på jobben! Ni är grymma - ni har hjälpt mig att utveckla mig som både företagare och medmänniska!”
Johan Lindberg, Gefle Nöje

Klicka här, provläs och se vad andra tycker och få ett superbjudande just nu.
(Länken leder till vår egen bokhandel där du får boken minst 90 kronor billigare än i bokhandeln).

Andra läser om...

Dela det här:
Dela den här sidan på Facebook
Artikeln är skyddad med Google authorship

Våra mest sålda böcker

Våra mest lästa artiklar

Starta-Eget.se är ett projekt inom Bokförlaget Redaktionen
stefan@redaktionen.se